Är det någon av er som försökt sig på att belägga ett bord med zink, eller som har lite tankar kring det.

Är det svårt att arbeta med materialet själv utan stor bockningsmaskin, är det beställning hos plåtis som gäller, vad tror ni?
 
  • zinktopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Zink är väl så pass mjukt att du kan knäcka det själv med en mjuk plastklubba runt hörnen. Superplant och slätt blir det inte dock, så vill du ha det vackert, gå till en plåtfirma.
 
Aluzink eller vaddå för zinkyta? Du köper ju inte gärna ren zinkplåt?
 
Zinkplåt gick att köpa för något årtionde sedan på en firma som hette Metallagret. Vet inte om den finns kvar. Hur som helst så går det utmärkt att belägga skivor med zink. Det var populärt på bardiskar en gång i tiden.

Getingen hade zinktopp. Norra Brunn tror jag fortfarande har det. Flera andra med, men minnet sviker mig.

Skivan är kantlistad och sedan är zinken limmad direkt på med mattlim över natten i fanerpress (kanske inte ett verktyg som vem som helst har i garaget). Zinkplåt är så mjuk att det sedan går utmärkt att köra rent och fräsa fas eller annan profil med en vanlig handöverfräs. Hållbart som få andra material. Slits snyggt. Egentligen så är det inte snyggt den första tiden. Slitage och oxidation ger en yta som påminner om tenn efter något kvartal. Sedan så händer inget mer.
Den enda reklamation jag varit med om på en sådan disk var i ölutlämningen på en bar. Tydligen dunsade de ner ölsejdlar där hela dagarna så att plåten hamrades ut så mycket att den släppte i kanten. Det gick att limma om på plats med en massa tvingar och mellanlägg. Håller såvitt jag vet fortfarande efter det.

Lycka till med skivan. Det går säkert bra. Fint gammalt sätt att ha zinkplåt på diskbänkar och andra bänkar i kök.

Hälsningar / Findus
 
Tack för svar! Undrar om man kan påskynda oxidationen på något sätt.
 
Väteperoxid kanske... men fråga en kemist för säkerhets skull =D
 
Var får du tag i det idag? Små mängder kan köpas på Apoteket med lite övertalning, men om man behöver mer är det kört.
 
Saltsyra bör väl funka annars också.
 
Det finns väl diverse utspädda syror i en massa saker runtikring.. Citronsyra, ättiksyra, osv. Väteperoxid brukar det väl vara i hårblekningsmedel, inklusive en massa andra kemikalier som säkert också bidrar till patinan... Men jag vet ärligt talat inte, prata med en kemist som sagt =)
 
Beträffande limning så har jag sett en zinkskiva på en restaurang i Visby där man uppenbarligen lagt skivan i strängar av montagelim. Dom syns rakt igenom, inte snyggt alls så sprid ut limmet ordentligt.
 
Om man vill påskynda patinering av mässing så funkar ju en stund i ammoniak, skulle kanske kunna funka här med. Ska försöka få fatt in bit och prova.
 
Ytan kan mattas ner lite med stålkrull. Det påskyndar oxidationen utan kemiska hjälpmedel. Snyggast blir det om det får sköta sig själv.

VH
 
Hej söker zinkplåt att klä in en bänkskiva med i kök som man gjorde förr. Var kan jag köpa detta? Det skall finnas antikbehandlad? Någon som vet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.