Tänkte under nästa sommar bygga en enkel dubbel carport / skärmtak. En bärande I-balk stolpe i varje hörn och liggande balkar som sammanbinder de bärande stolparna.

Frågan är om det finns någon form av bärande plåtprofil (som ska fungera som tak)som klarar vidden 6 m??
 
Konsolkonstruktion?? Har du några exempel??
 
Om du låter bärande balkar vila på pelare ytterst i byggnadens hörn utnyttjar du inte balkarnas hela kapacitet. Genom att placera upplagen en bit in på balken (så ett den skjuter ut ett stycke i varje ände) avlastar du den bättre. Därmed kan du minska balkens dimension.

www.solid.ikp.liu.se/~botor/Le/Le4/Le4.html

http://www.polymorf.net/engineer37.htm
("Centrally supported cantilever bridge" längst ned på sidan)

 
Jo, tanken är att ta ett visst överhäng på ett par decimeter på varje sida om upplagen. Frågan är bara vad en balk som klarar dessa 6 m spannvidd kostar? har ingen koll överhuvudtaget. Kanske blir billigare med limträblakar?? Dessa blir nog ganska grova skulle jag tippa på? :-?

Skulle gärna vilja ha något liknande som detta!
 
  • carport_in_legno_1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En konstruktion av bildens typ, men endast 6000 mm bred och 5000 mm djup drar limträbalkar i dimension 90/360.
Carporten på bilden har ännu större spännvidd, varför balkarna är ännu grövre.

Vill du ha mera smäckra mått kan du
a. byta limträ mot stålbalkar
b. öka takvinkeln
c. banta takvikten genom att byta spånt mot stålprofil
d. lägga in diagonala balkar som avstyvning
e. minska spännvidderna

http://www.palmspringsrentals.com/Palm_Springs_Premier_Properties/0003/img/0003-carport.jpg
http://www.muellerinc.com/buildings/carports.php
http://www.bruening-carport.de/V-Pfosten-Einzel/v-pfosten-einzel.html
 
Har du koll på vad som är de mest ekonomiska alternativet? Limträbalk eller stålprofil om man antar att man lägger takplåt istället för spont/papp/pannor??

Tycker att de grova limträbalkarna ger ett gediget och snyggt utseende men balkar skulle se snyggt ut med. :)
 
Stålpriserna har rusat upp våldsamt senaste åren. Limträ har sannolikt inte fördyrats lika snabbt, men säkraste prisuppgifterna får du förstås direkt från säljarna.
 
För mig blev stålpriset 3ggr dyrare än limträ.
 
Byggnaden ska ligga i Norrköping. :) Dimensionerna ska vara 6 x 6 m mellan de bärande stolparna och taket ska ha ett lite överhäng utanför dessa!
 
Som sagt: Du klarar dig i Norrköping med lagerbalkar av limträ i dimension 90/360.

En förutsättning är att du använder plåttak utan isolering. Jag gjorde en enkel beräkning i Töreboda limträ´s gratisprogram.
 
Vilken dimension bör man ha på "pelarna" som håller upp taket?? Funderar på samma upphängning som på bilden ovan med fyra plintar med stolpskor som fundament.  :-?

Billy: Blir råspont, takpapp och shingel tyngre än takplåt?? Känns som att det blir en stabilare konstuktion?! Vi har ett "ganska" utsatt läge för vind där vi tänkt bygga så det vill till sig att taket håller sig på plats. Annars kan nog grannarna på takplåten farande rakt in i vardagsrummet!  ;)
 
Jag tar för givet att du låter en ansvarig konstruktör beräkna din carport innan du bygger. Mina råd är allmänna och inte särskilt förpliktande.

Eftersom du först själv resonerade självbärande plåtprofil räknade jag på detta. Vill du hellre ha traditionell takspånt med bandtäckning måste du (enligt samma räkneprogram) öka balkarna till 90x405 mm.

För att klara vindpåkänningar lägger du lämpligen två smäckra balkar i kryss alldeles under taket (diagonalt mellan de fyra hörnstolparna). Då blir konstruktionen betydligt styvare.
 
Givetvis så ska en konstruktör få räkna på konstruktionen innan det söks några bygglov. Anledningen till att jag frågar i detta forum är att jag vill vet om det är möjligt att förena det estetiska med det praktiskt möjliga! :) Det vore tråkigt att lägga tid på att skissa en perfekt carport för att sedan få reda på att det inte går att bygga.

 
Byggarn; Jag tog för givet att man inte köper färdiga cementplintar på "Trädgårds-Konsum" när man bygger en så här avancerad historia. Bra att du påminner om bottenplattan!

En variant till inspända eller ingjutna pelarfästen är att platsgjuta hela pelarna i betong (alternativt mura i sten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.