Är stommens dimension på 45*95 för dåligt till detta altanbygge? Behöver få det så nära marken som möjligt och då vore det bäst med 45*95 men om det inte blir hållbart så får jag självklart gå upp i dimension och gräva ur lite. Alla reglar som jag behöver är utmarkerade på skissen och ena kort- och långsidan fästs alltså mot husgrunden och den andra långsidan fästs mot befintliga stolpar som sitter på plintar och som nu håller upp altantaket.

De tre svartmarkerade prickarna visar plintarna jag behöver sätta dit. Tänker eventuellt köpa färdiga att gräva ner. Något att tänka på då?

Behöver verkligen altanen luta utåt pga. vattenavrinning? Altanen har ju tak på sig samt det är bara en kortsida som är öppen utåt.

Som jag ser det blir det här det enklaste sättet att bygga trädäcket på men finns det någon nackdel som inte jag har tänkt på?
 
Jag fattar faktiskt inte ett smack av din ritning. Vad är huskropp, är fyllda ringar plitar och vad är då de öppna ringarna? Är det trädäcket eller taket du ritat?
Tror du har lättare att få svar om du gör en lite mer förståelig ritning.
 
Forbes skrev:
Jag fattar faktiskt inte ett smack av din ritning. Vad är huskropp, är fyllda ringar plitar och vad är då de öppna ringarna? Är det trädäcket eller taket du ritat?
Tror du har lättare att få svar om du gör en lite mer förståelig ritning.
Fixat! Det är nog lätt att man själv blir lite blind när man vet precis hur allt ser ut :)
 
Måste trallen ligga i den riktningen? Det ser lite konstigt ut tycker jag, men jag har ju ingen aning om hur det ser ut i verkligheten. Jag antar att du lägger golvbjälkarna i stolpskor om du vill få så lite höjd som möjligt?
På skissen ser man att med de plintar du använder får tre bärlinor och 2 m spännvidd på golvbjälkar. Du får även en halvbärlina mellan de två nedre takstolparna. Om man "som vanligt" utgår från Dag Thorstenssons bjälklagstabell får man extrapolera fram följande:
Golvbjälkarna (de lodräta på bilden) är för klena, hade du haft 45x145 hade de klarat 2,3 m, mindre dimensioner finns ej i tabellen. Dock tror jag 45 x 120 borde räcka.
Vad gäller de tre bärlinorna (vågräta på bilden) skulle jag välja samma dimension men ännu hellre 45x145 (45x95 finns ej i tabellen men med 45x145 skulle du kunna ha ca 1,7m mellan stödpunkterna).
Den mest vänstra bjälken är lite knepig. Hur har du tänkt fästa bärlinorna mot den? Hur långt avstånd är det mellan de två nedersta stolparna? Vore det inte bättre attgjuta en till plint längst till vänster på den näst nedersta bärlinan? Som det är nu kommer den näst nedersta bärlinan att bäras upp av denna bjälke vilket innebär att hela de nedre 2/3 av däcket kommer att belasta den mellan de två nedre stolparna. Det beror ju på avståndet som sagt mellan de nedersta stolparna men jag tror att det skulle krävas mer än 45x145.
 
Tack för svaret. Det är uppskattat!

Forbes skrev:
Måste trallen ligga i den riktningen?
Tror det ser bäst ut om den ligger så eftersom kortsidan längst ner är den enda öppna sidan utan väggar men det är nog mest en smaksak. En fördel är ju att jag då åtminstone slipper skarvar på trallen och det är ju uppskattat!

Forbes skrev:
Jag antar att du lägger golvbjälkarna i stolpskor om du vill få så lite höjd som möjligt?
Ja jag kommer köra med balkskor så att jag slipper få ett extra lager med trallreglar.

Forbes skrev:
Den mest vänstra bjälken är lite knepig. Hur har du tänkt fästa bärlinorna mot den?
Tänkte köra med balkskor även där. Eller finns det nån nackdel med det?

Forbes skrev:
Hur långt avstånd är det mellan de två nedersta stolparna?
Skulle tippa på att det är strax över 2 meter men inte mer än 2,2. Har inte de exakta måtten men totala längden är nog lite mindre än de 6 m som jag angav.

Forbes skrev:
Vore det inte bättre att gjuta en till plint längst till vänster på den näst nedersta bärlinan?
Det var bra att du påpekade det. Har jag inte ens tänkt på men det är ju sant att det då blir stor belastning där. Ska mäta exakt och om det behövs så gjuter jag några extra plintar.

Angående dimensionen som man får från tex. Dag Thorstenssons altanbok så antar jag att den tabellen och alla andra tabeller är uträknade med stora marginaler. Tror säkert att tabellen är uträknad för att klara av påfrestningar på mer än 200kg per m2.

Nu är det ju så att det finns ett tak på altanen så några stora snömängder är inte tal om. Själva trädäckvirket väger inte så mycket och om man antar att max 6 personer är samtidigt på altanen så blir det inga större påfrestningar skulle jag tro utan att ha dammat av min gamla teknologibok.

Nä nu ska jag inte svamla mera utan slår till på 45*120 till alla reglar så bör det i alla fall inte vara någon fara.
 
En till fråga. Är franska skruvar bäst att använda för att fästa bärlinor mot grunden eller behöver jag borra och plugga med betongexpander? Grunden till långsidan är av lecablock och grunden till kortsidan är en gammal torpargrund. Vilka dimensioner kan behövas för att bärlinorna ska sitta stadigt mot grunden?
 
Bump!

Behöver verkligen altanen luta utåt pga. vattenavrinning? Altanen har ju tak på sig samt det är bara en kortsida som är öppen utåt.

Är franska skruvar bäst att använda för att fästa bärlinor mot grunden eller behöver jag borra och plugga med betongexpander? Grunden till långsidan är av lecablock och grunden till kortsidan är en gammal torpargrund. Vilka dimensioner kan behövas för att bärlinorna ska sitta stadigt mot grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.