Hej, har lite funderingar och behöver lite kunskap över kaminer. Har funderingar över att sätta in en helt ny kamin på nedervåningen ( källarplan ). Dock vet jag ej vilken som är bra för mig. Vedkamin är billigast men kräver såklart mer underhåll. Är dock sugen på en modern pelletskamin från heta. Vet dock ej hur mycket säckar/pallar med pellets det går åt under vinterhalvåret. Ni som har en modern heta pelletskamin vad tycker ni ? Behöver tips och råd =)
 
Första frågan, hur stort hus, när är det byggt & var i landet?
 
  • Gilla
Musse1985
  • Laddar…
L lat skrev:
Första frågan, hur stort hus, när är det byggt & var i landet?
L lat skrev:
Första frågan, hur stort hus, när är det byggt & var i landet?
L lat skrev:
Första frågan, hur stort hus, när är det byggt & var i landet?
Huset är byggt 1964. Ca 122 kvm +30 biarea. I Blekinge :)
 
Gissningsvis behöver du ~6kW, så det blir en liten pelletskamin, men det finns. Kolla dock att den kan reglera ned till riktigt låg effekt så att den inte startar & stoppar hela tiden.

De brukar ha ett inbyggt förråd som tar 1-2 säck (16kg/säck), i ditt fall så räcker nog 1 säck/dygn utom de kallaste dagarna.

Ända "nackdelen" som jag ser är att man får göra rent glaset i luckan ganska ofta, för glaset håller sig inte lika rent som i broschyrerna!
 
Vilket utrymme har du tänkt ha kamminen i? Pelletshanteringen dammar ju lite grann och ska du ha den för primär uppvärmning kommer det att bli en del både pelletspåfyllning, sotning och asktömning - kolla på dessa punkter när du jämför kaminer. En kamin med större asklåda är väl värt pengarna.
Sen behöver du ändå ha någon kompletternade uppvärmning ifall du vill kunna åka bort på vintern!
 
Tack för din värdefulla info. Jag hade en kille här förra veckan och då pratade vi om en sån här. Tanken är ju att jag ska använda mig utav kaminen endast när man känner att det är kallt på nedervåningen i källaren. Är det mer värt med en sån eller ska man köra på en med ved, tro ? Antar att det går åt rätt många säckar/pellets när det är som kallast.
 
  • Pelletskamin med synlig låga framför tegelvägg, inredningsdetaljer vid sidan, inställningen för värme i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dublin skrev:
Vilket utrymme har du tänkt ha kamminen i? Pelletshanteringen dammar ju lite grann och ska du ha den för primär uppvärmning kommer det att bli en del både pelletspåfyllning, sotning och asktömning - kolla på dessa punkter när du jämför kaminer. En kamin med större asklåda är väl värt pengarna.


Sen behöver du ändå ha någon kompletternade uppvärmning ifall du vill kunna åka bort på vintern!

Exakt här tänkte jag använda den. Jag har ju luft/vatten värmepump i huset. Kaminen tänkte jag mer som tillägg värme under kalla vinterdagar.
 
  • En öppen dörr till ett rum med trä- och kakelgolv samt utspridda kläder och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Tror ekonomin blir lite sekundär? Du lär ju svårt att räkna hem en nyinstallation av kamin med skorsten, om du redan värmer huset med luft vatten vp, oavsett om det är pellets eller ved. Diffen i pris på pelletvärme och värme från vp blir ju inte stor, med normala elpriser. Samma med ved också egentligen.

21kg bränsleförråd innebär ju ca 33h drift på minlast. Så ungefär 1 påse om dagen lär ju gå åt om det är lite kallare ute.

Du har ingen bekant med pellets? Har ingen jag känner som har pellets i bostaden (bars i pannrummet) men det dammar ju lite när man fyller magasinet.

För min egen del kan jag ju tycka att en braskamin ska eldas med ved, helt oberoende av el, så den kan fungera som nödvärmekälla också. Men det är tycka och smak, gå på din magkänsla.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du har ingen bekant med pellets? Har ingen jag känner som har pellets i bostaden (bars i pannrummet) men det dammar ju lite när man fyller magasinet.
Det är inget problem, har eldat pellets i vardagsrummet i ~2år.
 
Är inte den största skillnaden mellan ved och pellets egentligen att pelletskaminen sköter sig själv (förutom att du måste fylla på samt tömma asklådan), vissa kaminer kan du t.o.m. fjärrstyra, dvs starta med en app i telefon när du inte är hemma. En vedkamin är lite mer klassisk - tänd själv, fyll på själv när det brunnit upp :)
 
Kom på en nackdel med pellets - den är ju fortfarande beroende av el för tändning och matning. Vill du ha något för att säkra värme vid ev längre strömavbrott är ju vedkamin att föredra om det inte finns pelletskaminer där man kan vedelda också (helt okunnig ang det).
 
Två olika släktingar köpte var sin likadan kamin som kan köras på pellets med automatik eller på ved.

Nu 10-15år senare så har den ena i princip uteslutande eldat med ved medan den andra bara har eldat med pellets.
 
Har en ecotec ”tyr”….. går att byta ”stenar” och elda med ved istället för pellets……
”slukar” runt 2säck (16kg) dygnet när det är köldknäppar…….
Mycket putsa ”fönster” och asksugande…… har misskött det sista vintern med slaggbildning och utnött matarskruv som följd :rolleyes:

den till skillnad mot många andra har inte eltändning utan ”stödeldar” för att hålla glödbädd att tända på
 
En vedkamin ger ju mycket goare värme. Pellets blir ju mest konvektionsvärme.
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
H
Kolla in KMP's nya pelletskaminer. Dom är fina.
(Går inte att gämföra med deras äldre modeller som hade lite problem i början)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.