Första trådstarten här.
Sen en tid tillbaka har vi sett att teglet runt fläkten på taket blivit mörk (svart). Har haft ute en ventilationsfirma som kollat på fläkten (inget fel, går som den ska).

Nu upplever vi att det blivit värre men har ingen aning om vad det kan vara, ej heller vem som skulle kunna kolla på det (vilket skrå).

Letat på nätet men inte hittat något alls.

Någon på forumet som sett något liknande och kan ha en aning?

För info byggdes huset 2014.
 
  • Tvåvåningshus med svart missfärgning runt ventilationsfläkt på taket byggt 2014.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det köksfläkten som kommer upp? Om så kanske ett längre rör skulle varit en lösning?
 
T TypRätt skrev:
Är det köksfläkten som kommer upp? Om så kanske ett längre rör skulle varit en lösning?
Nej, köksfläkten kommer upp på andra sidan huset. Detta är enbart för övrig ventilation.
 
Mikael_L
Jag skulle nog misstänka att det "bara" är sånt som kommer med luften ut, och sakta missfärgar pannorna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle nog misstänka att det "bara" är sånt som kommer med luften ut, och sakta missfärgar pannorna.
Kontaktat samma firma igen nu. Siktar på en kanalrengöring. Skulle kunna lösa källan iaf. Så får man göra rent efteråt. Eller?
 
Mikael_L
Jag tror mest på att sitta lugnt i båten och vänta några år, snart skiftar taket ändå alla möjliga färger, så man inte ser sånt där.
 
  • Gilla
Toblu
  • Laddar…
Jag har en likadan fläkt utan ringen på pannorna .. och jag säger som föregående.. blåsa ur ev smuts
 
  • Gilla
Toblu
  • Laddar…
finns där någon i närheten som eldar med ved ?
 
Så där blir det väl alltid i längden när man har utblås som sitter nära tak/vägg? Speciellt när det som i bilden blåser rakt ner mot taket.
Ser det på flera hus bara i mitt område.

Allt matos i köket sugs inte via köksfläkten, en del hamnar i det övriga ventilationssystemet.
 
T tergo skrev:
finns där någon i närheten som eldar med ved ?
Bra tänkt men nej inte i direkt närhet. Närmsta grannen eldar ett par gånger om året max. Näst närmsta grannen bor ca 300 meter bort, skulle kanske kunna ge den effekten ändå.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så där blir det väl alltid i längden när man har utblås som sitter nära tak/vägg? Speciellt när det som i bilden blåser rakt ner mot taket.
Ser det på flera hus bara i mitt område.

Allt matos i köket sugs inte via köksfläkten, en del hamnar i det övriga ventilationssystemet.
En rengöring (och sen mer frekvent) är kanske på sin plats då.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Toblu skrev:
Bra tänkt men nej inte i direkt närhet. Närmsta grannen eldar ett par gånger om året max. Näst närmsta grannen bor ca 300 meter bort, skulle kanske kunna ge den effekten ändå.
jag tänkte hur det kan bli inomhus , om det kan bli samma utomhus

svart runt ventilation - Sök på Google
Det beror normalt inte på att luften som kommer från ventilationsaggregatet är smutsig. Denna luft är normalt väldigt ren då den passerat filter på vägen. Problemet uppstår istället genom att dammig rumsluft virvlar runt donet och damm avsätts på vägg eller tak.
 
T tergo skrev:
jag tänkte hur det kan bli inomhus , om det kan bli samma utomhus

svart runt ventilation - Sök på Google
Det beror normalt inte på att luften som kommer från ventilationsaggregatet är smutsig. Denna luft är normalt väldigt ren då den passerat filter på vägen. Problemet uppstår istället genom att dammig rumsluft virvlar runt donet och damm avsätts på vägg eller tak.
Det kan mycket väl vara så. Tänker dock att när de var uppe och kollade förra gången så borde de sett om det var sot (kanske inte).
 
Hemma hos mig, i senaste huset:
Hus med tegeltak och FTX-ventilationsutblås med sotfläckar, två kor framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelklädd husfasad med FTX-ventilationens utblås och sotfläckar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utblåset från FTX-ventilationen.
Men vi hade en brand-incident i ett duschrum en gång. En handdukstork överhettades, och satte eld på en stor handduk. Det gav väl lite extra sot till utblåset.
 
Hej! Jag har samma typ av fläkt o har samma bekymmer. Tänkte köra Grönfri på taket men om det snarare är fett så lär det inte hjälpa.

har du försökt få bort ditt svarta? Hittade du någon lösning som funkade?

tack så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.