tommib
Nej, jag är tyvärr väldigt tveksam till att det räcker. Detta säger jag i all välmening, projektet är skithäftigt och jag vill verkligen inte pinka på din parad men jag tror inte att det kommer bli bra med de där måtten.

Som entusiastisk bastubadare så uppskattar jag väldigt mycket förrummet där man byter om och kan svalka sig lite. Att byta om med en brasa i mitten av rummet kommer vara besvärligt och det blir inte så mycket svalka. Tittar man på dina fina inspirationsbilder så ser man att det är betydligt större ytor runt eldstaden.

Går det inte att bygga det större? Typ bygga ut ett skärmtak åt höger som en fortsättning på rummet utanför bastun och ha grillstugan där. Det blir ju då inte en grillstuga som sådan utan en grillplats under tak men det kanske går att få till något med draperier av segelduk som man kan dra för om det blåser. Eller går det att göra hela huset större? Om du skulle kunna dubbla storleken så tror jag det skulle bli riktigt bra. Du lägger en till likadan bottenplan nedanför bilden ovan så att du får bastu uppe till vänster, omklädningsrum nere till vänster och ett stort allrum till höger som blir grillstugan. Även i det fallet tror jag att du ska ha grillen nära högra väggen och möblera som ett U runt den. Längst ner till vänster skulle du då kunna ha en arbetsbänk och några skåp.

Finns vatten och el?

Edit: snabb fulskiss. Blev visst felroterad men bastu uppe till höger i bild. Ja, du fattar nog.

Handritad skiss av ett bastu- och omklädningsrumsplan med markerade delar och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
B
Jag brukar fysiskt markera upp platsen ifråga, med läkt eller liknande, så man ser vilken yta man verkligen får. Brukar ge en viss känsla för om det är trångt eller ej. Går ju även att sätts upp presenning och bygga i 3d på ett enkelt sätt om man vill få en känsla för volymen.

Farsans bastustuga är nog runt 15m2, och den blir utbyggd nästa år... Blev inte tillräckligt stor. Så bygg inte för tight är mitt råd
 
C conol skrev:
Tack för dina bra kommentarer.
Helt rätt att man sitter för nära elden - behöver nog justera detta. Bra också med "grytan" och ordna tilluft från golvet.

Här är kommentaren från kommunen som gav "bygglov":
"Du behöver inget bygglov för de planer du har men om du ska installera en vedeldad bastu så är bastuaggregatet anmälningspliktigt till oss som eldstad. Men har du elektriskt aggregat så krävs inget alls. Om någon del kommer närmare än 4,5 meter från granne så måste du ha deras medgivande."

Bifogar bilden som jag sökte på[bild]
Där har jag skrivit bastu och grillstuga - dock inte uttryckligen skrivit att jag ska en öppen eldstad i Grillstugan. Hade nog inte det helt klart för mig då jag sökte.
Bastun + den öppna spisen kommer göra utrymmet HETT! - som flera nämnt. Skulle köra enligt bilden du sökte på, dvs skild bastu och grillstuga med ett öppet utrymme emellan dem. Allt täckt av ett gemensamt tak. Då undviker du också den bastufuktiga luften i relaxdelen. Det öppna utrymmet kan skärmas med en fast vägg + glasdörr eller glasdörrar på båda sidorna.
 
C conol skrev:
Du kan ha helt rätt i att jag vill för mycket. Förutom att jag är en hopplös tidsoptimist så kan jag nog också räkna in att jag är en utrymmesoptimist :)
När jag gjorde ritningen så kändes som att det var tillräckligt stora ytor. Vill dock ha ett utrymme för att laga mat. Jag har även fantiserat om en pizzaugn istället för en öppen eldplats. Det är dock något grundläggande i att sitta runt en eld och laga mat...
Bifogar grundmåtten. Det borde väl kunna vara tillräckligt för att få till något riktigt bra? :)[bild]
Du har 8,7 kvm för grillstugan, vilket är ungefär den typiska storleken för mindre fabrikstillverkade grillstugor, 9 kvm. Inga problem där.
Det är mycket drag från ett öppet eld, så värmen blir inget problem. Fördel också att bastun torkar bättre, inget behov för någon särskild tilluft. Det skall ju inte isoleras och tätas, väl?
Eldfasta tegelstenar behövs högst på ytor som direkt utsatta för elden. Det blir inte särskilt höga temperaturer i öppen eldstad, särskilt om det skall grillas och inte användas som värmekälla.
 
