Såg detta inlägg nedan och hickade till.! Vi har hört att beställer man en husgrund av nån firma, så tar dom ca 2000:-/ kvm, allt inkluderat. Men om betongen och tjänsten att gjuta plattan bara kostar 100:-/ kvm, vad är det som kostar 1.900:-/ kvm.? Kan någon specificera kostnaderna på kantelement, isolering, golvvärme etc. Om man hyr 2 st gubbar, hur många dagar tar det för dom att gjuta en platta på 100 kvm.?

---------------
Du kan lägga avlopp, lägga radonslang, köra padda, ställa ut kantellement, isolera, lägga golvvärme, armera men köp betongen och tjänsten att gjuta plattan kostar ca: 100:- per kvm (vitt).
--------------
 
Jag tror att det kan ha fallit bort en 0-a i prisuppgiften 100:-/m2.
Eller så är den gammal.
 
Låt se... 10cm betong som täcker en yta av 1kvm är så mycket som 0,1 kubik, vilket motsvarar 120kr i ren materialkostnad, framkörning, lossning, vibrering och allt annat exkluderat.
I bästa kan du få 10cm tjock EPS för 49kr/kvm, och isolerar du 30cm så är bara det en kostnad på 147kr/kvm. Kantelement, armering, arbete exkluderat.
Tipsa mig gärna om firman som fixar en betongplatta för 100kr/kvm.
 
Mikael_L
Det radman klippt in nederst i sin post känner jag igen från någon tråd för inte allt för länge sen...
Jag tror att den uppgiften är en uppskattning av vad det kostar (omräknat till kvm-pris) att ha en eller två erfarna betong-gubbar som hjälp precis när man ska till att gjuta. Alltså som hjälp till utläggning av betongen, vibrering, sloda, riva och glätta, alltså en dags arbete.

Men betongen kan som sagt var inte vara medräknat i priset, vilket inte riktigt framgår i det inlägget.

För allt annat är angett som att man kan göra själv...

Välkommen till forumet radman!
 
Rätt Mikael_L, det priset innefattar bara arbetena själva gjutardagen.
 
OK... Jag har väl virrat till det lite, men jag blir fortfarande inte klok på priset.? Om vi leker med tanken att vi gör det mesta själv och räknar på en sula på 100 kvm. Jag köper in alla prylar, lägger kantelementen, armerar, drar rör, isolerar 30 cm etc, etc. Sen beställer jag betong och transport och hyr in 2 st betonggubbar som gör det sista. I vilken prisklass kan detta kalas kosta.? ca pris kvm.? Vad tror ni.?

Vad jag i grunden vill veta är hur mycket man sparar på att göra det själv jämfört med att man beställer från en firma som gör det för ca 2.000:-/ kvm (hutlöst.!).
 
Tänk på att räkna med golvvärmefördelare och sådant också, och ev. dränering och dagvattendragning, samt grävarbeten och bortforsling av ytavtäckning och stenar/stubbar.

Det behövs också makadam under isoleringen.

Gör du allt arbete själv så hamnar du någonstans runt 1000:-/kvm.
 
Jag gjorde min 20 m2 stora platta själv med en kompis. betongen kostade ca 5.300 utkörd och klar. Tillkommer gör "helikopter"hyran med ca 500 :-
 
Min 44 kvm garageplatta går på 15 000 att gjuta inkl 5,5 kubik betong.
 
Vad ingår i det priset? För 340 kr/m2 är ju löjligt lågt.
 
Precis vad jag skrev: 5,5 kubik betong + en gubbe som fixar gjutningen. Inget annat. Det var ju vad radman frågade efter.
 
står man för betongen så ligger det runt 120-130:-/m2
 
Hårda fakta:
garageplatta 74kvm 18cm EPS S100 7mm mattor 4x12+byglar i voter 12 cm 28-32, oljeavskiljarbrunn golvbrunn, spygatt samt stigare till vask.
+
husplatta 156 kvm 28 cm EPS S100 7mm mattor 5x12+byglar 12 cm 28-32 fyra golvbrunnar ca 6 stigare 70mm, 2 stigare WC + stigare WC övervåning, golvvärme, isolerad pex RIR till 5 punkter. Kaminluftintag.
+ grävning
+drän
+dagvattenbrunn
+fyllmaterial
+20cm tvättat dränskikt

Summa 245000 för material + gräv = snittpris 1065kr/kvm OCH EN JÄKLA MASSA JOBB.

Visserligen har jag "top of the line" på det mesta i plattorna men jag vet en firma som gör villagrunder (visserligen av allra enklaste slag) för 1050+moms per kvm (utan golvvärme iofs) Tror de tog en hundring extra per kvm för golvvärmeslingorna.

Ibland undrar man om det var värt att göra grunden själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.