Hej,

Vi bor i ett nybyggt hus i växtzon 4 där huset av grannarna mot sydöst sitter väldigt nära vår tomtgräns och dessutom ca 1,5 m ovanpå oss, se bifogad bild. Vår tomt slutar direkt framför muren.
Tänker att ett fint träd skulle vara bra för att få bort blicken lite från deras fasad.

Det kan nog vara ett ganska högt träd fullvuxet, samtidigt vill vi inte ha för mycket skugga och att gräsmattan trivs under trädet någorlunda bra.

Äppelträd? Stor japansk körsbär? Älskar Björk men det är kanske dumt med ngt så allergiframkallande?!

Kanske ngn i en liknande situation som kan ge oss lite inspiration

Vy över en gräsmatta som slutar vid en stenmur med ett vitt hus och fönster ovanför i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Björk behöver massor med vatten så det kommer att bli problem med gräsmattan pga. torka och mörker. Sen blir den ju väldigt stor och kommer att skugga mycket med tiden.

Fruktträd överlag blir ju en mer hanterlig storlek under fler år än björk och andra stora träd.

Alla träd bör nog planteras en bra bit från muren för det är väl inte så bra om rötterna ger in i den.

Vad är det som grannen har planterat som häck?
Om det är tujor som kommer att vara 5 m höga om några år så känns det ju inte som att du behöver tänka så mycket på insynsskydd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Björk behöver massor med vatten så det kommer att bli problem med gräsmattan pga. torka och mörker. Sen blir den ju väldigt stor och kommer att skugga mycket med tiden.

Fruktträd överlag blir ju en mer hanterlig storlek under fler år än björk och andra stora träd.

Alla träd bör nog planteras en bra bit från muren för det är väl inte så bra om rötterna ger in i den.

Vad är det som grannen har planterat som häck?
Om det är tujor som kommer att vara 5 m höga om några år så känns det ju inte som att du behöver tänka så mycket på insynsskydd.

Tack för ditt svar BirgitS!
Hade nästan tänkt björk var bra just för att det kanske blir en del vatten "ovanifrån" från grannen men kanske blir det verkligen problem för gräset. Och för stort framöver. Saknar nog bara lite björkar men vi får väl leva utan en egen :giggle:
Ja precis det är tujor ovanpå muren hos grannen, fast det kommer inte bli fler åt vänster än vad det är nu. Så det är just vänstra delen av deras hussida vi vill göra lite mindre påtaglig så att säga.

Det finns inga andra äppelträd (än) i området så kanske blir det problem med pollinering? Är sådana där famlijeträd med flera sorter någonting att rekommendera eller bättre att plantera flera stycken?
 
I den situationen skulle jag rekommendera ett pelarträd. Antingen bok eller ek, ifall du vill ha någor mer långsamväxande. Eller så kanske en poppel on du vill att det ska bli stort fort. Pelarträd blir höga men smala, så skuggan blir ganska minimal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vill du verkligen ha ett helt träd i sydöst? Det blir ju en hel del skugga på förmiddagarna.Själv är jag svag för buskar, t.ex. syren kan ju bli hög om man vill, finns ju även som uppstammad.
 
D Dublin skrev:
Vill du verkligen ha ett helt träd i sydöst? Det blir ju en hel del skugga på förmiddagarna.Själv är jag svag för buskar, t.ex. syren kan ju bli hög om man vill, finns ju även som uppstammad.
Nja alltså tanken var väl att trädet inte blir jättemycket bredare och definitivt inte högre än vad grannhuset är, och då blir det ju inte så mycket mer skugga på morgonen än vad det är nu, bara genom själva grannhuset. Så fort solen kommer över/till höger om grannhuset är det soligt hela dagen då vi har trädgården runt huset på syd och väst sidan.

Men syren/ fläder har vi redan inplanerad framför muren åt höger, men jag ska kika lite mer på de uppstammade varianterna det har jag inte koll på riktigt. Tack för tipset!
 
BirgitS
En björk blir väl bra mycket högre än 8 m eller vad det nu blir med mur + grannhus.
Men det finns ju inget träd som plötsligt stannar i växten vid en viss höjd så välj noga och höjden som plantskolorna brukar skriva ut är höjden efter 10 år.
 
Klotpil, silverpäron, apel, häggmispel eller eventuellt parkaralia om det står lite skyddat.
 
Jag förstår att du vill ha något som lättar upp den stela och fyrkantiga miljön, tujahäcken lär inte bidra till det, snarare förstärker den intrycket. Något totalt insynsskydd ger inte ett ensamt träd men upplevelsen av att vara utlämnad på en helt öppen yta minskar om man får sällskap av ett eller flera träd.

Våra somrar kommer att allt oftare drabbas av värmeböljor så vi behöver tänka på hur vi kan skapa skugga i vår närmiljö.

Ett vackert träd med stilig krona och kraftiga grenar som skulle mjuka upp miljön är Sorbus commixta `Dodong ullungrönn. Trädet når en maxhöjd på ca 8-10 m och tar adjö av sommaren men en sprakande röd färg

Trädet har en spännande historia med svensk anknytning. Tor Nitzelius, dåvarande intendent på Göteborgs Botaniska trädgård hämtade trädet till Sverige från den sydkoreanska ön Ullung-do 1976. Ullungrönnen har numera status som egen art.

Ett annat lämpligt träd som bildar en vacker krona med spännande bladverk är det manchuriska valnötsträdet Juglans mandschurica. Stora vackert formade blad som ger trädet ett nästan tropiskt utseende, perfekt som solitärträd. Höstfärgen blir lysande gul innan bladen fälls.
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom grannens häck kommer täcka alla fönster utom de två små till vänster, krävs inget högt träd. Om man vill täcka de två och få till något som bryter av kartongformerna i området, så tycker jag att en klotpil vore perfekt. En björk kommer leda till en ny tråd om ett antal år med frågan om vad man ska göra med en för stor björk, medan pilen aldrig växer sig för stor.
 
Fruktträd ger mer än bara insynsskydd och skugga och äppelträd styr man storleken på ganska exakt idag så det är nog mitt tips. Välj ett träd med två sorter som är kompatibla så löser ni pollineringen.
 
Det blev ett äppelträd :)
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.