Hej på er,

Vi har köpt en tomt på 1740 kvm som vi tänkte bygga ett fritidshus på i Sundsvall.
Jag har kikat på bland annat lundqvisttravaru.se som verkar prisvärd.
Vi tänker oss bygga runt 70 kvm botten våning med 1.5 plan där vi fixar ordning ovanvåningen senare.
Det är lockande priser för att få byggsats med montering av skalet från lundqvisttravaru, men jag vill gärna höra vad ni andra har använd för tillverkare och hur eran upplevelse var?

Tanken har slagit mig att det tåls att fundera på om man verkligen sparar några pengar på att att köra lundqvisttravaru med montage av skalet bara, jämfört med nyckelfärdig från någon annan leverantör. Vore jätte intressant att höra hur andra tänkte och gjorde.

Vi kan tänka oss att göra lite invändigt själv, men får oss är det nog orealistiskt att tro att vi kan göra det mesta själv utan att det blir ett projekt på flera år innan vi är klara :)

Tomt i Sundsvall med gräs och träd under en klarblå himmel och solen skiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsha1
  • Laddar…
Kul och grattis till tomtköpet! Följer detta med stort intresse, vi är i liknande sits. Köpt tomt på runt 1600kvm och funderar på vad som ska byggas. Vi har en hel del jobb innan det med brunn, avlopp och el. Men så småningom!
 
  • Gilla
Jesdahl
  • Laddar…
Cheesen
L ljs-s skrev:
Hej på er,

Vi har köpt en tomt på 1740 kvm som vi tänkte bygga ett fritidshus på i Sundsvall.
Jag har kikat på bland annat lundqvisttravaru.se som verkar prisvärd.
Vi tänker oss bygga runt 70 kvm botten våning med 1.5 plan där vi fixar ordning ovanvåningen senare.
Det är lockande priser för att få byggsats med montering av skalet från lundqvisttravaru, men jag vill gärna höra vad ni andra har använd för tillverkare och hur eran upplevelse var?

Tanken har slagit mig att det tåls att fundera på om man verkligen sparar några pengar på att att köra lundqvisttravaru med montage av skalet bara, jämfört med nyckelfärdig från någon annan leverantör. Vore jätte intressant att höra hur andra tänkte och gjorde.

Vi kan tänka oss att göra lite invändigt själv, men får oss är det nog orealistiskt att tro att vi kan göra det mesta själv utan att det blir ett projekt på flera år innan vi är klara :)

[bild]
Min finska timing kom som ett paket som pappa monterade själv. Den har funkat utmärkt i 40 år och lär vara lika charmig om 40 år till...
Tänk på att bygga ett fritidshus för framtiden då det ofta är en sak som går i arv i många generationer.
 
  • Gilla
larsha1
  • Laddar…
L larsha1 skrev:
Kul och grattis till tomtköpet! Följer detta med stort intresse, vi är i liknande sits. Köpt tomt på runt 1600kvm och funderar på vad som ska byggas. Vi har en hel del jobb innan det med brunn, avlopp och el. Men så småningom!
Tack :)
Ja vi tänkte börja med att städa på tomten, finns lite mindre träd, buskar och högt gräs att ta hand om.
Tänkte att det blir lite lättare att få en känsla för tomten då man kan lägga ut lite pinnar där fritidshuset ska stå och sånt.
Vi måste koppla in oss till kommunalt vatten och avlopp. El & vatten och avlopp finns i närheten.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Min finska timing kom som ett paket som pappa monterade själv. Den har funkat utmärkt i 40 år och lär vara lika charmig om 40 år till...
Tänk på att bygga ett fritidshus för framtiden då det ofta är en sak som går i arv i många generationer.
Ja det är ju inte så dumt egentligen. Vår som är 5 år nu.
Ser fram emot när han blir lite äldre, då hade jag tänkt att han och jag skulle bygga ett attefallshus tillsammans, som blir "hans" så att säga. Men är ju mycket möjligt att han kommer ärva hela fastigheten efter oss.
 
