Vi har en vinterbonad kolonistuga på ca 33 kvm (ett rum + badrum) med en liten farstu på någon kvadratmeter, samt en kallvind som nås från utsidan. Se bifogad skiss.

Det har börjat bli en otrevlig, unken lukt i stugan. Lite svårbeskrivbar. Tycker inte det luktar mögel men det är ingen trevlig doft.

I den lilla "farstun", ett oisolerat utrymme utanför ytterdörren, luktar det ofta ganska mycket. Där kan det vara en doft nästan som av något ruttet. Det kan knappast vara ett dött djur för det borde inte lukta så länge.

På vår och höst har vi nästan alltid ganska mycket imma på insidan av fönstren på morgonen.

Ventilationen består av en ventil i köksdelen och en i badrummet. Bredvid köksventilen har vi monterat en luftvärmepump (enda stället som funkade).

Bortsett från att göra fuktmätningar i väggarna och undersöka lukten i farstun tänkte vi förbättra ventilationen. Hur ska vi se till att få ordentlig ventilation? Vi funderar på att sätta en ventil i motsatta väggen mot den befintliga ventilen (se skiss). Verkar det vettigt? Vad ska man tänka på för att få en bra ventilation?
 
  • Handritad skiss av planlösningen för en vinterbonad kolonistuga med markerad ventilation och luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Baconman skrev:
Vi har en vinterbonad kolonistuga på ca 33 kvm (ett rum + badrum) med en liten farstu på någon kvadratmeter, samt en kallvind som nås från utsidan. Se bifogad skiss.

Det har börjat bli en otrevlig, unken lukt i stugan. Lite svårbeskrivbar. Tycker inte det luktar mögel men det är ingen trevlig doft.

I den lilla "farstun", ett oisolerat utrymme utanför ytterdörren, luktar det ofta ganska mycket. Där kan det vara en doft nästan som av något ruttet. Det kan knappast vara ett dött djur för det borde inte lukta så länge.

På vår och höst har vi nästan alltid ganska mycket imma på insidan av fönstren på morgonen.

Ventilationen består av en ventil i köksdelen och en i badrummet. Bredvid köksventilen har vi monterat en luftvärmepump (enda stället som funkade).

Bortsett från att göra fuktmätningar i väggarna och undersöka lukten i farstun tänkte vi förbättra ventilationen. Hur ska vi se till att få ordentlig ventilation? Vi funderar på att sätta en ventil i motsatta väggen mot den befintliga ventilen (se skiss). Verkar det vettigt? Vad ska man tänka på för att få en bra ventilation?
B Baconman skrev:
Vi har en vinterbonad kolonistuga på ca 33 kvm (ett rum + badrum) med en liten farstu på någon kvadratmeter, samt en kallvind som nås från utsidan. Se bifogad skiss.

Det har börjat bli en otrevlig, unken lukt i stugan. Lite svårbeskrivbar. Tycker inte det luktar mögel men det är ingen trevlig doft.

I den lilla "farstun", ett oisolerat utrymme utanför ytterdörren, luktar det ofta ganska mycket. Där kan det vara en doft nästan som av något ruttet. Det kan knappast vara ett dött djur för det borde inte lukta så länge.

På vår och höst har vi nästan alltid ganska mycket imma på insidan av fönstren på morgonen.

Ventilationen består av en ventil i köksdelen och en i badrummet. Bredvid köksventilen har vi monterat en luftvärmepump (enda stället som funkade).

Bortsett från att göra fuktmätningar i väggarna och undersöka lukten i farstun tänkte vi förbättra ventilationen. Hur ska vi se till att få ordentlig ventilation? Vi funderar på att sätta en ventil i motsatta väggen mot den befintliga ventilen (se skiss). Verkar det vettigt? Vad ska man tänka på för att få en bra ventilation?
Ring Anticimex eller motsvarande och be dom göra en besiktning. Det kan vara hussvamp, och det vill man upptäcka så fort som möjligt.
Ifall det visar sig bara vara bristfällig ventilation skulle jag installera en Pax-fläkt eller liknande i badrumsventilen. Dom kan behovsstyras så att de endast går vid fuktbelastning eller med ett grundflöde. Jag skulle då även komplettera vardagsrummet med en ny ventil längst ner i högra hörnet.
 
Jo, jag har funderat på det där med Anticimex. Kanske är det bästa att göra.
Tack för tipset om Pax-fläkt! Däremot blir ventil längst ner i högra hörnet besvärligt eftersom det är sovdelen så jag är rädd att det kommer in lite för mycket ljud utifrån om man har den rakt över hvudet när man sover. Men det kanske inte är något större problem?
 
Kolla det som Coffey skriver först.

Sedan funderar jag på om ni har någon värme på när ni inte är där?
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
B Baconman skrev:
Jo, jag har funderat på det där med Anticimex. Kanske är det bästa att göra.
Tack för tipset om Pax-fläkt! Däremot blir ventil längst ner i högra hörnet besvärligt eftersom det är sovdelen så jag är rädd att det kommer in lite för mycket ljud utifrån om man har den rakt över hvudet när man sover. Men det kanske inte är något större problem?
Sätt i så fall ventil med ljudfälla.
 
