T tompaahman skrev:
får man fråga vad du jobbar med? Det är klart att det skulle va enkelt och bra för dig att din renovering går så enkelt och smidigt som möjligt, men hur insnöad och bortskämd kan man vara? Det handlar inte bara om ett bygge utan dessa byggjobbare ska åka vidare till nästa och nästa och nästa bygge. Det handlar inte bara om att det ska passa till dig kunden, byggjobbare har också liv, dom lämnar och hämtar på dagis/skola dom skjutsar till träningar, dom har familjer och liv och konstigt nog inte bara ditt bygge att tänka på i sina liv. Det finns jättemånga yrkesgrupper som skulle behöva arbeta skift med dit egoistiska tänk, mataffärer, hälsocentraler, apotek, telesupport, mm mm. Eftersom det passar mig bättre att det alltid är tillgängligt och smidigt, för gud förbjude att man måste vänta, låt byggjobbarens barn vänta istället. Det är ju ändå ”bara” byggjobbare som elektriker, snickare, rörmokare, målare, kakelsättare, golvläggare som påverkas, jag tycker mig ana lite klasskillnad från dig så låt höra nu vad du jobbar med så vi kan se om vi kanske kan pressa in lite skiftjobb åt dig
Efter som du la en nivå som verkar helknäpp så måste jag väl svara.
Mataffärer, telefonsupport, mm mm jobbar ju skift. Det är väl inte samma människa i kassan klockan 6 på morgonen som klockan 22 på kvällen vid stängning? Skift är ju jättevanligt i alla möjliga yrken och min fråga var just varför det inte förekommer i byggbranchen? Poängen med skift är ju i första hand inte att man nödvändigtvis jobbar längre dagar utan går om vartannat.
Dom flesta verkar ju kunna argumentera med sakliga argument för och emot medans du börjar komma med diverse otrevligheter och "klasskillnad" !! Jag har jobbat skift i massor av år i mitt liv. Förmiddag, eftermiddag, natt, heldygn, helg, vecka 27-32 osv. Jag har nog testat dom flesta arbetstiderna. Dock inte just nu. Nu jobbar jag vanlig dagtid för det mesta men är tillgänglig på telefon den mesta övriga tiden eftersom det trots allt rullar dygnet runt på jobbet. Har du något mer att tillföra i sakfrågan?
 
Redigerat:
R Rkarlsson skrev:
Ganska vanligt fenomen. Om man inte har lite stake så kan plötsligt hela polackens familj stå på gården och jobba på samma hörn. Men det får man räkna med, det var billigt. :D
Har inte varit med om något sådant och skulle förmodligen kunna klassa det som rent fördomsfullt om det var det som tråden handlade om. Jag har inte någon gång i tråden nämnt att jag anlitade dom pga. priset, det skiljer för övrigt inte så jättemycket på timlönen, utan helt enkelt för att bygget rullar på och blir färdigt fortare.
 
A AndersS skrev:
Lång tråd, så erkänner att jag inte orkat läsa hela.
Den byggare jag använt till fritidhuset vid två tillfällen planerar med starttid och färdigtid, och har effektiv utförandetid, sedan har det varit 1-4 personer på plats för att klara färdigtid.
Det är ju så vissa jobbar, dvs färre samtidiga arbeten och snabbare byggtider. Det blir ju som skift och med "vanliga" arbetstider.
Känns som det letas lösning med skiftarbete för problem som inte finns med vettig planering, utan företag som överbokar sina resurser är nog en del av problemet.
Ja det låter som en vettig synpunkt! tyvärr, enligt min tidigare erfarenhet är att många hantverkare försöker hålla mängder av byggen igång samtidigt vilket gör att dom inte gör speciellt många timmar i stöten på samma ställe utan är där en dag och sedan borta resten av veckan.
Det måste bli jättesplittrat både för det enskilda hantverkaren och definitivt för kunden.
 
S SueCia skrev:
Jag kanske använde ordet övertidsersättning fel. Det jag menar är att jag har 240% av ordinarie lön på övertid. Då kanske man säger att övertidsersättningen är 140%?

Hur som helst är det ingen märkvärdig övertidsersättning utan ganska standard :)
S SueCia skrev:
Jag kanske använde ordet övertidsersättning fel. Det jag menar är att jag har 240% av ordinarie lön på övertid. Då kanske man säger att övertidsersättningen är 140%?

Hur som helst är det ingen märkvärdig övertidsersättning utan ganska standard :)
Du menar att för varje hundralapp normal lön så får du i stället 140kr på övertid? Det låter normalt. Menar du i stället 240kr är det en extremt hög övertidsersättning i min värld! Något liknande har jag bara fått när det varit jour och akututryckning inblandat!
 
