I Lea2020 skrev:
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
Läs mitt gamla inlägg från direkt el till bergvärme.. :love::love:
 
T Thomas' skrev:
Då får du nog titta på något annat än LLV från Jula...
Vi har en Mitsubishi och en Panasonic!
 
A Argastesnickaren skrev:
Det jag har mest emot fjärrvärme är som nämnts tidigare dom höga fasta kostnaderna.
Hos oss är den 4700 kr innan du plockar ut en enda kwh timme ur växlaren
jasås 4700kr på en månad eller ?
 
J Josph Barikzaj skrev:
jasås 4700kr på en månad eller ?

Om året. Dvs nästan 400 kr i månaden innan man plockar ut en enda kwh.
 
Vattenfall i Uppsala tar 460 kr per månad i fast avgift för elnätet, 25 A säkring
 
Jag räknade över 36 månader (normalårskorrigerade) med summering per månad med rörligt elpris (månads-spot) och kom fram till (med 16500 kWh/år):

Fjärrvärmekostnad: 14859 kr/år
Kostnad direktverkande el samma period: 14256 kr/år
Kostnad LVVP typ Nibe F2120 med lågtempererat vattensystem: 3853 kr/år.

Nu har ju elpriserna gått upp en del och framförallt börjat fladdra betydligt mer så elvärmning ställer större krav på smartare styrning för att minimera kostnaden, men skillnaden är fortfarande rätt enorm till värmepumpens fördel. Sen beror det så klart väldigt mycket på i vilket elområde man bor och vilken taxa fjärrvärme och nätägare har där man bor.

Med solpaneler blir det ännu bättre med LVVP.
Men vill man bara att skiten ska fungera är FJV onekligen väldigt bra.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om året. Dvs nästan 400 kr i månaden innan man plockar ut en enda kwh.
Ja ha. Är den fasta priset för avgift? Och sen det kommer för värma ett stor summan. Jag hur att det cirka rund 3 till 4 tusen kr på en månad om man har fjärrvärme.
 
Solceller?
 
I Lea2020 skrev:
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
En granne till mig 2009 gjorde denna konvertering och var mycket nöjd. Kostnad för byte el till vattenradiator var 5000 kr per radiator inkl. rördragning. Priset för samma energimängd fjärrvärme jmf med ren el var c:a 30% lägre med fjärrvärme, 2009.
 
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
S
Jag har fjärrvärme nu och betalar 7000 kr/år i fast kostnad + 89örekWh. På tio år har jag betalat 70000 i fasta kostnader vilket börjar närma sig priset på en LVVP. Jag har idag fast pris på el 69öre kWh bundet i 3 år sen sitter jag redan på 25A. Så skulle jag välja idag hade jag aldrig valt fjärrvärme. Visst fan är det smidigt, men jag tycker det inte är värt priset. Jag vet att det tillkommer andra saker också, typ service etc
 
S Screew skrev:
Jag har fjärrvärme nu och betalar 7000 kr/år i fast kostnad + 89örekWh. På tio år har jag betalat 70000 i fasta kostnader vilket börjar närma sig priset på en LVVP. Jag har idag fast pris på el 69öre kWh bundet i 3 år sen sitter jag redan på 25A. Så skulle jag välja idag hade jag aldrig valt fjärrvärme. Visst fan är det smidigt, men jag tycker det inte är värt priset. Jag vet att det tillkommer andra saker också, typ service etc
25 A utan värme.
Du kan inte tjäna något på att säkra ner.
Här är rätt stor skillnad på 16-25A
 
S
A Argastesnickaren skrev:
25 A utan värme.
Du kan inte tjäna något på att säkra ner.
Här är rätt stor skillnad på 16-25A
Jag har massa grejer i garaget som drar en massa ström ibland, så 25A är för mina hobbyn :D
 
S Screew skrev:
. På tio år har jag betalat 70000 i fasta kostnader vilket börjar närma sig priset på en LVVP. c
Nu är det ju inte bara undercentralen som kostar, det har ju dragits rör till dig också och det var inte billigt.
 
S Screew skrev:
Jag har massa grejer i garaget som drar en massa ström ibland, så 25A är för mina hobbyn :D
Skogsstjärna??;);)
 
S
L lat skrev:
Nu är det ju inte bara undercentralen som kostar, det har ju dragits rör till dig också och det var inte billigt.
Det betalade den förra ägaren, så jag räknar inte in den kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.