Det var en rejäl pjäs!
 
Klarade jag mina 20 min? Inte riktigt läge att skriva mitt i lastandet...

Hämtning på förskolan nu så får inte ens titta på vad jag köpt...
 
Düsseldorff
J JFrisk skrev:
Klarade jag mina 20 min? Inte riktigt läge att skriva mitt i lastandet...

Hämtning på förskolan nu så får inte ens titta på vad jag köpt...
Äh barnet dör inte av en extra timme dagis. Personalen kommer vara förstående när du förklarar det här med bandsågen.
 
  • Gilla
  • Haha
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Klarade jag mina 20 min? Inte riktigt läge att skriva mitt i lastandet...

Hämtning på förskolan nu så får inte ens titta på vad jag köpt...
Fullt godkänt. Jag ser dessutom redan vad du köpt - en stadig best!!
 
Närbild av äldre bandsågs justerbart anhåll med ett stort justeringsvred, rost och slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på det justerbara anhållet av en bandsåg med mätskala, före renovering och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsågs anhåll med justeringsvred på ett rostigt och använt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla bandsågskomponenter med rost och justervred före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på övre bladstyrningen och hjulfäste av en gammal bandsåg med synlig rost och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bilder innan uppfräschning.
Känns som ett bra anhåll med precis justering med ett stort vred. Utan någon som helst erfarenhet av bandsågar känns bladstyrningen ok. Övre styrning stjäl i princip inget av såghöjden, som om jag någonsin skulle behöva hela såghöjden.

Första steget blir att demontera anhåll och fixa bordet. Sen avrosta anhåll med ingående delar sen börja uppifrån med övre hjulet och dess infästning.

Vad tror ni om bromsen, är det asbest i belägget? Tillverkad december 57. Ingen aning om det är bytt, men är väl osannolikt.
Närbild av övre hjulet och infästningen på en gammal bandsåg från 1957.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gäng blad med i köpet. Inte kollat närmare på dem.
Upplindade sågblad av metall ligger i en spiralformation på ett arbetsbord, med en bandsågsdel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre hjul och fäste.
Delar av bandsåg inklusive justerbart grönt anhåll, sågblad och stort vred på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undra om det behövs nytt gummi på hjulet, det får i så fall bli en senare upptäckt och senare problem.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Asså man får ju en tår i ögat. Ta väl hand om sågen och skicka upp lite bilder när du vårdat om henne lite.
 
Hade ena hjulet en skada, eller var det bara gummit?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hade ena hjulet en skada, eller var det bara gummit?
Det är bara gummit. Tycker sågen ser rätt fin ut, om man försöker bortse från smuts spån och ytrost.

Lacken ser generellt ganska intakt ut, sidan av bordet är har lite släpp annars är det mest smått, hoppas jag. Får se om jag får lite tid att titta närmare under dagen.
 
Gammalt träbord under renovering med synlig slipspår och svamp på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar lite pysslargrogg, verkar ha effekt! Men behövs nog lite behandling även efter.

Under tiden övningssitts.
Barn sitter på blått filttäcke i verkstad med leksak och grov verktygsutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite referens på storlek också om än perspektivet förstorar det något ytterligare.
 
Avtorkat och torkat med varmluft. En del kvar men i alla fall en förbättring:
Grön bandsåg rengjord med tecken på varmluftstorkning, lite smuts kvar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Helt galet vilket litet barn du har!
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Jag fick bort det mesta av ytrosten med en liten färgskrapa på mitt gjutjärnsbord som liknade dit, blev till pulver utan att behöva trycka allt för hårt! Tips om du fortfarande har ett lager att bli av med.
Pysslargrogg är säkert toppen för att få bort det sista som sitter kvar i porerna efteråt (y)
Lycka till med resten!
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jag fick bort det mesta av ytrosten med en liten färgskrapa på mitt gjutjärnsbord som liknade dit, blev till pulver utan att behöva trycka allt för hårt! Tips om du fortfarande har ett lager att bli av med.
Pysslargrogg är säkert toppen för att få bort det sista som sitter kvar i porerna efteråt (y)
Lycka till med resten!
Bra tips,
Jag körde först pysslargrogg, "hittade"då några ställen med djupare rost och även lite färgspill, skrapade detta med ett löst brytbladsknivs-blad, en färgskrapa hade nog varit bättre.

Ska kanske testa skrapa på det sista sen blir det nog en till vända olja och scotchbrite eller polermedel att få bort fosfateringen.

Trodde igår jag såg innebörden av ordet pysslargrogg då jag kände mig bakfull hela dagen igår, huvudvärk, frusen och lätt illamående. Men när minstingen natten till idag och i princip hela dagen idag haft magsjuka är det nog det jag råkat på, varit extremt trött idag så inte blivit mycket gjort sen i torsdags.
 
J JFrisk skrev:
Bra tips,
Jag körde först pysslargrogg, "hittade"då några ställen med djupare rost och även lite färgspill, skrapade detta med ett löst brytbladsknivs-blad, en färgskrapa hade nog varit bättre.

Ska kanske testa skrapa på det sista sen blir det nog en till vända olja och scotchbrite eller polermedel att få bort fosfateringen.

Trodde igår jag såg innebörden av ordet pysslargrogg då jag kände mig bakfull hela dagen igår, huvudvärk, frusen och lätt illamående. Men när minstingen natten till idag och i princip hela dagen idag haft magsjuka är det nog det jag råkat på, varit extremt trött idag så inte blivit mycket gjort sen i torsdags.
Och sen excenterslip med vectrex-pads
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och sen excenterslip med vectrex-pads
Tyvärr inte kommit till skott på någon excenerslip än, ligger bland bevakningar...
Vad är vectrex-pads? Google hjälper mig tyvärr inte mycket denna gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.