Vi ska bygga ett mindre fritidshus på 80m2 med 3 sovrum, och min tanke har varit att bygga ett funktionellt men ganska litet badrum för att inte ta upp för mycket av husytan. När man bygger hus för permanentboende har jag förstått det som att man måste ha minst 120cm i bredd, men att det för fritidshus är lägre krav och att det skulle vara okej att bygga ett mindre badrum. Har försökt läsa på men hittar inte något direkt konkret, kanske att det är en bedömningsfråga för kommunen.

Vore väldigt intressant att höra om någon har några erfarenheter kring detta? Skulle ju gärna vilja ha det klarlagt innan man skickar in bygglovsansökan för att inte riskera att det drar ut mer än nödvändigt i processen.

Bifogar en ritning/3d-bild på hur vi tänkt toa, dusch, kommod, skåp och tvättmaskin.
 
  • Ritning av ett litet badrum på 4,7 m² med toalett, dusch, handfat och tvättmaskin.
  • 3D-ritning av ett litet badrum med toalett, dusch, kommod, skåp och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fritidshus behöver du ha ett funktionsdugligt badrum, dvs funktionsmåtten. Dessa finns att hitta i en svensk standard gällande tillgänglighet, kostar några tusenlappar dock.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
wildeside
Bara att googla så hittar du all information.
 
BirgitS
  • Gilla
Vidar K
  • Laddar…
När vi ritade fritidshus, så kontaktade jag bygglovsavdelningen på kommunen om tillgänglighet. De sa att de föredrog att det var tillgänglighetsanpassat, men krävde inte det. Det var för ett hus i liknande storlek. Arkitekten var lite förvånad och rekomenderade oss att få det skriftligt från kommunen vilket vi fick. Jag frågade även om det fanns en "gräns" för var man inte längre kan anse att det är ett fritidshus, men fick inget tydligt svar.
Så, ring kommunen och prata med bygglovsavdelningen.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.