S
J j-o75 skrev:
Du menar att för varje hundralapp normal lön så får du i stället 140kr på övertid? Det låter normalt. Menar du i stället 240kr är det en extremt hög övertidsersättning i min värld! Något liknande har jag bara fått när det varit jour och akututryckning inblandat!

Om vi låtsas att min ordinarie timlön är 100 så får jag isåfall 240 på övertid. Det är fullt normalt i branschen och vad jag förstått även i många andra branscher. Jurister har nog min övertidsersättning i normallön misstänker jag :)
 
J j-o75 skrev:
Ambulansen är ett eget kapitel arbetstidsmässigt. Vet att det är vanligt med heldygn där och ibland ännu längre. Kommer en utryckning 30 minuter innan man skall gå hem så kan man ju inte direkt vänta in nästa skift.
Jag brukar tänka på det när jag blir omkörd av en ambulans, att det kan sitta en förare som varit vaken 24 timmar!
Är det inte så att ambulansfolk lever som ett vanligt liv på stationen. Har för mig de gör så här, dvs de har säng gym kök och aktiviteter. Så det är nog inte ofta en ambulansskötare/förare varit vakna 24 timmar i sträck.
De som jobbar på brandstationen i stan bor på station vid skiften.
Gäller att vakna lätt, så det hade inte passat mig med mina 15 larm :O
 
J j-o75 skrev:
Har inte varit med om något sådant och skulle förmodligen kunna klassa det som rent fördomsfullt om det var det som tråden handlade om. Jag har inte någon gång i tråden nämnt att jag anlitade dom pga. priset, det skiljer för övrigt inte så jättemycket på timlönen, utan helt enkelt för att bygget rullar på och blir färdigt fortare.
Inte alls fördomsfull. Det är faktiskt en sann historia dessutom. Nära bekanta hade en polsk familj som jobba i en ort på landsbygden åt alla möjliga gårdar.
Det spårade dock ur, han var en flitig man men när han blev för bekväm så gjorde han precis som han ville, som att ta med sina 2 barn och frun för att jobba med något och ta betalt för alla.

Har du stenkoll på alla försäkringar till polackerna du anställer? Om inte allt det är i ordning och det sker något så blir det dyrt för dig. =)
 
För att summera lite för alla som hoppar in i tråden sent.

Som vanligt så finns det alltid en del som blir mer eller mindre kränkta av en enkel frågeställning, men frågan var just bara varför inte byggare jobbar skift.

Argumenten för är alltså ungefär att jobben blir klara fortare, kanske, men skulle också kunna bli färdigt lika fort med en firma som kan planera och tillsätta ett visst antal byggare som faktiskt är där hela dagarna och inte på 10 byggen samtidigt.

Argumenten mot är ungefär att det blir assvårt att hitta folk som vill jobba andra tider än dag. Det blir mer störningar på kvällstid för dom eventuella grannar man har. Det blir svårt att ta över där en annan slutar och det skulle kräva en lång genomgång vid skiftbyte.

Min slutsummering skulle kunna vara att skiftgång har flera nackdelar och det absolut bästa skulle vara om det helt enkelt kom fler arbetare till samma ställe som jobbar på med ett projekt i taget tills det är färdigt, men trots det så verkar skiftgång förekomma på stora byggen eller i begränsad omfattning även i Sverige.
 
R Rkarlsson skrev:
Är det inte så att ambulansfolk lever som ett vanligt liv på stationen. Har för mig de gör så här, dvs de har säng gym kök och aktiviteter. Så det är nog inte ofta en ambulansskötare/förare varit vakna 24 timmar i sträck.
De som jobbar på brandstationen i stan bor på station vid skiften.
Gäller att vakna lätt, så det hade inte passat mig med mina 15 larm :O
iaf här i värmland drar de in antalet ambulanser i semestertid pga för lite personal / vikarier så ofta ser de inte station på hela passet
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Inte alls fördomsfull. Det är faktiskt en sann historia dessutom. Nära bekanta hade en polsk familj som jobba i en ort på landsbygden åt alla möjliga gårdar.
Det spårade dock ur, han var en flitig man men när han blev för bekväm så gjorde han precis som han ville, som att ta med sina 2 barn och frun för att jobba med något och ta betalt för alla.

