L lillespillevinken skrev:
Vi har redan testa måla flera gånger och det verkar inte hjälpa, dock bara med täckfärg. Skulle det vara annorlunda om man körde grundfärg först menar du?
hur många gånger har ni målat totalt på spacklet ?
 
M Mr.Noisy skrev:
Okej för mig var det inte heller ”bubblor” utan var mer som att där de gammla spacklet under tapeten sugit åt sig allt och lämnat de torrt. Om du förstår va ja menar haha
Hmm... okej. Så kan det kanske vara, nu är vi ju dock runt 6 lager spackel och 6 lager färg (+ oljebaserad grundfärg) över tapeten. Tror du fortfarande att det kan vara så?

Viktor.J Viktor.J skrev:
hur många gånger har ni målat totalt på spacklet ?
Vi testade tre gånger med täckfärg första rundan innan vi bredspacklade igen, och nu har vi målat två gånger till.
 
L lillespillevinken skrev:
Hmm... okej. Så kan det kanske vara, nu är vi ju dock runt 6 lager spackel och 6 lager färg (+ oljebaserad grundfärg) över tapeten. Tror du fortfarande att det kan vara så?


Oj nej då börjar ja tveka. Känns väldigt skumt då du troligt vis hade sett det innan målning.
Vi testade tre gånger med täckfärg första rundan innan vi bredspacklade igen, och nu har vi målat två gånger till.
 
L lillespillevinken skrev:
Hmm... okej. Så kan det kanske vara, nu är vi ju dock runt 6 lager spackel och 6 lager färg (+ oljebaserad grundfärg) över tapeten. Tror du fortfarande att det kan vara så?



Vi testade tre gånger med täckfärg första rundan innan vi bredspacklade igen, och nu har vi målat två gånger till.
för varje lager spackel så får du ju måla igen ett par gånger för att få jämnt sig i färgen. Nästa gång så slipa och spackla, måla en gång med grundfärg (typ en billig vit) och kolla med släpljus. Korrigera det som behövs. Måla grundfärg igen och 2 lager täckfärg minst
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
för varje lager spackel så får du ju måla igen ett par gånger för att få jämnt sig i färgen. Nästa gång så slipa och spackla, måla en gång med grundfärg (typ en billig vit) och kolla med släpljus. Korrigera det som behövs. Måla grundfärg igen och 2 lager täckfärg minst
Det är ju ungefär så vi har gjort. Vi har sett problemen efter första lagret täckfärg, och sen så har vi försökt fixa, och målat igen. Och sen kört ett par lager till för att se om de blir bättre. Dessutom så har vi extra rollat alla fläckar med ett ett extra lager med färg för att balansera ut det, och det har funkat bra på de andra väggarna där vi småfixat lite. Där syns ingenting.

Så åter igen frågar jag, gör det så stor skillnad med faktisk grundfärg? Är det de vi gör fel? För vi har bara kört med täckfärg, förutom allra första lagret med oljebaserad grundfärg.
 
Det ska ju poängteras att det är en konst att spackla så det inte syns och verkligen blir bra. Krävs mycket vana innan man kan spackla lite snabbt och bara måla över. Det klassiska är ju att man spacklar för lite och bara brottas med en liten fläck när det i själva verket skulle behövas spackel på en mycket större yta för att trolla bort det. Man ser skadan så att säga, spacklar lite där, slipar till det är jämnt just där och sen när man målar så ser man allt..........
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
L lillespillevinken skrev:
Det är ju ungefär så vi har gjort. Vi har sett problemen efter första lagret täckfärg, och sen så har vi försökt fixa, och målat igen. Och sen kört ett par lager till för att se om de blir bättre. Dessutom så har vi extra rollat alla fläckar med ett ett extra lager med färg för att balansera ut det, och det har funkat bra på de andra väggarna där vi småfixat lite. Där syns ingenting.

Så åter igen frågar jag, gör det så stor skillnad med faktisk grundfärg? Är det de vi gör fel? För vi har bara kört med täckfärg, förutom allra första lagret med oljebaserad grundfärg.
Om man har flera lager färg på spacklet så tror jag inte det är en lösning att måla mera. Isåfall är väl spacklingen dålig ?

Som det har nämnts så är det kräver det sin tid för att bli bra och effektiv spacklare :)
 
Ja, det syns att det är spacklat väldigt fläckvis och sen slipat med för liten anläggning/för fint papper. Då känns det slätt men man har bara slätat ut spacklet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det syns att det är spacklat väldigt fläckvis och sen slipat med för liten anläggning/för fint papper. Då känns det slätt men man har bara slätat ut spacklet.
Tack för ett konstruktivt svar. Har blandat mellan 120 papper och en slipkloss, möjligt att slipklossen är för fin då? För 120 ska väl räcka?

Ska jag testa bredspackla 2 lager till och sen slipa med enbart 120 pappret? Tycker att det lämnar spår dock när det är nytt, men det kanske inte syns sen när man målar?
 
Jag börjar med max 80 om jag ska få nåt rakt, oavsett om jag kör med giraffslipen eller slipplatta. Sen får man ta sliprepor med finare som avslutning. Men det gäller att man bredspacklar ytor och inte bara duttar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag börjar med max 80 om jag ska få nåt rakt, oavsett om jag kör med giraffslipen eller slipplatta. Sen får man ta sliprepor med finare som avslutning. Men det gäller att man bredspacklar ytor och inte bara duttar.
80 alltså? Känns som jag kommer ner till tapeten hur lätt som helst då, men det kanske är de som krävs? Har också hört att 120 är grövsta man bör köra. Nu kör jag iofs med slipkloss, kanske lite annorlunda då. Det blir väl mer fokuserat med en slipkloss jämfört med en platta/giraffslip?
 
Hur mycket spackel har du lagt på? Ibland kan man ta en ganska lång kloss typ 40-50 cm och känna lite med, bara för att ta ner topparna.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur mycket spackel har du lagt på? Ibland kan man ta en ganska lång kloss typ 40-50 cm och känna lite med, bara för att ta ner topparna.
Lite svårt att avgöra. Inte riktigt tänkt på det, men när jag rullspacklar och jämnar ut med en spade så försöker jag ju få bra täckning på hela väggen, så inget under syns igenom. Så det kanske är nån mm eller två?
 
Nybörjare på att renovera men jag gjorde såhär på samtliga väggar i vår trea:
1. Tog ner tapeten till betongen, verkligen varenda liten limrest och slipade lätt.
2. Primer
3. 1 lager Grov rullspackel
4. 1 lager Mellanspackel
5. Dammade av noggrant och slipade förhand med 120 papper i lätta cirkulära rörelser, absolut inte upp och ner som med en färgroller. Det misstaget gjorde jag i första rummet och fick samma resultat som er. Slipade ner och spacklade om hela ytan.
6. 1 strykning vattenbaserad Grundfärg
7. Fogade
8. 2 strykningar Täckfärg

All spackel och färg från nordsjö. Nöjd med resultatet. Detta hjälper kanske inte ett jotans dugg men skriver ändå.
 
L lillespillevinken skrev:
ja, det är nog det. Vad gör vi nu?
Gör om och gör rätt haha! Dvs spackla om och slipa med finare papper och måla 2 ggr sen blir det bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.