Hej!

För en tid sen fick jag bygglov för ändrad användning av en byggnad. Det finns inget behov av att göra några bygglovspliktiga förändringar av byggnaden, eller egentligen några förändringar alls.

Ändå behöver jag alltså göra en startanmälan, ha en kontrollplan - som innehåller vad? - och vänta ett antal på slutbesked innan jag får påbörja min verksamhet. Det känns urbota korkat.

Från min kommuns bygglovsavdelning får jag något av ett goddag yxskaft-svar om att kontrollplanen måste uppfylla PBL 2010:900, BBR 19 men ingen ytterligare hjälp om vad det kan innebära i mitt fall.

Det är ett projekt på hobbynivå så varje extra kostnad är en börda, bara bygglovet kostade nästan 20 000 kr så det börjar kännas lite träligt.
 
Vad var den tidigare användningen av byggnaden och vad planerar du använda den till? Beroende på vad du ska använda den till ställs det olika krav på byggnadens utformning och tekniska egenskaper.
 
Fd förråd som nu ska användas för livsmedelstillverkning. Det enda som kommer göras är att ställa in utrustningen.

För bygglovet krävde kommunen att miljö och hälsoskyddsförvaltningen skulle godkänna vatten och avlopp - det tog 6 månader och kostade mig över 12000 kr.

Bygglovet är klart alltså och där ställs inga ytterligare krav.
 
J jliljeha skrev:
Fd förråd som nu ska användas för livsmedelstillverkning. Det enda som kommer göras är att ställa in utrustningen.

För bygglovet krävde kommunen att miljö och hälsoskyddsförvaltningen skulle godkänna vatten och avlopp - det tog 6 månader och kostade mig över 12000 kr.

Bygglovet är klart alltså och där ställs inga ytterligare krav.
Har inte kommunen ställt några krav på brandskydd, ventilation o dyl som är kopplat till verksamheten du ska bedriva?
 
Nej.
 
För att förtydliga så är det en fristående byggnad och miljö och hälsa har ställt en del krav på byggnaden samt VA som vi fått intyg på från dem att vi uppfyller.

Kommunen har i samband med bygglovet ställt krav på att vi redovisar plats för sopkärl, möjlighet för transporter att vända, möjlighet för oss att parkera osv och kollat med transportstyrelsen att det är bra bland annat.

Så det finns inga som helst villkor i bygglovet om saker vi behöver göra utan det är godkänt rakt av villkorat att vi uppfyller miljö och hälsoskyddsförvaltningens krav.

Känns som lite limbo.
 
Det finns flera tjänster på nätet där du kan få en projektanpassad kontrollplan för 800-900 kr
 
Känns bara så bisarrt att pengarna rinner iväg i en hiskelig fart bara för massa pappersjobb. Registrering av livsmedelsverksamhet - 1500 kr - sen ska de göra en inspektion också - 6000 kr.

Hittade ett förslag på kontrollplan för ändrad användning hos en annan kommun. Den innehöll en enda punkt - kontroll att de krav som ställs i bygglovet uppfylls. Att ens kräva start- och slutbesked och en månad däremellan känns bisarrt.
 
wildeside
J jliljeha skrev:
Känns bara så bisarrt att pengarna rinner iväg i en hiskelig fart bara för massa pappersjobb. Registrering av livsmedelsverksamhet - 1500 kr - sen ska de göra en inspektion också - 6000 kr.

Hittade ett förslag på kontrollplan för ändrad användning hos en annan kommun. Den innehöll en enda punkt - kontroll att de krav som ställs i bygglovet uppfylls. Att ens kräva start- och slutbesked och en månad däremellan känns bisarrt.
Välkommen till byråkrati landet Sverige.
Desto mer byråkrati desto bättre är det nya mottot.
 
Det är dock stor skillnad på hur hjälpsamma myndigheterna är.

Skatteverket ligger i topp än så länge, tar inget betalt för ansökningar och är hjälpsamma när man har frågor. Miljö och hälsa debiterar stenhårt för varje kvart de lägger ner på ditt ärende - även om jag inte upplevt att de debiterar för mer tid än de verkligen lägger ner så vågade jag nästan inte ringa och fråga hur det gick eftersom det då blev en kvart till a 300 kr på debiteringen.
 
J jliljeha skrev:
Det är dock stor skillnad på hur hjälpsamma myndigheterna är.

Skatteverket ligger i topp än så länge, tar inget betalt för ansökningar och är hjälpsamma när man har frågor. Miljö och hälsa debiterar stenhårt för varje kvart de lägger ner på ditt ärende - även om jag inte upplevt att de debiterar för mer tid än de verkligen lägger ner så vågade jag nästan inte ringa och fråga hur det gick eftersom det då blev en kvart till a 300 kr på debiteringen.
Tar inte skatteverket betalt? Dom snor iallafall 30% av min lön.
 

Bästa svaret

Lite återkoppling då jag till slut fick ordning på ärendet. Det rörde sig om rent pappersvändande för pappersvändandets skull, hittade på några kontrollpunkter som mappar mot PBL, vi kontrollerar helt enkelt att det finns brandvarnare och att dörren är tillräckligt bred enligt tillgänglighetslagar. Visuell egenkontroll på båda.

Då var kommunen nöjd och kunde godkänna vår kontrollplan, och nu har vi fått både start- och slutbesked.

Känns fånigt så det förslår.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
J jliljeha skrev:
Lite återkoppling då jag till slut fick ordning på ärendet. Det rörde sig om rent pappersvändande för pappersvändandets skull, hittade på några kontrollpunkter som mappar mot PBL, vi kontrollerar helt enkelt att det finns brandvarnare och att dörren är tillräckligt bred enligt tillgänglighetslagar. Visuell egenkontroll på båda.

Då var kommunen nöjd och kunde godkänna vår kontrollplan, och nu har vi fått både start- och slutbesked.

Känns fånigt så det förslår.
Som sagt byråkrati landet Sverige i och för sig säkert inget unikt för Sverige.
Man blir bara trött och uppgiven ibland.
 
S Stefansod68 skrev:
Tar inte skatteverket betalt? Dom snor iallafall 30% av min lön.
Skumt. Jag betalar ca 30% i kommunalskatt. Men du betalar alltså 30% statlig skatt på din lön?
 
J jliljeha skrev:
Ändå behöver jag alltså göra en startanmälan, ha en kontrollplan - som innehåller vad? - och vänta ett antal på slutbesked innan jag får påbörja min verksamhet. Det känns urbota korkat.
Jag håller på att bygga om en lokal till bostad. Det behövs betydligt fler åtgärder än i ditt fall då jag måste bygga kök, badrum, etc och göra om fasaden för att flytta en ytterdörr.
I min kommun räckte det med en bygglovsansökan med tillhörande kontrollplan där jag valde ut några tillämpbara punkter och satte mig själv som kontrollansvarig. Startbesked behövdes inte, utan åtgärden fick påbörjas direkt när bygglovet vunnit laga kraft. Slutbesked behövs inte eftersom inte startbesked behövdes.
Bygglovet kostade totalt 7770:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.