Skall bygga ett mindre fritidshus på 25m2.Skall isolera golv och tak (väggarna är av halvtimmer 70mm tjocka).
Huset skall användas på sommaren och då och då på vintern.Ingen värme på året om och vi har en braskamin så det behöver inte isoleras så överdrivet mycket.
Taket är av råspont 20mm,underlagspapp och shingel.Hur isolerar jag bäst för att undvika kondens? Luftspalter och ventilation? Helst vill jag använda cellplast.
 
Det är ju bara att göra som vanligt, luftspalt på minst 20 mm mot råspånten, sedan någon form av vindstopp (masonit eller papp) och sedan isolering och undertak. Skippa diffusionsplasten i hela huset med tanke på att det inte kommer stå varmt.
 
Behös det inte någon ventilation för luftspalten? En snickare jag pratat med gör ett par ventilationshål i varje ände av varje "luftsektion".Alltså lufthål genom innertaket och isoleringen till luftspalten.
Om jag istället gör ventilationshål genom ytterväggen utifrån,vilket alternativ är att föredra,eller behövs ingen ventilation alls.
Vad är att föredra cellplast eller "vanlig" isolering?
 
Menar du att man skulle ventilera luftspalten inifrån? Absolut inte. Föreslog en snickare det..? Luftspalten ska vara öppen nere vid takfoten (förutom insektsnät) och ventileras med utomhusluft.

Vanlig ullisolering är definitivt att föredra, det är nästan omöjligt att undvika springor mot reglarna med cellplast. Ullen följer ojämnheterna mycket bättre.
 
Ja det där med ventilation inifrån verkar ju vara helt galet.
Räcker det med ett antal ventilationshål på ca30mm eller behöver det vara en rejäl längsgåend springa som ventilation?Och är det nödvändigt med ventilation just från takfoten? Taket blir uppdelad i 2 sektioner/sida av en längsgående träbalk.Vad är bäst,skall jag ha ventilation via takfoten och borra upp ventilationshål i träbalken.Är det en fördel om jag också gör ventilationshål genom nockbalken så det blir bättre cirkulation?Eller kan jag borra ett antal hål längs gaveln på båda sidor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.