Jag undrar hur man bäst isolerar ett altangolv.
Det är en altan med tak som vi tänkt att bygga in till året runt rum.
Vad ska man andvända för isolering?
Hur går man bäst till väga?
Tack för alla svar
 
Cellplast.
 
P-J, kan Du utveckla?

Jag ska bygga ett uterum nu, och funderar som bäst om jag ska isolera golvbjälklaget med 195 mm isolering eller cellplast.
Vårt uterum kommer näst intill att stå på backen, dock med några centimeters frigång mot en bädd av grus/fyll.

/Leffe
 
Lyfter upp denna tråd, jag har precis samma fundering.
 
Jag har också lite funderingar om detta ...byggde förra året ett uterum ca 30 m2 i leca med 2-glas och isolerat tak (170mm), och frugan ville tvunget ha trägolv (lärkträ)
Grunden är byggd som en torpargrund men utan isolering för att tanken var att endast använda den som sommar altan men har nu insett att det är ett perfekt rum för nyårsfester o dyl (där vi snabbt värmer rummet med lite el-element men golven fortfarande upplevs som kalla pga luften som står under)
Funderar nu på om jag skall isolera bjälklaget med cellplast eller om man skall riva bort trägolvet och ersätta detta med gjuten platta och golvärme/klinker (till frugans stora fasa
Själva krypgrunden är ca 500mm hög så det är inga problem att komma under för att ev tilläggsisolera golvet
Vad hade ni gjort??
 
Gjuta platta på 30m2 är väl minst 10 gånger dyrare än tilläggsisolera befintligt bjälklag gissar jag...
Därför är min första fråga om det är värt prisskillnaden? Samtidigt får Du golvvärme iofs.
/Leffe
 
Jag pratade med en kille på Anticimex idag och han tyckte inte att man skulle isolera så att det blir en torpargrund för att de ofta har väldiga problem, så han tyckte att jag skulle gå på att engjuta platta
Svar Svlcm: visst är det mycket dyrare men man får ju samtidigt komforten med golvärme......
Ingen som har en altan med något av alternativen som kan råda ??.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.