Hur långt kommer man på 10 kub ved om man vill göra en rejäl brasa varje dag i en modern braskamin?
Förstår att det kan variera på kvalitet på ved och drag mm men på ett ungefär...
 
Ja, det beror på lite vad du menar med hur långt man kommer. 10m[sup]3[/sup] ger nästan 10 000kWh värmeenergi till huset om du eldar någorlunda bra och om braskaminen har hyfsad verkningsgrad. Sen beror det på hur huset är byggt och hur värmen från braskaminen kan distribueras till resten av huset.
 
Vi gör åt med ca 60 kbm per år i ett helt veduppvärmt hus, även varmvattnet värms med ved vilket betder eldande även på sommaren. Jag skulle uppskatta att en rejäl brasa i vedkaminen motsvarar ca 0,5-1 ilägg i vår panna. Med tanke på att vi eldar minst ett sådant ilägg varje dag, upp till 5-6 ilägg när det är som kallast, så skulle jag gissa att er ved räcker till en ordentlig brasa om dagen, varje dag, den kalla årstiden.
 
Man säger att i regel innehåller 1 kg ved ca 4 kWh energi.

"Uppgifter" säger att 1 kbm blandved (torr, staplad) väger ca 450 kg. 4 kWh * 450 kg ved är ca 1 800 kWh energi.

Om sen kaminen eller eldstaden har en nyttoverkningsgrad på 75 % blir alltså kontentan: 1 800 kWh * 75 % = 1 350 kWh

Alltså 1 kbm ved ger dig ca 1 350 kWh i energi vid ovan nämda förhållanden. Räkna sen med lite svinn och säg ca 1 200 kWh / kbm ved.

10 kbm ved ger alltså ca 12 000 kWh i energi ;)

Sen blir ju problemet att få nytta av den energin eftersom kaminen avger den så "lokalt". Normalt har inte ett "modernt isolerat hus" inte större värmeeffektbehov än 3 kW. Även under den kallare årstiden. är alltså inte toppeffekten mycket högre än detta. Då kan man ju fråga sig om en kamin på 10 kW verkligen är att rekommendera som "stödeldare"??

 
Om du med din fråga menar hur många eldningssäsonger 10 kbm räcker kan jag säga att vi brukar köpa ca 10 travade kbm björkved/säsong då stödeldar vi (har direktverkande el som vi använder förhållandevis lite) i kakelugn, järnspis och roslagsspis.
 
Beror inte svaret på frågan var i landet huset ligger ?? Borde det inte vara en stor skillnad mellan Abisko och Ystad ?

Jag har en granne (bonde) på landet i Stockholmstrakten som värmer sitt äldre hus med 25 m3 per år. Vet inte om det är bara värme eller även spis och vatten.
 
;D
TACK FÖR ALLA GODA RÅD !
Nu vet jag mycket mer vad 10 m3 ved räcker till ! Självklart förstår jag att det varierar beroende på hus, eldning mm men det ger mig en fingervisning.
 
Ylven: Vad har du för panna/hus?
Man läser här på forumet om de som har pannor och bara lägger i 2 inlägg när det är som kallast.
 
Jag har räknat lite på vad det går åt i vår nya 10 kw kamin. Vi har bara eldat i den i någon vecka än så länge och det verkar ju bara finnas ett eldningsläge, det optimala som gäller året runt. Korgen vi fyller med ved har volymen 0,08575. Börjar vi elda när vi kommer hem från jobb ca: kl. 16-17 så räcker korgen hela kvällen till ca: 22-23. Om vi delar korgens volym med dina 10 kubik så blir det ca: 116 kvällar.
 
Vi har sämsta tänkbara panna! En kombipanna från 70-talet som eldas utan acc-tankar! Vi hyr hus och väntar på värme i kulvert som varit på gång i 4 år, men ännu inte är färdigt! Det gör oss inte så mycket eftersom ved är billigt för oss...
 
Anade att det inte var något modernt, möjligen kunde jag misstänka världens snabbaste nedkylning av huset så pannan var tvungen att gå hela tiden. Huset vi lånade under renoveringen var inte det bästa, gick inte att få tätt alls, elementen gick alltid för fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.