I
Vi har haft problem med att det rinner in vatten i carport via panelen vid regn.

Leverantör har försökt åtgärda med silicon mellan plåt och fasad flera gånger, felet påtalades när det byggdes för drygt tre år sedan.

Det har inte blivit bättre. Nu har det visat sig att det även läckt in i förråd. Det är tilläggsisolerat så vi har inte sett något när vi väl gått ut och tittat vid regn.

När jag nu tog bort isoleringen var där vatten och fuktigt.

Nu senast har leverantören tagit in en expert som menar på att konstruktionen där man spårat in plåten mot fasaden inte är optimal.

Experten testade att spruta med vattenslang snett mot fasaden och då började det rinna i carporten. Det är glipor i fasaden som vatten kommer in vid blåst och regn.

För att åtgärda problemet behöver plåten gå in under panelen och ligga så nära filten intill isoleringen.

Nästa steg är att försöka få in en plåt under och återställa snyggt.

Min fråga är dock. Kan det ta skada på panelen bakom om det kommer in vatten på baksidan som är obehandlad?

Ska inte en fasad vara tät?

Lösningen som de nu gör, är den okej? Ska plåten in bakom duken? Får de gå in under duken och bryta tätheten?

Tacksam för hjälp!

se bild, längst in är förråd.
 
  • Carport med anslutning till husets sidopanel där vattenläckage problemet beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Ingen?
 
Plåten skall vara under panelen och i en viss höjd. Det finns beskrivet i hus och plåt AMA. Experten borde ha tillgång till iaf hus AMA.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
R Robert-san01 skrev:
Plåten skall vara under panelen och i en viss höjd. Det finns beskrivet i hus och plåt AMA. Experten borde ha tillgång till iaf hus AMA.
Tack!
Vet du något om hur plåt ska ligga mot duk intill isolering?
 
I IAmNotANumber skrev:
Tack!
Vet du något om hur plåt ska ligga mot duk intill isolering?
Är väl en vindduk du pratar om?
Den brukar man inte gå bakom
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I IAmNotANumber skrev:
Tack!
Vet du något om hur plåt ska ligga mot duk intill isolering?
Har något liknande på vår gavel som jag byggt själv.

1. panel är aldrig 100% tätt,
2. du kan även få lite kondens bakom panel
3. all fukt som finns mellan vindduk och panel måsta kunna ta sig ut. Det rinner neråt (oftast) och därför bör en sådan här plåt gå innanför vindduken. Nu kan det vara så att merparten av kondens eller inträngande vatten följer just panelen, både på utsidan och insidan. Då räcker det att plåten går innanför panelen och ligger mot duken. All fukt som når vindduken däremot kan ta sig under plåten och kommer då in i konstruktionen. Så ett kvisthål i olycklig riktning och slagregn så har man gott om vatten mot duken.

Jag vek alltså duken framför denna plåt och tejpade dessutom med ordentlig mataki byggtätningstejp. Vill absolut inte ha in fukt under denna då garaget är under, som är välisolerat. Även takpappen som ligger på garaget går upp under vindduken förstås. Nu har du pannor men jag skulle haft underlagspappen till att gå upp på väggen, under vindduken med.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
I
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har något liknande på vår gavel som jag byggt själv.

1. panel är aldrig 100% tätt,
2. du kan även få lite kondens bakom panel
3. all fukt som finns mellan vindduk och panel måsta kunna ta sig ut. Det rinner neråt (oftast) och därför bör en sådan här plåt gå innanför vindduken. Nu kan det vara så att merparten av kondens eller inträngande vatten följer just panelen, både på utsidan och insidan. Då räcker det att plåten går innanför panelen och ligger mot duken. All fukt som når vindduken däremot kan ta sig under plåten och kommer då in i konstruktionen. Så ett kvisthål i olycklig riktning och slagregn så har man gott om vatten mot duken.

Jag vek alltså duken framför denna plåt och tejpade dessutom med ordentlig mataki byggtätningstejp. Vill absolut inte ha in fukt under denna då garaget är under, som är välisolerat. Även takpappen som ligger på garaget går upp under vindduken förstås. Nu har du pannor men jag skulle haft underlagspappen till att gå upp på väggen, under vindduken med.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har något liknande på vår gavel som jag byggt själv.

1. panel är aldrig 100% tätt,
2. du kan även få lite kondens bakom panel
3. all fukt som finns mellan vindduk och panel måsta kunna ta sig ut. Det rinner neråt (oftast) och därför bör en sådan här plåt gå innanför vindduken. Nu kan det vara så att merparten av kondens eller inträngande vatten följer just panelen, både på utsidan och insidan. Då räcker det att plåten går innanför panelen och ligger mot duken. All fukt som når vindduken däremot kan ta sig under plåten och kommer då in i konstruktionen. Så ett kvisthål i olycklig riktning och slagregn så har man gott om vatten mot duken.

Jag vek alltså duken framför denna plåt och tejpade dessutom med ordentlig mataki byggtätningstejp. Vill absolut inte ha in fukt under denna då garaget är under, som är välisolerat. Även takpappen som ligger på garaget går upp under vindduken förstås. Nu har du pannor men jag skulle haft underlagspappen till att gå upp på väggen, under vindduken med.
Jag vill inte heller få in någon fukt i förråd eller carport för den delen då jag eventuellt ska bygga till garage.

Vi får se om lösningen med plåt under panel funkar nu i efterhand.

Då behöver jag inte oroa mig för att panelen inte klarar av fukten bakom så som du säger. Men jag tycker ändå att man ska förvänta sig att det inte läcker in vatten. En åtgärd borde väl vara att täta panelen? Eller då blir det för tätt för att det ska kunna andas?
 
I IAmNotANumber skrev:
Jag vill inte heller få in någon fukt i förråd eller carport för den delen då jag eventuellt ska bygga till garage.

Vi får se om lösningen med plåt under panel funkar nu i efterhand.

Då behöver jag inte oroa mig för att panelen inte klarar av fukten bakom så som du säger. Men jag tycker ändå att man ska förvänta sig att det inte läcker in vatten. En åtgärd borde väl vara att täta panelen? Eller då blir det för tätt för att det ska kunna andas?
Jo, det är nog inte så svårt att få en panel tät vid monteringen, om man har bra virke och är noga. Men förr eller senare blir det sprickor, någon knast trillar ur osv osv och då får man in lite fukt på baksidan.
 
I
Nu efter kontroll så är där ingen duk utan en västkustskiva. Så de kommer lägga en plåt som går in mot västkustskivan och ner mot takpappen. Och avsluta med plåt utanpå och återställa så det ser ut som på första bilden.
Det borde bli tätt hoppas jag.
 
  • Västkustskiva möter takpapp utan tätningsduk vid takfot, med synliga träreglar och takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IAmNotANumber skrev:
Tack!
Vet du något om hur plåt ska ligga mot duk intill isolering?
Plåten borde ligga under panelen på glespanelen. Sedan duken under glesen. Annars får du ingen luftspalt bakom panelen.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.