Försöker bli klok på om jag skulle kunna installera en smart termostat på denna bergvärmepump, Ngenics produkt verkar funka då de tydligen kopplas direkt på utegivaren, men den är inte direkt gratis med sina 5000 spänn - Nest skryter ju med att de ska funka med de flesta märken, men Thermia har väl knappast sålts utanför Norden, så några officiella sådana kompabilitetstester har väl knappast gjorts? Thermia har ju sitt eget system med, men det kostar ju skjortan också... nån som har nån prisvärd lösning som borde (eller som ni vet) ska funka!?
 
Är det inte bättre om du sätter in en innomhusgivare istället om du har problem med innomhustemperaturen?Kostar inte mycket.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
En kort fråga bara. Vad är det som ska vara smart med en VP som kopplas in på en utegivare. En utegivare styr VP efter utetempen så värmen håller sig konstant i huset. Manipuleras en utegivare måste det väl bli fel signaler till VP. Det med ordet smart är lite som att sälja konserverad gröt som det sjungs om, ävensom att någon ska tjäna pengar på något som sägs vara smart, jag vet inte vad som menas med det ordet och är mycket intresserad vad en sådan smart sak kan minska en EL-förbrukning, Finns det någon som kan förklara på ett vettigt sätt, varför köpa och plocka in något som tydligen ligger i prisklass 5000kr och en funktionsbeskrivning vore bra med.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Smartheten ligger i att kunna hålla koll på temperaturen och ställa om den utan att behöva gå ner i källaren till VP och justera, tanken är ju också att den ska kunna dra ned tempen på natten eller då du är borta på ett enkelt sätt och sen justera tillbaka sig utan att du behöver göra nåt. Har ingen termostat på vanliga rumsplanet heller
 
Det med att hålla koll på tempen Tja , har man en gång fått rätt inställning så behövs inget mer att ställa. Det med att dra ner på tempen på natten fanns på 70-talet och var mycket populärt, nu anses det förkastligt då det ska till en massa energi varje morgon för att höja tempen. Och den ska då starta med det minst 2 timmar före uppgång från sängen. Att ändra när man åker bort är inget som kan vara besvärligt genom att trycka några ggr på displayen. Manipulera utomhusgivaren så den tror att tempen är en annan än verkligheten är inga svårigheter, bara lite mer eller mindre motstånd i serie eller paralell., En VP ställs in en gång för alla, med värden som passar huset ( det vet du nog redan ) och lite småjusteringar. För min del ska en anläggning vara så dum och enkel som möjligt, utan en massa elektronik som kan strula till sig eller paja, då kan det vara kört med värmen om det vill sig illa. Jag för min del förstår inte att alla mer eller mindre ska bygga in sig i elektronikvärlden, det är inte gratis med det. Kanske jag är en för enkel ( mossig ) människa som vill ha det lugnt för mitt värmesystem. Men som sagts förr. Alla är saliga i sin tro, och gör det dom själv känner för, utan att påverkas av andra.
 
  • Gilla
Vector och 2 till
  • Laddar…
Virtual1 Virtual1 skrev:
Smartheten ligger i att kunna hålla koll på temperaturen och ställa om den utan att behöva gå ner i källaren till VP och justera, tanken är ju också att den ska kunna dra ned tempen på natten eller då du är borta på ett enkelt sätt och sen justera tillbaka sig utan att du behöver göra nåt. Har ingen termostat på vanliga rumsplanet heller
Gör du så idag att du går ner och justerar värmepumpen idag?Lättas om man ställer in grundinställning och sedan om det behövs sätta in en innegivare.Kör på min egen pump utan inomhusgivare och har en diff på 1 grad/Dygnet. Men har monterat en del innomhusgivare i andra fastigheter och brukar kunna vara lite problem om det är omdragningar i ombyggda hus med olika storlekar på rördragningar.
 
Tack för input, en innegivare kan vara en idé, men är det ingen som har något svar på ursprungsfrågan oavsett?
 
Visst men det kostar. Thermia online så kan du styra det mesta så det finns.
 
Jo, Thermia online vet jag om, uppenbarligen finns det minst en annan lösning till, frågan är ju om nån av de andra tillverkarna av smarta termostater (som numera verkar vara en uppsjö) skulle kunna fungera. Många skriver ju att de princip fungerar med alla värmesystem.
 
De här Nest-termostaterna verkar vara anpassade för värme/kyl-system som används i USA.
Har svårt att se hur de enkelt ska kunna kopplas till bergvärmepumpar på ett bra sätt.
På nätet hittar du massor av exempel på hur termostaten ska kopplas in men det är minst sagt oklart hur sedan termostaten agera på sina utgångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.