M Mikael0630 skrev:
Är det bara nedfarten som rinner till pumpen kan du prova att pumpa ut på gräsmattan istället för att pumpa till dagvattenledningen. När det regnar spelar det ingen större roll om det kommer lite extra vatten på gräsmattan.
Ja, det kanske inte är mer vatten än gräsmattan kan hantera.
 
J JSten skrev:
Varför inte gräva på andra sidan muren, så slipper du bryta asfalten och/eller gräva under stödmuren:
[bild]
D.v.s. leta upp där nuvarande rör från spygatten där det passerar stödmuren och koppla det på en pumpbrunn. ... Dock så hade jag nog själv bara gjort detta om det var hyfsat moderna markrör i plast eller betong till spygatten, är det gjutgärn så är det väl lika bra att byta ut allt.
Det var ju en smart lösning för att slippa riva i asfalten över huvud taget. Nackdelen är väl att jag kommer vara tvungen att riva och återställa en del av den stenlagda uteplatsen för att kunna gräva mig ner till röret. Jag får klura på vad som är värst.
 
A annerborn skrev:
Det var ju en smart lösning för att slippa riva i asfalten över huvud taget. Nackdelen är väl att jag kommer vara tvungen att riva och återställa en del av den stenlagda uteplatsen för att kunna gräva mig ner till röret. Jag får klura på vad som är värst.
Jag hade lagt om stenläggningen alla dagar i veckan, men då är jag också en snåljåp med mycket tid... Lägga plattor och gräva kan man göra själv om man har gott om tid. Lägga asfalt själv, det skulle jag säga är omöjligt för gemene man. Så det får man leja bort, och det blir dyrt
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
A
Vad jag skulle oroa mig för med en brunn som ligger lägre än dagvattenledningen är att få in vatten bakvägen vid skyfall, lägg till strömavbrott vid ovädret som gör att pumpen står still och ditt garage kommer i värsta fall få hela kvarterets regnvatten.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
U
Emma242 skrev:
Vad jag skulle oroa mig för med en brunn som ligger lägre än dagvattenledningen är att få in vatten bakvägen vid skyfall, lägg till strömavbrott vid ovädret som gör att pumpen står still och ditt garage kommer i värsta fall få hela kvarterets regnvatten.
finns ju backventiler
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Vad jag skulle oroa mig för med en brunn som ligger lägre än dagvattenledningen är att få in vatten bakvägen vid skyfall, lägg till strömavbrott vid ovädret som gör att pumpen står still och ditt garage kommer i värsta fall få hela kvarterets regnvatten.
Emma242 skrev:
Vad jag skulle oroa mig för med en brunn som ligger lägre än dagvattenledningen är att få in vatten bakvägen vid skyfall, lägg till strömavbrott vid ovädret som gör att pumpen står still och ditt garage kommer i värsta fall få hela kvarterets regnvatten.
När man normalt kopplar en pumpbrunn, görs det vi en högre brunn, med självfall till dagvattennätet. Då slipper man risken att vatten kan tränga tillbaka. Däremot som det är kopplat nu, skulle ett skyfall eller stopp i avloppsledningar nedströms se till att fylla garagenerfarten med avloppsvatten.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Vad blev det för lösning för dig sedan? :)
Är nyfiken då jag sitter i liknande sits.
 
jonas2002 jonas2002 skrev:
Vad blev det för lösning för dig sedan? :)
Är nyfiken då jag sitter i liknande sits.
Vid kamerainspektion av dagvattenledning och spillvattenledning uppdagades det att det fanns två uppsamlingsrunnar nästan precis som JSten skissade i inlägg #27. En brunn från spygatt och grunddränering som ledde vidare till spillvattenledningen mot gatan och en brunn för dagvatten från stuprör som ledde vidare till dagvatten rör i gatan. Jag hade ingen aning om dessa brunnar då de var begravda under den stenlagda uteplatsen.

Jag grävde fram och gjöt förhöjningsringar till brunnarna, så att jag nu kommer åt att inspektera och rensa dem. Därefter installerade jag en pump som pumpar vattnet från spygattens/grunddräneringens uppsamlingsbrunn till dagvattnets uppsamlingsbrunn.

Detta var helt OK med kommunen.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
A annerborn skrev:
Därefter installerade jag en pump som pumpar vattnet från spygattens/grunddräneringens uppsamlingsbrunn till dagvattnets uppsamlingsbrunn.
Det finns inget ställe som ligger lägre där du kan leda ut eventuellt vatten från spygatten?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det finns inget ställe som ligger lägre där du kan leda ut eventuellt vatten från spygatten?
Nope. Garagenedfartens lägsta punkt, där spygatten finns, ligger nästan ett par meter under övriga delar av tomten.
 
Du får börja kika på reservkraft med batteri eller motorgenerator..
För när skyfallen kommer så lär förstås elen också lägga av.

En alternativ fullösning är förstås en vattentät anordning som man kan montera på insidan om det kniper.
 
  • Haha
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.