Jag står in för renovering av badrum - huset är från 1937 och med gjutjärnsavlopp i en skakt, hvor det går från källaren och direkt upp till köket och vidare till badrum på 1 sal. (Raka vägen)

Jag gör mig lite funderingar om enten at anlita röris eller göra största delen av jobbet själv och spara en jävla massa pengar och slippa vänta på röris.
Jag vil kapa gjutjärnsröret 5dm över källergolvet och sen byta resten upp till plast och sätta nya avlopp och golvbrunn.

Är det någon särliga ting jag ska vara uppmärksam på? Jag tänker att det kan inte vara det mest komplicerede jobb?

Om jag dokumenterar allt som jag gör, ska det väl inte bli någon problem med försäkringen?

Ska göra alt det grövre jobb själv med renoveringen - reggla upp, spån och golvgips.


Tacksam för alla input!
 
janwide
Jag gjorde mitt stambyte själv. Man får så klart läsa på och vara noggrann men det är inte speciellt svårt. Mitt bästa tips är att fråga här på byggahus om du stöter på problem. Kör på (y)
 
janwide
Läs speciellt avsnittet som beskriver vinklar och annat vid samman koppling av avloppsrör.
. Diagram över olika typer av avloppsrörsanslutningar och vinklar enligt branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Det ser ut som du är från Danmark, tänk LEGO, det gäller bara att hitta rätt bitar.

Protte
 
  • Haha
SebbeEngel och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag gjorde mitt stambyte själv. Man får så klart läsa på och vara noggrann men det är inte speciellt svårt. Mitt bästa tips är att fråga här på byggahus om du stöter på problem. Kör på (y)
Det var också det jag tänkte! Har tittat på gamla trådar och får fråga härinne om jag hittar svårigheter!
 
prototypen prototypen skrev:
Det ser ut som du är från Danmark, tänk LEGO, det gäller bara att hitta rätt bitar.

Protte
Precis :D
 
Läs på om klamring. Finns specar från rörtillverkarna hur tätt det skall vara mellan fästena. Tänk också på att det skall vara lite rörelsemån för röret i kopplingen. Röret blir längre när det värms upp av varmt avloppsvatten.
 
Där var gjutjärn och plast skarvas ihop eller?
 
Finns dels gummipplar för gjutjärn till plast. Alternativt Jet-kopplingar som i olika utföranden i princip är en stump slang med slangklämmor.

nipplarna sätts i en oskadad gjutjärnsmuff. Plaströret skjuts in. Finns även för rörända utan muff. Menndå måste plaströret vara klenare.
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns dels gummipplar för gjutjärn till plast. Alternativt Jet-kopplingar som i olika utföranden i princip är en stump slang med slangklämmor.

nipplarna sätts i en oskadad gjutjärnsmuff. Plaströret skjuts in. Finns även för rörända utan muff. Menndå måste plaströret vara klenare.

Min tanke är att ha en nippel - och då skjuta in plaströret.
 
janwide
Min erfarenhet är att billiga rör från till exempel Biltema funktionsmässigt är lika bra som andra. Men kvalitetsrör från exempelvis Uponor är mycket enklare att sätta ihop. De glider ihop enkelt medan man får ta i av helvete för att få ihop billiga rör.
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
En tillägsfråga! Företaget som ska göra ytskikt vil ha 22mm spån och sedan golvgips - men i många trådar härinna tycks det at det är tramsigt med gips. Där må väl vara nån form av poäng?
 
T
SebbeEngel EngelDK skrev:
En tillägsfråga! Företaget som ska göra ytskikt vil ha 22mm spån och sedan golvgips - men i många trådar härinna tycks det at det är tramsigt med gips. Där må väl vara nån form av poäng?
Nej, ingen jäkla golvgips i badrum. Räcker gott och väl med 22mm spån, armering och flytspackel på det (minst 15mm).
 
G
janwide janwide skrev:
Min erfarenhet är att billiga rör från till exempel Biltema funktionsmässigt är lika bra som andra. Men kvalitetsrör från exempelvis Uponor är mycket enklare att sätta ihop. De glider ihop enkelt medan man får ta i av helvete för att få ihop billiga rör.
Silicon spray körde jag med sist då jag la lite avloppsrör för dagvatten, funkade bra på "billiga" rör.
 
  • Gilla
SebbeEngel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.