P Prophet85 skrev:
Jag är dum när det kommer till sånt här. Jag vet att vi kommer ha öppen fiber installerad och att vi fritt kan välja mellan ett stort antal internetleverantörer. Jag kommer ju såklart vilja ha Wifi så jag antar att jag kommer köpa en router. Själva huset kommer ha ett RJ45 uttag i vardera rum.

Alltså vart kommer jag behöva installera router? Om jag har denna router på rätt ställe så antar jag alltså att jag kommer kunna använda switchar i vardagsrummen för att koppla in fler kablar i en och samma RJ45 uttag...
Det är i grunden än så länge inte en eller flera routrar du behöver (jo du lär behöva en men sedan.)
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Du kan även göra fäljande om du bara ska ha en tvbox.
Dra 2 kablar när du ändå drar och sätt 2 st uttag.
Då kan du koppla ena uttaget till porten i tjänstefördelarens tv port.
Och det andra uttaget sätter du en switch som är kopplad till routerns nätverksportar där du kopplar in cromecast och annat som ska ha internetuppkoppling.
Du behöver då inte konfigurera vlan.
P Prophet85 skrev:
Tack för era idéer, råd och svar. Trodde det skulle vara lite mer straight forward och finnas en viss standard speciellt i ett nytt hus men inser att det är lite mer komplicerat.

Jag får tänka ut bästa sätt att lösa det på. Kollar egentligen inte ens på TV utan streamar ju det mesta så kanske skippar TV helt. Känns bara konstigt att inte ha "riktig" TV om ni förstår vad jag menar...
Det du gör är att alla uttag i huset ska dras till en patchpanel. De uttag som ska ha IPtv kopplas då med en patchkabel till IPtv:anslutningen på inkommande låda vid fibern.

AP ansluts på samma sätt och förslagsvis använder man för de PoE (sätter en PoE injektor mellan den centrala switchen och patchporten.)
De olika AP-lådorna konfigureras så att de pratar med varandra och för att kunna röra sig i huset.
 
R
P Prophet85 skrev:
Hej,

Vi bygger nytt och hade idag genomgång med elektrikern. Under TVn på både nedre och övre plan kommer vi installera ett internetuttag (RJ45).

Nu kom jag i efterhand på att både TV (IP-TV), konsole och eventuellt Chromecast kommer ju behöva kopplas in i väggen eftersom jag inte vill köra dessa via Wifi.

Min fråga är om det är lätt att lösa detta? Kan jag bara koppla in en nätverksswitch (typ
[länk]) i RJ45 uttaget i väggen och kablarna till TV, konsoler etc i switchen?

Mvh
Du har redan fått bra svar rörande IPTV så jag lägger inte till något ytterligare ang. det.

Däremot bör du, eftersom du bygger nytt, överväga att dra fram RJ45 även till de ställen du kan förvänta dig vilja ha accesspunkter. Det snyggaste (enligt mig i.a.f.) är att sätta dem uppe i taket men det blir inte lika snyggt om man måste dra utvändig kabel till dem. Så fundera på om du ska förbereda detta genom att sätta några strategiskt utplacerade nätverksuttag i taket/högt upp på väggen. Vettiga APs strömsätts via ethernet så eluttag i anslutning är inget måste.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har redan fått bra svar rörande IPTV så jag lägger inte till något ytterligare ang. det.

Däremot bör du, eftersom du bygger nytt, överväga att dra fram RJ45 även till de ställen du kan förvänta dig vilja ha accesspunkter. Det snyggaste (enligt mig i.a.f.) är att sätta dem uppe i taket men det blir inte lika snyggt om man måste dra utvändig kabel till dem. Så fundera på om du ska förbereda detta genom att sätta några strategiskt utplacerade nätverksuttag i taket/högt upp på väggen. Vettiga APs strömsätts via ethernet så eluttag i anslutning är inget måste.
Mycket bra råd! Ska ta och prata med elektrikern angående detta.
 
