I vår gamla kåk så är avluftningen från avloppet draget upp genom huset till taket i gjutjärn.Nu är jag på gång att installera ventilation...är det ok att koppla in utluften från vent.anläggningen till avluftningen?
Och i samma fråga, kan man kapa gjutjärnsröret (på vinden) och haka på ett spirorör?

Ventilationsanläggningen tänkte jag installera på vinden, och jag har ingen speciell lust att byta hela den bef. avluftningsanordningen.
Kanske det finns risk att man "trycker ned" luft i avluftningen men det bör väl inte vara så tänkbart om ansluter utluften "med rätt vinkel" så att luftströmmen inte trycker ned avloppsluften, eller?
 
Staffans2000
Spiro till avloppsavluftning är nog ingen bra ide` för den kommer nog med tiden att rosta sönder. Anslutning av "utluften" låter väldigt inovativt och skulle nog fungera med reservation för risken att du antingen trycker eller suger ut vattenlåsen.
 
Spiroröret torde med tiden rosta sönder, varför inte ett helt vanligt 110 mm PVC eller PE avloppsrör??. Hos mig höll ett stuprör som avluftning i ca 40 år.

Att ansluta avluftningen till ventilationen gör att det blir samma tryck på båda sidor om vattenlåset och det kommer ALDRIG att suga eller trycka ut vattnet ur vattenlåsen.

Ventilationen jobbar med så låga tryck att det inte är något problem, kanske 5 mm vattenpelare om huset är normaltätt.

Ställ ner tumstocken i toan, ventilationen på för fullt, alla dörrar och fönster stängda. Läs av tumstocken, öppna närmsta fönster eller dörr och läs av stocken igen. Skillnaden är ett mått på ventilationen och husets täthet. ( det finns enklare sätt att mäta tryckdiff men detta var med avloppet inblandat också)

Prototypen
 
OK, vanligt avloppsrör/PVC får det bli! Man tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.