Hej,
Vi har planerat att ta bort ett dubbelvalv för att öppna upp mellan kök och vardagsrum.
Blir osäker på om det är bärande för takstolarna eller inte, takstolar går tvärs med överliggaren på bild.

Så min fråga går det att avgöra om jag kan riva detta utan att förstärka med hjälp av bilderna?

Mvh,
Christopher Ritning av husplan som visar disposition av rum och takstolarnas riktning i förhållande till dubbelvalvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerade dubbelvalv mellan kök och vardagsrum som skall tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet bågformat dörrvalv med exponerade vertikala och diagonala träreglar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätakstolar som korsar överliggaren i ett hörn av ett rum, synliga rör och spånplatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar i trä och isolering på vinden med en träöverliggare i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Preliminärt tror jag att du har fribärande takstolar, i varje fall över den delen av huset. Valvet verkar vara en senare konstruktion. Står valvresterna på parketten? Du har inte fler ritningar? Vilket är byggår och var ligger huset?
 
J justusandersson skrev:
Preliminärt tror jag att du har fribärande takstolar, i varje fall över den delen av huset. Valvet verkar vara en senare konstruktion. Står valvresterna på parketten? Du har inte fler ritningar? Vilket är byggår och var ligger huset?
Tack för svar!
Byggår 1990 utanför Enköping. Det är urkapat i parketten för valvet, så reglarna för väggen är fästa i spånskivan under parketten. Ska se tror det finns ritningar på takstolarna men inte i ritade i helhets ritningen.

Mvh,
Christopher
 
En bärande vägg står normalt inte på en spånskiva. Så vi kan utesluta att "valven" är bärande. Bärande väggar reser man först, sedan taket och sist golv och andra innerväggar. Hittar du fler ritningar är det alltid bra.
 
J justusandersson skrev:
En bärande vägg står normalt inte på en spånskiva. Så vi kan utesluta att "valven" är bärande. Bärande väggar reser man först, sedan taket och sist golv och andra innerväggar. Hittar du fler ritningar är det alltid bra.
Tack för svar, mycket uppskattat!
Lyckades hitta en bild jag inte sett innan.
Framgår tydligt att ej bärande vägg använder bottenregeln jag har i väggen vid valvet.

Möjligen att bild två visar alla bärande väggar som streckade i bjälklagsplanen, osäker dock.

Jag känner mig övertygad om att jag inte behöver förstärka taket i det här fallet.
Tack igen för din hjälp.

Mvh,
Christopher
 
  • Byggteknisk ritning visar struktur av väggar och tak med dimensioner och noteringar, inklusive markerade bärande och icke-bärande element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bjälklagsplan som ligger på ett bord, med beskrivningar och markeringar för bottenreglar och monteringsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där klena bygget ser inte speciellt bärande ut!
 
Lite svårläst, men som van ritningsläsare tror jag att jag förstår. De streckade linjerna bör markera de väggar (ev också en balk) som är bärande.. Men som sagt dina dubbelvalv kan du ta ner.
 
  • Gilla
Christoper88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.