Om du projekterar ett nybygge, så snåla inte på antalet nätverksuttag. Du kommer att ångra dig. Jag har två bakom den vägghängda TVn och två bakom TV-bänken. Alla är nu upptagna. Sedan föreslår jag två uttag per rum. Om de blir outnyttjade så är det inte hela världen. Att komplettera i efterhand är besvärligt/dyrt/osnyggt.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
När vi fick fiber (fick och fick, betalade för installationen) installerade jag nätverksuttag i varje rum. Drog rör på vinden och borrade mig ner i väggarna (enplanshus) och satte rotdosor med dubbla nätverksuttag på valda ställen, bland annat bakom tvn. Satte sedan en patchpanel i en garderob där jag kan koppla in de portar som används i switchen. Tack vare att switchen har POE kan jag sätta en liten switch som inte kräver extern strömförsörjning bakom tvn och ansluta alla apparater som behöver trådat nätverk. Den andra kabeln bakom tvn används till tvn och går aldrig genom switchen.

Byggde nyligen till huset, då jag gjorde installationen själv strösslade jag med nätverksuttag, funderade ut framtida placeringar på vad nätverk kan tänkas behövas, bland annat för övervakningskameror som drivs via POE från switchen.

Jag kör med Ubitquiti Unifi, men om det är mest bang for The buck låter jag andra svara på.

Många har idiotförklarat mig för all kabel som jag har dragit, men det är rätt många prylar som än idag behöver tråd för att kunna kopplas upp.
 
  • Gilla
RalleB och 4 till
  • Laddar…
R
N NoOne2k skrev:
Många har idiotförklarat mig för all kabel som jag har dragit, men det är rätt många prylar som än idag behöver tråd för att kunna kopplas upp.
Egentligen räcker ju argumentet PoE (att så värst många prylar måste kopplas via tråd idag håller jag kanske inte med om).

Att både strömsätta och kommunicera tillförlitligt över en diskret rj45/ethernetkabel (där uttaget är strategiskt placerat där utrustningen ska vara) jämfört med att dra strömsladd och ha en "väggvårta" är så snyggt och smidigt. Kombinerar man det med en switch med PoE i mediaskåpet så blir det ordning och reda där också.

Så länge det som ska anslutas inte är batteridrivet så blir det oftast inte smidigare eller snyggare för att utrusningen är trådlös.

Skönt att det finns fler som inser att det finns fördelar med kabel i en värld där det verkar råda en uppfattning att saker ska vara trådlösa "bara för att". Hur statiska och fast installerade de än är.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Egentligen räcker ju argumentet PoE (att så värst många prylar måste kopplas via tråd idag håller jag kanske inte med om).

Att både strömsätta och kommunicera tillförlitligt över en diskret rj45/ethernetkabel (där uttaget är strategiskt placerat där utrustningen ska vara) jämfört med att dra strömsladd och
IOFS lär inte PoE räcka för att driva den 48 tum skärmen som är kopplad via IPtv så ok just för den utrustningen är PoE onödigt iom att man måste ha ett 220V uttag likt förbannat.

Men en AP ? eller de populära kamerorna.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Skönt att det finns fler som inser att det finns fördelar med kabel i en värld där det verkar råda en uppfattning att saker ska vara trådlösa "bara för att". Hur statiska och fast installerade de än är.
Fasta saker skall anslutas med kabel, ganska enkel regel som borgar för en bra nätverksmiljö. Låt det trådlösa vara till för mobila enheter.

Om man bygger nytt så se till att sätta upp många uttag, vid tvn bör man sätta mer än ett, gärna fler. Det är ganska vanligt att man får ett uttag på media-konvertern eller routern som bara fungerar för iptv. Om man har extra uttag så kan man patcha det vidare dit man behöver det utan att skaffa utrustning som hanterar vlan. Dvs man kan slippa hantera vlan genom att ha fler uttag. Och har man tillräckligt många uttag och en bra nätstruktur så kan det bli så att man endast behöver en lite större switch som kan mata alla enheter.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.