Jag letar efter en kamin som kan placeras nära tegelvägg. De contura jag tittat på har nästan alltid 30 cm till brandvägg. Utrymmet där kaminen ska stå är 68 cm brett.

Ett tomt hörn med tegelgolv och vitmålade väggar, utrymmet är 68 cm brett för en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att du kan få in en Westbo Viktoria 100 den har 1,5dm bakåt och 1dm åt sidan om jag minns rätt
 
Tack ska kika.

Det konstiga är att vissa tillverkare bara skriver ut avstånd till brännbar vägg.

Är det då ”fågelvägen” till brännbar vägg, dvs oaktat om det däremellan finns en tegelvägg?
 
F fribygg skrev:
Jag tror att du kan få in en Westbo Viktoria 100 den har 1,5dm bakåt och 1dm åt sidan om jag minns rätt
tyvärr den kaminen va lite fel stil, klassisk. Huset är byggt 74 så jag letar efter någon rak fyrkantig minimalistiskt.
 
Kan någon förklara hur det kommer sig att den här smalspisen får installeras direkt mot obrännbar vägg, alltså 0 cm.

En braskamin av modellen Westbo Ankarsrum 30 placerad i ett hörn i ett rum, med tänd eld i eldstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den här braskaminen kräver 20 cm till samma samma vägg:


Svart braskamin Contura 620G Style med synlig eld och vedfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Kan någon förklara hur det kommer sig att den här smalspisen får installeras direkt mot obrännbar vägg, alltså 0 cm.

[bild]

Men den här braskaminen kräver 20 cm till samma samma vägg:


[bild]
Hej, fast det är väl murat och putsat på var sida om smalspisen? Då räknas det inte som brännbar vägg vad jag kommer ihåg från vår installation.
 
Ja precis båda väggarna är obrännbara, tegel och (numera) puts.

Enligt installationsmanualen till smalspisen kan den sättas direkt mot obrännbar vägg men den andra kaminen kräver 20 cm till samma typ av vägg.

Det blir märkligt i min värld.
 
D Derbyboy skrev:
Ja precis båda väggarna är obrännbara, tegel och (numera) puts.

Enligt installationsmanualen till smalspisen kan den sättas direkt mot obrännbar vägg men den andra kaminen kräver 20 cm till samma typ av vägg.

Det blir märkligt i min värld.
Inte märkligt,kanske den som ska ha visst avstånd kräver luftcirkulation för att både kylas ner,inte skadas typ slå sig eller spräcka glaset samt för att skapa konvektion till omgivningen och sprida sin värme.. Smalspisen är i kraftigare gods som är mer stabilt samt har i sin konstruktion ren en luftspalt mellan spiskropp och ytterhölje.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ja det skulle kunna vara en anledning men det står inte ett knyst om det i manualerna.

Dessutom skulle det ju kunna vara öppet på två sidor men nära den icke brännbara väggen på ena sidan. Det skulle ju knappast förhindra luftflöden på sådant sätt att kaminen slår sig.

Den sista jag länkade till är väldigt lik Contura men kräver bara 50mm till icke brännbar vägg.
 
Contura:

Schematisk bild av installationsguide för kamin med måttangivelser och varningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bella:
 
  • Svart modern braskamin "Jydepejsen Bella" med synliga lågor genom glasrutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varningsikonen med utropstecken och text om installationsavstånd vid icke brännbar vägg.
Såhär svarar contura:
 
  • Tekniska ritningar av kamininstallation med måttangivelser för avstånd till brännbart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.