Hej!

Bor i villa på 120 kvm, från 1925 i stockholmsområdet och försöker sålla i djungeln av luft/vatten-pumpar.
Jag har kokat ned min efterforskning till 2 pumpar som jag fått offerter på:

* Mitsubishi Ecodan SWM80
ELLER
* Panasonic Aquarea allinone T-cap 9kw

Fråga 1:
Är det svårt att ställa in individuell temperatur i olika rum med en luftvattenpump (har läst att flödet ska stå på max och att utomhustemperatur styr)?!
Jag vill ha kallt i mitt sovrum, men sonen vill ha varmt...
Måste man i så fall skaffa en så kallad "Split" för att dela upp värmen i åtminstone 2 zoner, eller hur bär man sig åt?

Fråga 2:
Mitsubishi Ecodan har också utomhusdelan "Zubadan", när och varför köper man denna produkt?

Alla kunskap och goda råd mottages tacksamt!
 
Värmepumpen har växelventil och behöver tillräckligt stor volym värmevatten att jobba med. Har man liten volym och många termostater som stänger behövs det en arbetstank på 100-200 lit som värmepumpen kan jobba mot.

Zubudan är bra vid extra låga temperaturer som i Norrland. Stockholmsområdet har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på kring -16 °C så här räcker standardmodellen. Jag tror Panasonic T-Cap är lite vassare när det är kallt men det skiljer nog inte så mycket. Är värmesystemet i huset från byggåret eller någon slimmad variant från t.ex. 70-talet?
 
Hej och tack för svar!
Nuvarande värmesystem är elpatron och luftluft-pump och braskamin som hjälp. Men allt är vattenburen (utom golvslingor i badrum som är el).
Vattentanken kommer vara på 200 liter, så då tror du att vi kan styra värmen olika i olika rum, för annars kommer jag bli galen ;-)?
 
Ja hej! Nuvarande system är alltså elpanna, en luftluftvärmepump och en braskamin? En viktig sak som man bör veta när man tittar på värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet vid DVUT, alltså -16 °C i Stockholmstrakten för att hålla 20-21 grader inne? Värmepumpar gillar inte höga temperaturer och verkningsgraden sjunker men det finns olika modeller. OBS! Arbetstank och varmvattenberedare är olika saker. Viktigt att det är en bra VVS-montör.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Japp, elpanna, en luftluftvärmepump och en braskamin idag.
Men om arbetstank och varmvattenberedare är olika saker, innebär det att man ska ha varmvattenberedare på 200l och en arbetstank på lika mycket, det kan väl inte stämma?
 
Krokben
Turinna Turinna skrev:
Japp, elpanna, en luftluftvärmepump och en braskamin idag.
Men om arbetstank och varmvattenberedare är olika saker, innebär det att man ska ha varmvattenberedare på 200l och en arbetstank på lika mycket, det kan väl inte stämma?
Arbetstanken är till för att öka vattenvolymen i ditt radiatoraystem. Varmvattenberedaren värmer ditt tappvarmvatten, det är alltså två helt skilda saker. Varmvattnet i elementen har inget alls att göra med varmvattnet du får i kranen kort och gott.
 
Förmodligen räcker en arbetstank på 100 lit och då kan ni justera termostaterna som ni vill i huset och ha varmast i bara ett rum och nerdraget i andra rum. Är värmesystemet från 1925 så är det grova rör och kraftiga radiatorer som rymmer en hel del vatten och det är bra för värmepumpar. Är huset däremot totalrenoverat på t.ex. 70-talet kanske radiatorerna är små och tunna och det är tunna rör. Det kan orsaka problem för värmepumpar och var anledningen till min tidigare fråga.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Zubadan-modellerna ska fungera i ännu kallare väder än power inverter. Dom kan också ge högre toppeffekt och ha en något lägre förbrukning över året. Bjud in en representant från Mitsubishi för att lättare avgöra vilken modell som skulle passa er bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.