Vi ska byta golv till parkett Ek 3 stav lackat men vill höra mig för vilket golv ni skulle rekommendera?

Söker ett mycket tåligt golv som ska läggas på en stor yta (kök, hall och vardagsrum). Vi har små barn och djur dvs mycket trafik och påfrestningar på golvet. Ni som nyligen lagt nytt golv dvs dom närmsta 3 åren vilket golv valde ni, hur är skicket på golvet några år senare baserat på lite större golv ytor som har utsatts för ganska stora påfrestningar? Är ni nöjda?

Tack på förhand för all er hjälp:)
 
  • Gilla
Karusellen
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Parkettgolv är inte tåliga och speciellt inte i kök och hall eller med små barn. Det gäller oavsett vilket parkettgolv man väljer. Om ni trots allt vill ha ett parkettgolv så välj ett billigt golv som ni kan byta ut om 10 år och var beredd på hack, repor, fläckar och mindre fuktskador under tiden.
 
Håller med ovanstående. Framförallt i hallen skulle jag definitivt gå på något som tål fukt.

Har själv ekparkett i hela huset utom hall och våtrum, där vi har klinkers. Mina barn är lite större och jag har ingen hund men det sliter ändå. Jag har hårdvaxolja på mina golv som går att bättra på.
 
parkett är som ovan sagt inte tåligt, vill man ha de tåligt så är det nog laminat/keramisk "parkett" bästa alternativen.
 
Tack för hjälpen. Vi har kährs linnea laminat idag och redan efter två år så ser golvet förfärligt ut :(. Jag ville matcha golvet eftersom vi har samma golv på övervåningen. När jag tänker på matcha så tänker jag på färg och stil eftersom jag ändå vill att det ska se enhetligt ut dvs 3 stav ek. Har ni något annat förslag på golv som man kan hitta som är o stilen med 3 stav ek? Tack på förhand:)
 
S
Vi hade 3-stavs ekparkett från Barlinek i vår förra lägenhet. Förvisso inte i köket, men resten av huset inklusive hall. Efter 7 år var golvet fortfarande som nytt trots 2 barn som härjat loss. Men det finns såklart tåligare alternativ, men vi var abslout inte missnöjda. På vinterhalvåret hade vi förvisso en figurklippt matta inlagt i en del av hallen där grusandet var som värst vid den årstiden..
Mvh
 
  • Gilla
Cjblue80
  • Laddar…
BirgitS
Kährs Linnea är ett fanérgolv, inte ett laminatgolv. Fanérgolv är ett trägolv precis som parkettgolv men har tunnare slitskikt så det går inte att slipa om och dessutom tunnare skikt under. Laminat och vinyl är inte trä överst utan plast så tåligare i vissa avseenden. Vissa vinylgolv tål en del vatten. Båda finns med mönster som imiterar parkettgolv.
 
  • Gilla
Cjblue80
  • Laddar…
Vinylklickgolv med träutseende i kök med grå skåpsluckor och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinylklickgolv i vårt kök. Jag är supernöjd. Tåligt, lagom mjukt för trötta fötter och skönt med golvvärme.
 
  • Gilla
Cjblue80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.