Skulle bara ratta ner mitt utmatningsbord lite då det ligger aningen för högt.

Bild 8.2 inställning av fog. Släpp på klämskruven, vrid excenter till önskad höjd.
Instruktionsbild som visar steg för att justera höjden på ett utmatningsbord på en hyvelmaskin med lässkruv och excenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2 timmar senare
Utmatningsbord på en hyvel och fräsmaskin med justerbara excenter och kopplingar, delvis demonterade för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med demonterade delar av utmatningsbord och verktyg spridda runt arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsbord med verktyg och demonterade delar från justering av utmatningsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här verkar va ett välkänt problem. Utmatningsbordets höjd ställs in likadant som inmatningsbordet, fast utan handtag då. 2 excentriska rullar sammankopplade med en bygel. Problemet är att man aldrig rör utmatningsbordet, fettet mellan ytorna stelnar o det blir stört omöjligt att rubba. Stora boven i dramat är klossarna som kopplar samman excenteraxlar och bygel. De sitter bara klämda runt axlarna o kärvar det snurrar klossarna istället för axlarna när man tar i. Usel konstruktion där det såklart skulle varit genomgående pinnar. Inte helt trivialt att borra detta själv då axlarna måste "klockas in" annars blir det knas. Genomgående hålen skulle alltså behöva va exakt i samma position i förhållande till axlarnas excenterform. Väldigt lätt i Felders CNC när biten ändå tillverkades, svårt hemma.

Full strip down o rengöring o nyinfettning av alla inblandade delar. Nu funkar det:D
Närinställd bild på ett verktygsmaskinens utmatningsbord med excentriska rullar, bygel och klämskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
Det där ser extremt komplicerat ut och jag fattar knappt hälften av det du skrev!

Har du nått råd hur man som hammer ägare kan förebygga problemet? Spruta olja nånstans med jämna mellanrum?
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Det där ser extremt komplicerat ut och jag fattar knappt hälften av det du skrev!

Har du nått råd hur man som hammer ägare kan förebygga problemet? Spruta olja nånstans med jämna mellanrum?
If it aint boken don't fix it;)

Skämtåsido, jag kommer kanske hädanefter motionera utmatningsbordet upp o ner med ojämna mellanrum för att det inte ska stelopereras igen. Men om det sitter på rätt höjd o allt är frid o fröjd finns egentligen ingen anledning att börja bråka med det. Risken är att du försöker ratta o kanske bara ena av dom två axlarna snurrar aningen, då har du hastigt o olustigt ändrad vinkeln på bordet o måste ställa om hela hyveln.

Egentligen ska det va lika lättrattat som inmatningsbordet, det är identisk mekanism.
 
Puh!
 
Är det läge att borra och stoppa i en stoppskruv eller sprint när man vet att allt är rätt inställt? Det är troligen en god idé att ersätta fettet med ett mer åldersbeständigt sådant om man har isär maskinen eller om man kommer åt på något annat sätt. Att de inte fräser fasta sprinthål kan hänga samman med att systemet skall vara justerbart, för att inte behöva göra allt med tokprecision.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Är det läge att borra och stoppa i en stoppskruv eller sprint när man vet att allt är rätt inställt? Det är troligen en god idé att ersätta fettet med ett mer åldersbeständigt sådant om man har isär maskinen eller om man kommer åt på något annat sätt. Att de inte fräser fasta sprinthål kan hänga samman med att systemet skall vara justerbart, för att inte behöva göra allt med tokprecision.
Funderade också på borra hål när klossarna är injusterade men litade inte riktigt på det av samma anledning som du skrev senare. Som det är nu går det att justera, borrar man lite halvknackigt o sätter i en sprint förlorar man möjligheten att småjustera. Ska det borras måste man va väldigt säker på att man har delarna i rätt position.
 
  • Gilla
laban2
  • Laddar…
Är det någon som har plockat av borden på en A3-41? Det ser ju ganska enkelt ut med bara 4 bultar per sida men med tanke på kraften i fjädern som hjälper till att lyfta borden så är det väl inte så rättframt som det verkar antar jag...