Vi inväntar en 30 tons grävare med förare som ska planera tomten. Vart lite längre vänte tid än planerat men så länge vi hinner med innan vintern så är vi nöjda :)

Vi kommer börja bygga en liten gäststuga på 30 kvm för att få lite känsla om vad vi ska bygga för större fritidshus. Tanken är vi kan bo i gäststugan medan vi bygger det större fritidshuset. Efter vi är klar så kan släkt och vänner låna den när de känner för det. Och när vår son blir lite större så kanske han vill ta över gäststugan.

Just nu ser det ut som att det blir från lundqvisttravaru.se. Blir en liten 30 kvm stuga med loft så vi kan göra 2 mindre sovrum där uppe.

I maj tänkte vi börja med plintgrunden och målet är att försöka få den klar under nästa år. Vi hade tänkt göra så mycket som möjligt själv.

Vore som sagt kul att höra vad andra har byggt och om någon har erfarenhet av lundqvisttravaru.se som ni vill dela med er av :)
 
L ljs-s skrev:
Vi inväntar en 30 tons grävare med förare som ska planera tomten. Vart lite längre vänte tid än planerat men så länge vi hinner med innan vintern så är vi nöjda :)

Vi kommer börja bygga en liten gäststuga på 30 kvm för att få lite känsla om vad vi ska bygga för större fritidshus. Tanken är vi kan bo i gäststugan medan vi bygger det större fritidshuset. Efter vi är klar så kan släkt och vänner låna den när de känner för det. Och när vår son blir lite större så kanske han vill ta över gäststugan.

Just nu ser det ut som att det blir från lundqvisttravaru.se. Blir en liten 30 kvm stuga med loft så vi kan göra 2 mindre sovrum där uppe.

I maj tänkte vi börja med plintgrunden och målet är att försöka få den klar under nästa år. Vi hade tänkt göra så mycket som möjligt själv.

Vore som sagt kul att höra vad andra har byggt och om någon har erfarenhet av lundqvisttravaru.se som ni vill dela med er av :)

Hej! Vi har också en tomt och hade precis samma tanke som er, bygga en gäststuga först och sedan bygga det lite större fritidshuset!

Dock fick vi reda på att vi troligtvis inte kommer få bygga på halva vår 2000kvm stora tomt då det är allvarsmark på Gotland som inte får bebyggas.. Så nu måste vi ändra planerna och bygga "rätt hus" från början och kommer troligtvis inte ha plats med två hus.. Oh well :)

Men vi tittar också på lundqvisttravaru.se
 
L Lindamyz skrev:
Hej! Vi har också en tomt och hade precis samma tanke som er, bygga en gäststuga först och sedan bygga det lite större fritidshuset!

Dock fick vi reda på att vi troligtvis inte kommer få bygga på halva vår 2000kvm stora tomt då det är allvarsmark på Gotland som inte får bebyggas.. Så nu måste vi ändra planerna och bygga "rätt hus" från början och kommer troligtvis inte ha plats med två hus.. Oh well :)

Men vi tittar också på lundqvisttravaru.se
Kul att hitta nån i samma sits :)
Trist att ni inte fick bygga på hela tomten...
Vi tänkte lämna in bygglovet under november, vilket betyder att vi måste ju bestämma hur den stora stugan ska se ut på engång. Lite går ju att ändra i efterhand på löpande räkning men vill ju iaf försöka pricka så rätt man kan så det blir billigare.

Håller på att vända och vrida på olika detaljer för att se så man försöker tänka på allt från olika vinklar innan man beställer och lämnar in bygglovet.
Tänkte använda lundqvisttravaru reservation för bygglov så kan vi lägga beställningen på gästhuset innan vi har fått ok på bygglovet.

Tänkte ni bygga själva eller låta någon annan sköta montering och sånt?
 
L ljs-s skrev:
Kul att hitta nån i samma sits :)
Trist att ni inte fick bygga på hela tomten...
Vi tänkte lämna in bygglovet under november, vilket betyder att vi måste ju bestämma hur den stora stugan ska se ut på engång. Lite går ju att ändra i efterhand på löpande räkning men vill ju iaf försöka pricka så rätt man kan så det blir billigare.

