Hej,
Vi har nämligen fått nylagt golv i flera rum och dumma som vi var sa vi att vi kunde fixa trösklar själva. Nu ser det ut såhär.
Min fråga är lite hur vi löser detta snyggast?

min tanke är att fixa något smal list för att dölja hålen som blir mellan tröskel, dörrkarm och golv.
vad tror ni?

tack för hjälpen.
/ Elina
 
  • Nylagt laminatgolv med glipa vid trätröskel och dörrkarm som behöver avslutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt trägolv möter en vit dörrkarm med synligt mellanrum i behov av tröskellösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt passande tröskel vid golv och vit dörrkarm med synligt glapp som behöver täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt laminatgolv som möter en vit dörrkarm, med en synlig glipa där en tröskel ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunt silikon eller precisionssåga ut en bit golv och limma med träli
 
Alt kvartslist av ek. Prova att limma dit en bit först. Det är inte ditt fel, golvläggaren borde ha kapat karmen och skjutit in golvet under. Kvartslist är svårt att få snyggt mot en tunn tröskel
 
Ah okej.
Brun silikon känns inte som något alternativ.
Då blir kanske någon form av list snyggare.
Jag hade velat ha en list i ek som är platt, men det kanske funkar med en kvartstav också.
 
Visst finns det platta lister, exv finns det i aluminium med ett laminat av ek på som skulle funka, dom är självhäftande. Men du får du ett hörn som sticker ut på golvet. Prova att figursåga ut en liten bit golv och limma dit, foga sedan om du är noga eventuella kvarvarande glipor med träfärgad fog. Jag har provat och man ser det inte sen om man inte vet om det.

Det svåra är att tröskeln är så tunn att det är svårt att hitta en list som är ännu tunnare och som håller för lite belastning + att det är svårt att ansluta snyggt och tätt mot tröskeln.

Du kan också göra en ny tröskel av en ekbit, och såga till den så den får läppar som sticker ut runt karmen och ansluter till fodren. Ganska svårt. Och sen får man lacka.
 
Finns även platta metallister i mässing eller aluminium som du enkelt skruvar fast, även då blir det ett hörn. Det brukar inte se särskilt snyggt ut, men det är väl en smaksak egentligen.
 
Vilket problem det blev med något som skulle vara så lätt.
Någon bit av golvet har vi inte kvar då hantverkare tog med sig allt golv. Så det är uteslutet.
 
Hrm. Har du betalt för golvet borde du fått behålla eventuellt överblivna plankor . . . om han inte tog betalt per styck förstås. Du kan nog såga ut en bit av lämpligt ekmaterial, typ fyrkantsstav el dyl.
 
Bara låt det vara, ni har glömt det om en vecka. Tycker mellanrummet mellan dörrfodret och golvlisten är mycket värre då.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Jag skulle bytt till en något bredare tröskelplatta och sågat till den så täcker hålen, om det vore ett rum som inte spelar så stor roll (typ klädkammare, insida av sovrumsdörr etc) hade jag kört med ekfärgad fog.
 
Det är ju insidan av sovrumsdörren och något som du inte lägger märke till så mycket. Det stör mig mest och jag vet om att det är så..

Jag tror utrymmet mellan dörrfoder och golvlisten blir felaktig ur den vinkeln. Men jag förstår vad du menar. Vi har inte brytt oss om det och det är säker för att vi glömt bort det

Jag har fått bra med förslag. Jag provade med fogmassa som var ekfärgad och det verkar trolla bort hålet, om jag inte tittar 40 cm ifrån.
/ Elina
 
Skulle fyllt i med lite ljusbrun fog och sen gått och tittat på tv istället o glömt bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.