Behöver lyfta ner hyveln i en källartrappa som svänger 90 grader så jag tror att det enklaste vore att ta av borden. Antar att det innebär en del merjobb när man skall kalibrera den igen men jag ser ingen bättre lösning...
 
@badtastex Om den ser likadan ut som A3-31 så är det inga större problem att få av borden, jag gjorde ju det + en massa andra saker i mitt inlägg ovan. Kan behövas lite inställning efteråt.

Edit. Har för mig axlarna va styrda i hålen (tajt axelstyrning snarare än gängstyrning alltså) som har mutter på baksidan/utsidan. Om så är fallet ska det i teorin inte behövas justeras efter man tagit av borden.
 
Tack för svar @Ola C , det verkar som att jag får hjälp med ett lite lyft med frontlastare så jag skippar att ta av borden. Dock tyckte jag det såg väldigt annorlunda på -41an än vad det ser ut på din maskin men det kanske är jag som tänker fel.

Har du hjulsatsen från Hammer?
 
B badtastex skrev:
Har du hjulsatsen från Hammer?
Nä, min hyvel står numer på fix position utan hjul. Mitt golv lutar kraftigt ner mot central golvbrunn, när jag rullade hyveln ut från väggen till där den var under hyvling ändrade den inställningarna så i senaste ommöbleringen bestämde jag att det va slutrullat.

Man får väl säga grattis till nya hyveln!...spiralkutter?
 
Tackar, jo det blev en spiralkutter men jag snålade in och köpte bara hjulen till själva maskinen så jag tänkte försöka bygga själva handtaget själv... Är visst lite smålänning ändå. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
A
B badtastex skrev:
Tackar, jo det blev en spiralkutter men jag snålade in och köpte bara hjulen till själva maskinen så jag tänkte försöka bygga själva handtaget själv... Är visst lite smålänning ändå. ;)
Hur har det gått med spånsugen fö?
 
Efter lite bök med diverse ”verktyg” är hyveln på plats och testkörd.

Teleskoplastare med gafflar på en tillfällig ramp av träplankor för byggprojekt på en grusig yta med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvel på pall flyttas med en pallyft, omgiven av verktyg och träbearbetningsutrustning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick kapa ner den medföljande pallen för att kunna flytta den med min korta pallyft och bygga lite ramp för att få av maskinen från pallen. Väl nere var den tyvärr lite svår att flytta på eftersom hålet under är så litet och tyngdpunkten inte går att komma runt. Det var dock lätt att få på hjulen men jag förbannar mig själv för att jag inte köpte hela kitet…

Spånsugen funkar också bra - mer om den i rätt tråd strax!
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
När jag köpte min lade säljaren in både hjul och arm utan att fråga. När jag protesterade sa han att kunde ge lite rabatt som kompensation, men ”du ska ha hela kitet - tro mig”. När jag senare beställde bandsåg var det ingen tvekan och den kommer med hjul.

Fast till den kan jag ju använda samma arm, så där tjänar jag lite pengar. Undrar var för verktyg jag ska köpa för dem.
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Efter lite bök med diverse ”verktyg” är hyveln på plats och testkörd.

[bild] [bild]

Fick kapa ner den medföljande pallen för att kunna flytta den med min korta pallyft och bygga lite ramp för att få av maskinen från pallen. Väl nere var den tyvärr lite svår att flytta på eftersom hålet under är så litet och tyngdpunkten inte går att komma runt. Det var dock lätt att få på hjulen men jag förbannar mig själv för att jag inte köpte hela kitet…

Spånsugen funkar också bra - mer om den i rätt tråd strax!
Det finns ett hål för 2 maskinskruvar på baksidan. Tanken är att du skall skruva in 2 (M10?) här och sedan kunna använda pallyften med ena gaffeln under maskinen och andra under dessa skruvar. På så vis får du balans.

Det står om detta i manualen vill jag minnas. Lite sent nu kanske, men bra att veta till nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.