I IsoJ skrev:
Du har 8,7 kvm för grillstugan, vilket är ungefär den typiska storleken för mindre fabrikstillverkade grillstugor, 9 kvm. Inga problem där.
Det är mycket drag från ett öppet eld, så värmen blir inget problem. Fördel också att bastun torkar bättre, inget behov för någon särskild tilluft. Det skall ju inte isoleras och tätas, väl?
Eldfasta tegelstenar behövs högst på ytor som direkt utsatta för elden. Det blir inte särskilt höga temperaturer i öppen eldstad, särskilt om det skall grillas och inte användas som värmekälla.
Utekök med grill, bakugn och rökugn: https://teeitse-ilmoittautuminen.fi/?contest=photo-detail&photo_id=2474
 
Brukar det inte bli lite rökigt i grillstugor med eldstadav den typen...?
Risken är att ni behöver basta efteråt.

/M
 
Stort tack för välformulerade och engagerade svar. Jag ska smälta detta och se vad jag landar. Det skulle absolut vara bra med ett förrum till bastun samtidigt som det behöver vara tillräcklig stort med eldstad. Det lutar nog åt jag förlänger boden på sidan så jag får plats med ett förrum till bastun och att det inte blir så trångt runt eldstaden.
Grundkonstruktionen och syftet med bygget är att bygga den så enkelt som möjligt eftersom den, på årsbasis, inte kommer att användas så mycket. Jag kommer till exempel att har råspont som golv och vägg, ingen isolering och gör bänkar och inredning i fura. En del gör jag nog i björk som är torkad nu då jag gjorde ett antal fina plankar av björk som fanns på tomten.
Jag återkommer med mer bilder då jag har ett förslag på utbyggnad. När det kommer igång till våren så lägge r upp mer bilder på den faktiska bygget :)
 
Ett alternativ är ju att ha grillplatsen utanför, lounge/ombyte plus bastu i huset... men det är ju att paja din idé lite... :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ett alternativ är ju att ha grillplatsen utanför, lounge/ombyte plus bastu i huset... men det är ju att paja din idé lite... :thinking:
Bastun ligger i Jämtland och grundidén är att ha detta inomhus - speciellt utifrån att hålla myggorna borta. Det är dock mysigt att sitta under stjärnorna :) om inte det vore för alla knotten..
 
Mm, fattar. Jag gillar idén med grillstuga. Men om du sätter den preciiiis utanför då? Alltså åtkomlig inifrån-fast på utsidan. Så då du mer plats inne och rör och annat på utsidan, ingen rök inne... osv.
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Mm, fattar. Jag gillar idén med grillstuga. Men om du sätter den preciiiis utanför då? Alltså åtkomlig inifrån-fast på utsidan. Så då du mer plats inne och rör och annat på utsidan, ingen rök inne... osv.
Det är nog helt klart något att fundera på. Jag tar med mig detta och gör en ritning och ser hur den kan se ut. Tack!
 
En tanke är att inte ha dörr mellan bastu och grillstuga, utan att ha dörrarna framåt, med ett trädäck framför. Pergola med myggnät löser det problemet under myggsäsongen.

För som sagt, bastun är okej, och grillstugan är okej. Det är passagen rakt genom grillstugan som inte funkar. Den som ska från bastun, förbi de som sitter vid brasan för att gå ut och bada/rulla sig i snön bränner fläsket på grillen.
 
Tack Anna_H för bra inspel och tankar.

Jag har fortsatt funderat och mitt nya förslag är följande:
- Jag bygger ut på sidan om grillstugan så den blir bredare.
- Istället för en öppen eld så gör jag en pizzaugn. Det blir en skön brasakänsla och man kan laga mat på ett bättre sätt plus att det blir lite tryggare om man har en lucka som man kan stänga.
- Pizzaugnen sticker ut utanför huset men jag tänker att jag bygger in den på något sätt.
- Jag sätter in ett mindre rum för att byta om och svalka sig efter bastun.
- Ingången till stugan till omklädningsrummet mellan grillstugan och bastun. Det blir dock en låg dörr - ca 160 cm hög. Lite som en gammaldags fäbostuga.
- Jag ska använda en massa gamla fönster så det blir ljust och fint mot vattnet och utsikten i alla rum.
- Genom att ha en dörr att gå in stugan kan man arbeta effektivare med grillstugan.

Det i alla fall så långt som jag kommit nu i tankarna och är tacksam för alla inspel och kommentarer.


3D-modell av ett byggprojekt för en utbyggd grillstuga med pizzaugn, omklädningsrum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en utbyggd grillstuga med pizzaugn, omklädningsrum, och fönster mot vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna något!
Kör!
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.