Har du stenkoll på alla försäkringar till polackerna du anställer? Om inte allt det är i ordning och det sker något så blir det dyrt för dig. =)
Det är en väletablerad svensk firma med svenskt organisationsnummer, med många år av goda referenser, både hos kompisar och mängder av byggnader i trakten. Att ägaren kommer från Polen och anställer folk därifrån är egentligen inte konstigare för mig än att om jag flyttat utomlands och startat en firma så skulle jag gärna anställt svenskar om det var möjligt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Karlia
R Rkarlsson skrev:
Inte alls fördomsfull. Det är faktiskt en sann historia dessutom. Nära bekanta hade en polsk familj som jobba i en ort på landsbygden åt alla möjliga gårdar.
Det spårade dock ur, han var en flitig man men när han blev för bekväm så gjorde han precis som han ville, som att ta med sina 2 barn och frun för att jobba med något och ta betalt för alla.

Har du stenkoll på alla försäkringar till polackerna du anställer? Om inte allt det är i ordning och det sker något så blir det dyrt för dig. =)
Just med försäkringar var anledningen till att pappa slutade anställa polacker. Han anlitade dem för att lägga om taket, de jobbade långa dagar och gjorde ett bra jobb. Men, när jag kom dit stod en av dem på balkongräcket för att fixa något på taket, det gick ju snabbare än byggställning och säkerhetssele.. Pappa konstaterade att han ville inte vara ansvarig för om något hände, hellre hantverkare som jobbar enligt svenska trygghetsrutiner.
 
J j-o75 skrev:
Ja det låter som en vettig synpunkt! tyvärr, enligt min tidigare erfarenhet är att många hantverkare försöker hålla mängder av byggen igång samtidigt vilket gör att dom inte gör speciellt många timmar i stöten på samma ställe utan är där en dag och sedan borta resten av veckan.
Det måste bli jättesplittrat både för det enskilda hantverkaren och definitivt för kunden.
Precis, och när jag anlitade dem första gången var det första som jag fick till mig "vi är intresserade men kan inte planera in det förrän om sex månader". Och här är precis det du pekar på, de etablerade och som vet att de får nya uppdrag kan arbeta med bättre planering.
 
Karlia Karlia skrev:
Just med försäkringar var anledningen till att pappa slutade anställa polacker. Han anlitade dem för att lägga om taket, de jobbade långa dagar och gjorde ett bra jobb. Men, när jag kom dit stod en av dem på balkongräcket för att fixa något på taket, det gick ju snabbare än byggställning och säkerhetssele.. Pappa konstaterade att han ville inte vara ansvarig för om något hände, hellre hantverkare som jobbar enligt svenska trygghetsrutiner.
Helt rätt.
Det fallet jag har erfarenhet var att han föll ner för ett tak och bröt nacken. Stackaren hade ju inte jobbat ihop årets inkomst heller.
Så alla som anlitade honom fick stå för kostnaderna, nu bodde han ju i en stuga som inte kostade mer än lite el och vatten men allt annat fick bönderna betala för.
Det var rätt många år sen det hände.
 
  • Ledsen
Karlia
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är det inte så att ambulansfolk lever som ett vanligt liv på stationen. Har för mig de gör så här, dvs de har säng gym kök och aktiviteter. Så det är nog inte ofta en ambulansskötare/förare varit vakna 24 timmar i sträck.
De som jobbar på brandstationen i stan bor på station vid skiften.
Gäller att vakna lätt, så det hade inte passat mig med mina 15 larm :O
Både och. Jag känner flera som jobbar där. Enligt dom är det mycket vanligare nu än förr att man får utryckning på utryckning och dessutom sjuktransporter så att man är vaken mer eller mindre hela tiden. Sedan förekommer det ju också lugnare dagar då man kan tvätta bilarna, spela innebandy eller träna, samt sova en stund på natten. Att någon sitter i bilen i 180 på ett uppdrag och varit vaken nära ett dygn är tyvärr inte ovanligt. Dock så har dom ju en stor körvana och mycket övning så sett till antalet mil sker väldigt få olyckor.
Jag kan ju hoppa ur sängen och vara igång på en sekund så det kanske hade passat!
 
Karlia Karlia skrev:
Just med försäkringar var anledningen till att pappa slutade anställa polacker. Han anlitade dem för att lägga om taket, de jobbade långa dagar och gjorde ett bra jobb. Men, när jag kom dit stod en av dem på balkongräcket för att fixa något på taket, det gick ju snabbare än byggställning och säkerhetssele.. Pappa konstaterade att han ville inte vara ansvarig för om något hände, hellre hantverkare som jobbar enligt svenska trygghetsrutiner.
Har inte sett något som avviker från normalt säkerhetstänk. Jag antar att alla vill komma hem efter en byggperiod. Dock så är ju byggbranschen i sin helhet en hyfsat olycksdrabbad bransch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.