K
Skall installera en Garo GTB Twin och klurar lite på topologin, hur resonerar ni kring för-säkringar till laddboxar?
Min personliga preferens är att laddboxen bör ha egen för-säkring i matande central, men för att uppnå god selektivitet så blir det på bekostnad av hur hög effekt man kan ta ut från boxen.
Åtminstone jag vill ju ha möjlighet till att maximera laddströmmen till det som servisen medger, i praktiken innebär det att mätarsäkringarna blir för-säkring till laddboxen och laddboxen likställs som en central i huset.

Risken med det sistnämnda blir ju att kylskåp och annat vitalt kan slås ut om laddboxen börjar dumma sig.

Intressant att höra hur ni gjort/resonerar. :)
 
Jag skulle säga att det beror på vad man har för huvudsäkring. Har man 20 A eller mer kan man kosta på sig att säkra ner till 16 A, men har man bara 16 A huvudsäkring vet jag inte. Visst kan man sätta 13 A då, men är det i så fall troligt att man lämnat tillräckligt med plats för annat?

Det är väl i alla fall så lågt jag skulle gå. Att tvinga ner laddaren till 10 A eller mindre ger ju vissa tydliga begränsningar i hur mycket energi man får i över natt till lågt pris även med en trefasladdare.

Men 13 A säkring mot 20 A huvudsäkring är kanske att rekommendera om man vill ha marginaler mot annat. Det ger ju fortfarande över 8 kW till bilarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
I mitt fall har jag 25A huvudsäkring och laddboxen kommer lastbalansera mot resten av huset. Så jag ser inget behov att säkra ner och lämna marginaler till annat, ser inte överlast som något problem.
Kortslutning däremot kan ju ställa till det, ska jag ha selektivitet mot mätarsäkringarna så blir det 16A för boxen. Det fungerar ju säkert bra till 2st. Bilar, men hade ju varit trevligt att kunna skyffla ut mer ström.
 
Ja, det gör ju valet lättare. Ytterligare ett skäl att säkra ner till 16 A skulle kunna vara om ledningarna inte är dimensionerade för mer.

Och ja, de 11 kW som 16 A ger räcker väl och blir över för de allra flesta även för två bilar.
 
B
Ungefär 2 till 2.5kWh per mil sägs det att det går åt. Så 11kW innebär ju att man kan ladda ungefär 5mil/timme. Är nog få tillfällen man verkligen behöver mer effekt än så.

Jag tror effektavgifter som beror på verkligt uttag av effekt kommer bli standard. Ska man sätta kraftfulla laddare, så bör man nog överväga varianter som är smarta så man enkelt kan begränsa elbilsladdningen automatiskt om man förbrukar el till mycket annat, samt ladda när elen är billig.

En mindre kraftfull laddare har inte samma behov av smarthet.
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
20A kan man ju ha men jag skulle ha skippat selektiviteten och satt samma som mätarsäkringarna. Om man ändå lastbalanserar så får man ju max tillgänglig effekt på det sättet. Kanske kan man få önskad selektivitet genom att välja "rätt" karaktäristik på automatsäkringen för laddboxen.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Mikael_L
K KjellTimell skrev:
Kortslutning däremot kan ju ställa till det, ska jag ha selektivitet mot mätarsäkringarna så blir det 16A för boxen. Det fungerar ju säkert bra till 2st. Bilar, men hade ju varit trevligt att kunna skyffla ut mer ström.
Ska du erhålla selektivitet vid kortslutning så måste du ha diazed-säkringar (smältsäkringar) mellan huvudsäkringar och laddbox.
Sätter du automater så kommer båda säkringarna lösa vid kortslutning, det kan jag i princip lova.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite förvånad över att det skulle vara något att räkna med detta med selektivitet vid kortslutning. Kortslutning i laddstationen till bilen är inte något som jag räknar med kommer att inträffa varje decennium. Har du lastbalansering lär det vara sällsynt med problem. Själv har jag normalt laddaren inställd på 6 A som är den lägsta inställningen. Det räcker för det mesta åt mig. Jag ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare. Aldrig har det blivit kortslutning vid laddning och jag vet inte att någon jag känner råkat ut för det heller. 25 A, lastbalansering och ingen selektivitet vid kortslutning tror jag kommer att tjäna dig väl och länge.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska du erhålla selektivitet vid kortslutning så måste du ha diazed-säkringar (smältsäkringar) mellan huvudsäkringar och laddbox.
Sätter du automater så kommer båda säkringarna lösa vid kortslutning, det kan jag i princip lova.
Ja det kan ju klart bli så att båda löser, får räkna på det vid tillfälle. Men jag förutsatte iaf 2 steg, dvs 16A försäkring på 25A huvudsäkring för att öht vara nära bollplanen.

