Hej! Ikeas Malm repas så löjligt lätt. Vi har precis köpt två nya sängbord och undrar om det går att ha på något för att öka hållbarheten och motståndskraften mot repor? Tänker framförallt front på lådor samt avställningsytan. Är det någon som har någon erfarenhet eller som är bättre på det här än vad vi är?

Tack på förhand!
 
BirgitS
På avställningsytan kan man lägga en duk eller en glasskiva.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På avställningsytan kan man lägga en duk eller en glasskiva.
Skulle man skära till en glasskiva i rätt storlek då menar du? Verkar komplicerat. Jag funderade mest på om man kunde olja ytan eller liknande och ge den ett extra skyddslager. Tja, duk. Jag är inte direkt någon dukmänniska tror jag. Det skulle vara om det går att hitta något väldigt diskret och stilrent kanske. Får fundera. Tack
 
BirgitS
För en glasmästare går det ju väldigt fort att skära till en bit glas i rätt storlek.
Ikea är tydligen medvetna om att Malm är ömtåliga och säljer glasskivor till Malm: https://www.ikea.com/se/sv/p/malm-glasskiva-vit-70429970/

Olja gör nog inte en möbel mer reptålig när den redan är målad eller lackad (beroende på vilken färg du valt). Det skulle väl snarast då vara ett lager färg eller lack till.

Min erfarenhet av sängbord är att de brukar bli så belamrade så att man inte ser så mycket av ytan, men alla är ju inte som min familj ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Grundproblemet är ju att IKEA:s möbler är tillverkade i knäckebröd med plastfolie. De håller inte, du kan inte återställa ytan när den slits och du måste köra dem till tippen för ingen vill betala för dem när du vill bli av med skiten. Köp något ordentligt på second hand, typ Auction.net. Slipa och måla om det behövs.
#grinig bakåtsträvande gubbfan
 
Man kan lägga på en glasskiva eller byta ut "knäckebröd"-skivan mot en träskiva.
 
BirgitS
gingercat gingercat skrev:
Skulle man skära till en glasskiva i rätt storlek då menar du? Verkar komplicerat. Jag funderade mest på om man kunde olja ytan eller liknande och ge den ett extra skyddslager. Tja, duk. Jag är inte direkt någon dukmänniska tror jag. Det skulle vara om det går att hitta något väldigt diskret och stilrent kanske. Får fundera. Tack
Vad har du gjort under de här månaderna som gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.