T
Det är bra att någon (troligen med en del pengar, med tanke på husets kostnad) tar detta vidare till det yttersta. Ska bli intressant att se vad det slutar i. Om det blir negativt utfall så kan man som sagt skita i den där frågelistan....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men rent krasst, har man råd att köpa ett hus för 30Mkr, borde man inte då investera pengar i att kontrollera vad man köper. I detta fallet är ju en kontroll för 100.000 marginalpengar vid ett sådant köp.
Säger tvärt om, rent av klantigt att köpa hus för 30Mkr och inte kontrollera det bättre.
Att simulera kraftiga regn eller snöstormar för att se om det läcker in är nog väldigt svårt och dyrt.
 
T Polos skrev:
Att simulera kraftiga regn eller snöstormar för att se om det läcker in är nog väldigt svårt och dyrt.
Om du läser artikeln så finns det flera fel och tråden gäller listan säljaren ska besvara.
Sjävklart gör man en mera omfattande besiktning av ett hus för 30Mkr än att lita på en säljares svar av vad"de känner till".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har det aldrig fallit en dom mot någon som har gett en felaktig utfästelse?
Visst finns det domar om utfästelser.
Har inte i huvudet vilket år NJA då det var 30 år sedan jag läste min handelsrätt men ett avgörande finns angående utfästelse.
Handlade om vatten, dricksvatten.
"Vattnet är bra" sa säljaren i själva verket så gick korna i hagen och kontaminerade (läs bajsade i ån som man tog vattnet från nedströms).
En så allmänt hållen utfästelse ger inte säljaren något garantiansvar.
Vill köparen veta om vattnet duger att dricka så testa det på lämpligt sätt.
Finns intresse att läsa mer om utfästelser så rekommenderar jag Svensk Juristtidning 1970 s126
Se nedan

Utfästelse och »enuntiation»



Av f. d. justitierådet HJALMAR KARLGREN





Den oklarhet och svårhanterlighet som vidlåder begreppet »förklaring» (viljeförklaring) inom privaträtten framträder kanske ingen gång tydligare än när man skiljer mellan utfästelse och enuntiation.
 
NJA 1978 s. 301
Rättsfall som är vägledande om utfästelser.
Slutsatsen är att köparens undersökningsplikt är mer långtgående än allmänt hållna utfästelser som "utmärkt", "gott och kallt".
Handlar om dricksvattnet.
 
Nu när tråden ändå är väckt. Tydligen anser hovrätten att man faktiskt inte ska få komma undan med vad som helst när det gäller den berömda/ökända frågelistan. Den domen borde jag nog läst innan jag gav mig så lätt vid vårt senaste husköp.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/forre-hif-basen-tvingas-betala-tillbaka-miljoner/

"Nicolas Hassbjer överklagade till hovrätten – som nu ändrar tingsrättens beslut, skriver Helsingborgs Dagblad.

Hovrätten anser att köparen inte ska ha haft någon anledning att göra fördjupande undersökningar innan köpet och har inte heller kunnat upptäcka felen utan att göra förstörande ingrepp. Tidningen skriver också att säljarna även ska ha undanhållit eventuella fel i den frågelista som de svarat på vid köpet."
 
Efter att enbart ha läst Expressens artikel så tolkar jag det som att det är inte besvarandet av frågelistan som blev den rättsliga frågan utan om dolda fel.
Säljaren hade både före och efter denna dom ansvar för dolda fel så ser inte hur denna dom (som jag inte ens har läst!) skulle påverka rättsläget.
Ni som både har läst domen och är lagkloka, förklara gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.