A Avemo skrev:
Kortslutning i laddstationen till bilen är inte något som jag räknar med kommer att inträffa varje decennium.
Min box kommer stå oskyddad på stolpe. Tänker mest på senaste tidens regnoväder och allmänt sämre kvalitet på allt som byggs idag att det kanske inte är helt obefogat att tänka ett strå längre.
 
K KjellTimell skrev:
Min box kommer stå oskyddad på stolpe. Tänker mest på senaste tidens regnoväder och allmänt sämre kvalitet på allt som byggs idag att det kanske inte är helt obefogat att tänka ett strå längre.
För mig låter det inte orimligt att en 16A dvärgbrytare efter en 25 A diazed kommer att lösa med selektivitet. Jag har sett det fungera. 11 kW till att ladda bilen räcker långt. Så vill du ordna den selektiviteten är det nog möjligt.

Med detta sagt. Det är något onormalt att det blir kortslutning i laddaren. Det är inte något man accepterar, byter säkringen och fortsätter som om inget hänt. Det är ett allvarligt fel som inte inträffar bara av att det regnar. Om det inträffar lär laddaren eller bilen behöva repareras eller bytas efteråt. Det är i grunden en mycket allvarligare sak än en löst huvudsäkring.
 
Mikael_L
K KjellTimell skrev:
Ja det kan ju klart bli så att båda löser, får räkna på det vid tillfälle. Men jag förutsatte iaf 2 steg, dvs 16A försäkring på 25A huvudsäkring för att öht vara nära bollplanen.


Min box kommer stå oskyddad på stolpe. Tänker mest på senaste tidens regnoväder och allmänt sämre kvalitet på allt som byggs idag att det kanske inte är helt obefogat att tänka ett strå längre.
För att förstå måste man inse vad en MCB innebär rent tekniskt och konstruktionen.
Kortslutningsutlösningen består av en elektromagnet, som skickar iväg kolven för att sära på kontakterna som bryter strömmen.
Hela denna procedur innehåller flera saker som rent mekaniskt tar tid. Det spelar ingen roll hur stor kortslutningstömmen är, de mekaniska tidsfördröjningarna blir ändå samma.
Det är tiden för att accelerera och röra kolven tillräcklig sträcka (OK, detta påverkas lite av strömmens styrka), det är tiden för att mekaniken i kontakten ska släppa kontakten, och det är tiden för att själva kontakten ska röra sig tillräckligt långt för att verkligen ha brutit strömbanan, och slutligen lite resttid för att släcka ljusbågen.

Dessa tider tillsamman blir nog något i häraden 5-30 hundradels sekund beroende på hur bra kvalitet och konstruktion det är på säkringen.
Och under denna tid hinner porslinssäkringen också brinna.
Dvs, båda löser, först trippar MCB, men strömmen fortgår någon tiondels sekund, så även smältsäkringen brinner.


Att laddboxen ska sitta på en oskyddad stolpe ... Tja, försöker du inte lösa fel problem då?
Sätt ett litet tak som regnskydd över istället, så får du skydd för så mycket mer än mot en bränd huvudsäkring.
Du skyddar dig t.ex. från att JFB löser och att laddboxen helt enkelt pajar p.g.a fukt i den.
 
Extra säkringsled är bara av ondo. Risken för kortslutning i en kabel är väldigt låg, och laddstationen ska givetvis klara den miljö den är monterad i utan extra säkringar.

Säkring kan krävas av kabeln eller laddstationen. I annat fall skulle jag undvika. Laddstationen kanske kräver en JFB också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.