Håller på att vända och vrida på olika detaljer för att se så man försöker tänka på allt från olika vinklar innan man beställer och lämnar in bygglovet.
Tänkte använda lundqvisttravaru reservation för bygglov så kan vi lägga beställningen på gästhuset innan vi har fått ok på bygglovet.

Tänkte ni bygga själva eller låta någon annan sköta montering och sånt?
Hej hur går det
 
texas67 texas67 skrev:
Hej hur går det
Grävaren är klar med tomten men har lite diken kvar som inte hanns med innan vintern kom.
Tomt med uppgrävd jord och snörester, skymningshimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sitter och fixar med bygglov just nu, vi har funderat rätt mycket och ändrat lite saker för att stugan ska fungera bättre för oss i vardagen.
Nu vet vi hur vi vill ha det så jag sitter och lär mig freecad för att kunna göra div ritningar. Jag kör normalt sett fusion 360 för att skapa objekt till 3dskrivaren men då måste man betala för att kunna exportera ritningar i rätt format. Så jag tänkte ge freecad en chans när de stödjer rätt format för export.
Jag har använt floorplanner för att visualisera planritningar och kunna få en känsla i 3d för hur det blir.
Planritning av ett enplanshus med garage, vardagsrum/kök, teknikrum och badrum, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir förhöjda takstolar på andra våningen så loftet blir lite rymligare.
Ca 30 cm högre blir det så takhöjden blir 195 i mitten av rummet.
3D-planritning av ett loft med förhöjt snettak, inredda ytor och trappa, måttangivelser inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räknat ut att vi bör kunna lägga ca 1000 arbetstimmar på stugan under 2022. Jag och frun kommer förbruka all semester och föräldradagar under året för projektet + helger. Målet är att kunna få det godkänt av kommunen så vi kan sova där innan vintern kommer.
Kan vi ha möjlighet att sova över där så kan vi utnyttja tiden mycket effektivare då vi slipper pendla ca 5 mil tur och retur när vi ska dit och greja.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Byggde i lösvirke för 7 år sen. [länk]
Kul att läsa, speciellt att du hade lagt till energiförbrukning och ekonomi :)
Hur tjock isolering hade du?

Får inte riktigt plats med så mycket som jag vill i vår lilla stuga, men det blir 25 cm i golvet, 195mm+45mm i väggarna och ca 30 cm i taket.
 
L ljs-s skrev:
Kul att läsa, speciellt att du hade lagt till energiförbrukning och ekonomi :)
Hur tjock isolering hade du?

Får inte riktigt plats med så mycket som jag vill i vår lilla stuga, men det blir 25 cm i golvet, 195mm+45mm i väggarna och ca 30 cm i taket.
170+45 i väggarna och 400 mm lösull på vind.
 
L ljs-s skrev:
Kul att läsa, speciellt att du hade lagt till energiförbrukning och ekonomi :)
Hur tjock isolering hade du?

Får inte riktigt plats med så mycket som jag vill i vår lilla stuga, men det blir 25 cm i golvet, 195mm+45mm i väggarna och ca 30 cm i taket.
det blir hur varmt som helst :) ju mindre hus , spillvärme från kyl och värme från er lär räcka rätt långt, 25 i vägg är väl villastandard sen 40-50 i tak, kör man mer än det pratar vi väl passivhus?
 
texas67 texas67 skrev:
det blir hur varmt som helst :) ju mindre hus , spillvärme från kyl och värme från er lär räcka rätt långt, 25 i vägg är väl villastandard sen 40-50 i tak, kör man mer än det pratar vi väl passivhus?
Jo jag hoppas att det räcker för att hålla räkningarna nere :)
Vi tänkte också köra en luft/luftvärmepump som primär uppvärmning. Tänkte ta en lite överdimensionerad så fläkten går mestadels på tystaste läget. Kikat på Toshiba Daiseikai 9 men vi får se när det närmar sig om det dykt upp något bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.