Vi bor i en stor kåk byggd 1919. Idag eldar vi med pellets i en gammal panna från 1962 som tidigare har körts på olja. Jag gissar att verkningsgraden inte är den bästa på den pannan och att vi eldar mycket för kråkorna idag.

Nya pannor marknadsförs med verkningsgrader på 90% och man blir såklart frestad att byta direkt när man läser produktbladen. Men hur ser verkligheten ut. Är det någon här som har bytt en riktigt gammal pelletspanna mot en ny och kan berätta om sina erfarenheter kring detta. Blev besparingarna de beräknade?

Vi ligger på ungefär 90000 kWh här per år så t.ex. en trettioprocentig besparing blir en hel del pengar.
 
90000? Hur stort hus? Funderat på bergvärme eller luftvattenpump?
 
Pratar man pellets så är det enklare att säga hur mycket pellets det går åt. Då blir det enklare att jämföra.......
Jag har ett hus från 1900 och ungefär samma förutsättningar. Jag eldar 10 pall småsäck per vinter. Pelletsen är helt avstängd från typ april till oktober. Utslaget per månad blir det väl ingen katastrof även om man såklart skulle kunna komma ner lite men det kommer väl när det blir pannbyte.
 
Vad har du för rökgastemperatur?

Protte
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
90000? Hur stort hus? Funderat på bergvärme eller luftvattenpump?
Investeringen blir inte vettig. Senast jag kollade +300kkr och 60% av behovet. Hade man ett hus som var värt några miljoner fungerade väl det men inte ute på landet.

Huset är på ca 500 m2
 
prototypen prototypen skrev:
Vad har du för rökgastemperatur?

Protte
Skam sägandes så vet jag inte.
 
S Stefan1972 skrev:
Pratar man pellets så är det enklare att säga hur mycket pellets det går åt. Då blir det enklare att jämföra.......
Jag har ett hus från 1900 och ungefär samma förutsättningar. Jag eldar 10 pall småsäck per vinter. Pelletsen är helt avstängd från typ april till oktober. Utslaget per månad blir det väl ingen katastrof även om man såklart skulle kunna komma ner lite men det kommer väl när det blir pannbyte.

Vi pratar 18-20 pallar/år. När det kördes olja ung. 10 m3/år
 
  • Älska
Curre99
  • Laddar…
so112358 grodansparadis skrev:
Investeringen blir inte vettig. Senast jag kollade +300kkr och 60% av behovet. Hade man ett hus som var värt några miljoner fungerade väl det men inte ute på landet.
Huset är på ca 500 m2
Det där låter inte som en korrekt uppskattning, ett borrhål eller två + en kraftig innedel kostar inga 300 tkr inkl montage! Skulle besparingen bli 40% med en BV-pump?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det där låter inte som en korrekt uppskattning, ett borrhål eller två + en kraftig innedel kostar inga 300 tkr inkl montage! Skulle besparingen bli 40% med en BV-pump?

Tre hål skulle borras. Skulle ge 60% av värmebehovet. Pris 300kkr Tar ett tag att hämta hem det.
 
C
so112358 grodansparadis skrev:
Tre hål skulle borras. Skulle ge 60% av värmebehovet. Pris 300kkr Tar ett tag att hämta hem det.
Misstänker att du missuppfattar detta med 60% av behovet? Med det menas nog att pumpen är dimensionerad för att täcka 60% av effektbehovet vid lägsta dimensionerande utetemperatur. Över detta träder elpatronen in.
Vilket innebär att större delen av året täcker den 100% av effektbehovet.

Generellt sett är återbetalningstiden för bergvärme snabbare ju större hus du har eftersom priset per kW minskar med storleken. Riktigt trevligt för stora hus om alternativet är köpt bränsle om du frågar mig.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag eldar inte med pellets men med ved och skillnaden mellan min panna från -89 med omvänd förbränning och en ny baxi bonus light, sparade ca 40 % ved.
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag eldar inte med pellets men med ved och skillnaden mellan min panna från -89 med omvänd förbränning och en ny baxi bonus light, sparade ca 40 % ved.
Tack! Precis den input jag är ute efter.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Om du sparar 50% med BV är det ca 45000kWh per år, då har ni sparat investeringskostnaden på under 6 år! Enkel kalkyl även om jag räknar optimistiskt om du frågar mig.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Om du sparar 50% med BV är det ca 45000kWh per år, då har ni sparat investeringskostnaden på under 6 år! Enkel kalkyl även om jag räknar optimistiskt om du frågar mig.
Jo säkert men nu var inte det frågeställningen.
 
so112358 grodansparadis skrev:
Jo säkert men nu var inte det frågeställningen.
Nej, jag vet. Försökte hjälpa er spara pengar men du verkar vara dundertät och gillar jobbet med pelletsen ;) Lycka till
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.