Jag har diskussioner med en målerifirma om att måla om våra hus. Trevliga snubbar och vad jag har sett av tidigare arbeten så gör det jobbet bra. Fast kommunikation i skriven form är inte deras starka sida för att uttrycka det snällt. När jag pratade med dem sist och undrade om de kunde komma med en riktig offert som jag kunde godkänna, så menade de att de gjort det. Ett nästan obegripligt mail med siffror lite här och där som bara nästan summerade ihop rätt. Det är lite för mycket pengar för att bara säga ja till det.

Det jag undrar är om det finns något standardavtal för måleriarbeten, eller någon ba checklista jag kan använda för att skriva ett avtal med dem själv. Förutom att det ska stå vad som ska målas, till vilket pris och liknande, vill jag gärna ha med att de garanterar att de följer färgtillverkarens anvisningar om sådan saker som att färgen ska vara av rätt typ för att målas på den befintliga, krav på temperatur och fuktighet och liknande. Jag hart ingen lust att lägga ut 400K för att om några år får veta att inga garantier gäller för att "man kan ju inte måla med x ovanpå y fattar du väl" när färgen börjat flagna.
 
BirgitS
Hantverkarformuläret som har tagits fram i ett samarbete mellan Konsumentverket och branschorganisationer är nog vad du söker.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara en bra utgångspunkt. Tackar.
 
Vänd på det. Skriv ett anbudsunderlag själv.
 
Det blir nog så och då är det nämnda formuläret bra att använda tror jag. Lite enklare att få firman att köpa upplägget om jag använder något med fina loggor nederst och inget jag helt fixat själv. Jag kanske återkommer med tips om formuleringar och innehåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.