Hej hej!

Är i farten med att renovera tvättstugan och blev fundersam kring detta med ventilationen.
Jag läser mig till att man i tvättstuga bör ha frånluft och ej tillluft.
Nu när all inredning är ute så ser jag att här finns det båda, är detta rätt, eller bör man täppa till tilluften på väggen?
Tidigare var den tilluften inne i en garderob och frånluften var kopplad till ett gammalt torkskåp (något sådant skall vi inte längre ha).

Huset är ett enplanshus från tidigt 70-tal, ventileras via självdrag

Tacksam för hjälp

//Andreas
 
  • Renoveringsprojekt av en tvättstuga med synliga frånluftsventil och tilluftsventil i ett avskalat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart leder hålet i taket? Du ska ha en fläkt som kan leda ut fukten och helst ingen tilluft från yttervägg. Luften ska kunna komma in från andra rum via springa ovan/under innerdörren.
 
Hålet i taket går bara rätt ut, upp genom taket.
 
Så man bör ha en sån där dörrkarm med ”springa där upp” (finns kanske ett finare ord)

och sen inget hål i väggen
 
Düsseldorff
Om kanalen upp är tät stoppar du dit en fläkt typ Pax. Väggventilen stänger du. Sen ser du till att dörr mot resten av huset är otät. Man kan ha urtag uppe eller nere, eller sekelskiftesklassikern fem hål längst ner.
 
Ok, japp kanalen uppåt är ett tätt rör som går rakt ut genom taket.

Då sätter jag en fläkt där, täpper igen väggen och ser till att det kan komma in luft via dörren från resten av huset.

Tack tack för svar @Jonatan79 och @Düsseldorff
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pppp123 skrev:
Så man bör ha en sån där dörrkarm med ”springa där upp”
springan bör vara mellan tröskel och dörrblad inte uppe
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,
Projektet går så sakteliga framåt och har nu börjat fundera på hur jag skall montera fläkten.
Hålet i taket är 150mm i diameter, vilket verkar vara större än det mesta jag hittar när jag tittar på på närmsta byggbutikens hemsida.
Är det lämpligt att börja med att fästa typ en sån där över hålet?
https://www.bauhaus.se/tak-vagg-stos-o100mm

Eftersom det kommer att stå ett högskåp rakt under hålet tänker jag mig att jag sen svänger av 90 grader med något (flexislag?), sen sätter ett kallrasskydd (behöver man det?) och slutligen en pax-fläkt. Fläkten blir då alltså som vägghängande på sidan av högskåpet.
Tänker mig att det vore bättre än att fläkten ligger inklämd på de dryga 20 centimetrar som finns kvar mellan toppen av skåpet och taket, ett korrekt antagande?

//Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.