A
B Baconman skrev:
Vi har en vinterbonad kolonistuga på ca 33 kvm (ett rum + badrum) med en liten farstu på någon kvadratmeter, samt en kallvind som nås från utsidan. Se bifogad skiss.

Det har börjat bli en otrevlig, unken lukt i stugan. Lite svårbeskrivbar. Tycker inte det luktar mögel men det är ingen trevlig doft.

I den lilla "farstun", ett oisolerat utrymme utanför ytterdörren, luktar det ofta ganska mycket. Där kan det vara en doft nästan som av något ruttet. Det kan knappast vara ett dött djur för det borde inte lukta så länge.

På vår och höst har vi nästan alltid ganska mycket imma på insidan av fönstren på morgonen.

Ventilationen består av en ventil i köksdelen och en i badrummet. Bredvid köksventilen har vi monterat en luftvärmepump (enda stället som funkade).

Bortsett från att göra fuktmätningar i väggarna och undersöka lukten i farstun tänkte vi förbättra ventilationen. Hur ska vi se till att få ordentlig ventilation? Vi funderar på att sätta en ventil i motsatta väggen mot den befintliga ventilen (se skiss). Verkar det vettigt? Vad ska man tänka på för att få en bra ventilation?
Ha 20 °C inomhus året om så kommer inga problem.Värmekällan skall vara under fönstren. Då kommer det inte att vara någon imma och dålig lukt. I kök skall det heller inte finnas någon tilluftsventilation, bara frånluft. Komplettera med mindre radiatorer under fönstren.

Ett isolerat hus som man bor i får aldrig ha lägre innetemperatur än än 15 °C. Har lärt mig det av en besiktningsman den hårda vägen när jag skulle snåla någon gång. Nästan alla som har sommarshus drar ned temperaturen för mycket sägs det. Har man inte råd med den elen så har man inte heller råd med sommarhus. Som man säger i USA: Har du inte råd att dricksa 15% har du heller inte råd att gå på restaurang.

Sorry för hårt svar. Men har haft samma problem en gång och det finns inga genvägar än att betala för elen
 
Magnus Filip skrev:
Ha 20 °C inomhus året om så kommer inga problem.
Ett isolerat hus som man bor i får aldrig ha lägre innetemperatur än än 15 °C.
Men nu är det en kolonistuga och inte ett hus man bor i.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Men nu är det en kolonistuga och inte ett hus man bor i.
Spelar ingen roll då länge som det är isolerat. Det bör vara nära rumstemeratur hela vinterhalvåret och radiatorer under fönstren.
 
Tack för alla svar och råd!
Tidigare vintrar har vi hållt 10 grader under vintern mha tre radiatorer (en i badrummet, två i "vardagsrummet". När vi satte in luftvärmepump i våras gav installatören rådet att när vi ska fytta ut ska vi vädra ur och få ned innetemp till samma som utetemp för att få ner luftfuktigheten (kallare uteluft har lägre absolut luftfuktighet än varmare inneluft = låg relativ luftfuktighet när luften värms upp). Sedan skulle vi hålla minst 14 grader för att hålla fukten ute. Tyckte det lät vettigt och stämmer med vad jag lärde mig i gymnaseifysiken :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
B Baconman skrev:
Tack för alla svar och råd!
Tidigare vintrar har vi hållt 10 grader under vintern mha tre radiatorer (en i badrummet, två i "vardagsrummet". När vi satte in luftvärmepump i våras gav installatören rådet att när vi ska fytta ut ska vi vädra ur och få ned innetemp till samma som utetemp för att få ner luftfuktigheten (kallare uteluft har lägre absolut luftfuktighet än varmare inneluft = låg relativ luftfuktighet när luften värms upp). Sedan skulle vi hålla minst 14 grader för att hålla fukten ute. Tyckte det lät vettigt och stämmer med vad jag lärde mig i gymnaseifysiken :)
Vettigt, ha aldrig temeraturen under 15 °C rekommenderar jag.
Vi tittade på sommarstuga i några år, men gav upp för det lukta unket i varenda en för att de snålade med elen på vintern. Massor hade glipor och annant, för trämaterialen rör sig för mycket. Har erfarenhet av att saker luktar när man kommer hem efter man varit i sommarstugan.
De enda som var fräscha var de som var helt oisolerade, men då blir sån sådan stuga för säsongsbetonad.

Sedan tog vi över en sommarstuga som vi hade gemensamt i släkten, också den unken inuti, pga okunskap och snåla släktingar. Inget fick kosta något, vilken inställning! Men de kom gärna dit och var där ett tag. Lukten har nu nästan gått bort efter ättiksbehandlig (en apparat jag betällde från USA) och värme.
Men den är såld nu för vi har styckat av den samt skall bygga nytt sommarhus istället. Det nya huset kommer att vara varmt året runt, men inte ha några energikostnader, det kommer att ge pengar tillbaka på energin, men det är en annan historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.