H hfrid skrev:
Problemet är att fönsterbrädan inomhus har bubblat och det invändiga fodret har börjat bågna lätt och bubbla...
Ställer byggaren allt till rätta är nog 28 000:- ett bra pris. Vad säger ditt försäkringsbolag ang. konstruktionsfel?
 
M mickef skrev:
Ställer byggaren allt till rätta är nog 28 000:- ett bra pris. Vad säger ditt försäkringsbolag ang. konstruktionsfel?
Trygg Hansa har ingen försäkring som täcker att vatten tränger in vid regn / blåst. Bara om det tränger in vatten vid översvämning eller fel på VVS-systemet..
 
H hfrid skrev:
Trygg Hansa har ingen försäkring som täcker att vatten tränger in vid regn / blåst. Bara om det tränger in vatten vid översvämning eller fel på VVS-systemet..
Även vid konstruktionsfel i byggnaden, vilket det rimligtvis är?
 
MultiMan
Omöjligt att säga utan undersökning på plats men min allmänna reflektion är att det otätt lite överallt främst pga valet av fasadmaterial som inte är slätt alls (ser kupat/välvt ut) utan tillåter vatten att leta sig in runt foder osv. Kan bli stora mängder vatten vid närmast horisontella slagregn pga kraftig vid. Kan också vara något helt annat fel som inte går att se på bilderna.

Edit: Den liggande panelen gör ju att vattnet tar sig helt andra vägar än en lodrät panel, där det styrs ner specifika vägar, som en TP-plåt på ett tak. Läckage i skarvarna mellan brädorna får ju också mycket större betydelse.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
H hfrid skrev:
Problemet är att fönsterbrädan inomhus har bubblat och det invändiga fodret har börjat bågna lätt och bubbla...
Det där är nog annat än läckaget? Om du inte har sett att det kommer uppifrån.
 
M mickef skrev:
Det där är nog annat än läckaget? Om du inte har sett att det kommer uppifrån.
Jo det droppade ner på brädan uppifrån precis där tyvärr.
 
H hfrid skrev:
Jo det droppade ner på brädan uppifrån precis där tyvärr.
Vad har du för typ av ventilation?
 
M mickef skrev:
Vad har du för typ av ventilation?
FTX Systemair VM2-aggregat
 
H hfrid skrev:
FTX Systemair VM2-aggregat
Då borde du ju inte ha något undertryck i huset iaf som suger in luft/fukt där det inte ska.
 
Nej och det har som sagt inte hänt, vad jag är medveten om, de senaste 8 åren. Jag bor vid havet och det blåst och regnade på ett rätt extremt sätt när det här hände.
 
H hfrid skrev:
Nej och det har som sagt inte hänt, vad jag är medveten om, de senaste 8 åren. Jag bor vid havet och det blåst och regnade på ett rätt extremt sätt när det här hände.
Du har haft vatten bakom fasadbrädorna och om det måste till ett extremväder vart 8 år för att komma in är det nog ingen större fara men jag skulle gå över spikförbanden på fasaden ett varv och kolla att det tätar. Även sidofodren behöver en koll bakom. Om fönsterbrädor och foder bubblar och bågnar så är det nog MDF och de tål knappt hög luftfuktighet, byt till trä.
 
  • Gilla
hfrid
  • Laddar…
M mickef skrev:
Du har haft vatten bakom fasadbrädorna och om det måste till ett extremväder vart 8 år för att komma in är det nog ingen större fara men jag skulle gå över spikförbanden på fasaden ett varv och kolla att det tätar. Även sidofodren behöver en koll bakom. Om fönsterbrädor och foder bubblar och bågnar så är det nog MDF och de tål knappt hög luftfuktighet, byt till trä.
Tack! Uppskattar dina ansträngningar :)
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.