Är en nätoperatör som vill gräva ned en fiberkabel genom min tomt! Vad gäller? Jag vill att de gräver kabeln nära tomtgräns! Men innebär mera jobb för dem, de vill gräva ca20 meter från tomt gräns, vilket jag känner inkräktar på möjligheten att bygga ev uthus på tomten! Ersättningen de erbjuder enligt schablon är 1300kr som innebär att 30% av tomten inte går att bygga på i framtiden! Tror inte att jag får eller kan göra en grund ovanpå/över en fiber kabel! Vet någon vad som gäller? Tomten ligger inom attraktivt läge och tomter till salu i närområdet ligger runt 1 milijon! Tomten är idag obebyggd men vill kunna sälja den som tomt i framtiden!
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Kommer inte ni överens kan de ansöka till Lantmäteriet om en lantmäteriförrättning där ledningsrätten prövas. Man får inte dra ledningar hur som helst och även ersättningen tittar dom på.
 
B
Det där skulle jag aldrig acceptera. Varför ska du acceptera 1300kr? Tacka nej. Låt de processa.

Ska du vara vänlig mot grannar, kräv att de gräver nära tomtgräns, t.ex. så det inte inskränker på användandet av din tomt.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H huggan skrev:
Kommer inte ni överens kan de ansöka till Lantmäteriet om en lantmäteriförrättning där ledningsrätten prövas. Man får inte dra ledningar hur som helst och även ersättningen tittar dom på.
Tack för ditt svar! Vi är inte i konflikt än! Utan entreprenören som gräver visade vart han ville gräva! Nät bolaget hade missat att kontakta mig och skriva kontrakt! Så entreprenören stod utan förvaring med grävskopa och karta vid min tomt och talade om för mig att de ville börja gräva enklaste vägen he he! Som tur var så var jag på plats och ifrågasatte allt så de fick börja gräva i andra änden av tänkt kabeldragning. Vi ska ta kontakt och vara överens innan de börjar gräva på min tomt! Men vill ha mer koll vad som gäller när någon utomstående vill gräva på min tomtmark!
 
B BSOD skrev:
Det där skulle jag aldrig acceptera. Varför ska du acceptera 1300kr? Tacka nej. Låt de processa.

Ska du vara vänlig mot grannar, kräv att de gräver nära tomtgräns, t.ex. så det inte inskränker på användandet av din tomt.
Tack för ditt svar! Jag tänker kräva att de gräver utmed tomt gräns! Jag vill ju inte krångla om de gräver så det inte inkräktar på framtida byggmöjligheter på min tomt. Jag har ju själv fiber indraget, och förstår att fiberdragning är viktigt för alla, min kabel går ju på andras marker! Så vill att alla blir nöjda
 
Patrik440
B Benlin skrev:
Är en nätoperatör som vill gräva ned en fiberkabel genom min tomt!
Är det Open infra så kanske de missuppfattar dig och gräver över din tomt ändå.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Är det Open infra så kanske de missuppfattar dig och gräver över din tomt ändå.
Jo, de arbetar oftast enligt devisen "det är lättare att be om ursäkt än om tillåtelse". Synd bara att de även missar delen med att be om ursäkt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jo, de arbetar oftast enligt devisen "det är lättare att be om ursäkt än om tillåtelse". Synd bara att de även missar delen med att be om ursäkt.
Haha hade dratt den kabeln med gvävskopa snabbt som fasiken.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Haha hade dratt den kabeln med gvävskopa snabbt som fasiken.
Inte för att vara sån, men folk som kallar det aktuella arbetsfordonet för 'grävskopa' har inte en susning om hur fordonet ska hanteras, så jag hade inte oroat mig för den kabelns välmående.
Det heter grävmaskin, för bövelen!!
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Arvidsson och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte för att vara sån, men folk som kallar det aktuella arbetsfordonet för 'grävskopa' har inte en susning om hur fordonet ska hanteras, så jag hade inte oroat mig för den kabelns välmående.
Det heter grävmaskin, för bövelen!!
Har faktiskt ingen aning om hur en grävskopa funkar.
Nyttig information för resten av forumets användare.
Men jag kan slå vad om att jag hade lärt mig gräva ut kabeln väldigt fort.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A
Agge87 Agge87 skrev:
Har faktiskt ingen aning om hur en grävskopa funkar.
Nyttig information för resten av forumets användare.
Men jag kan slå vad om att jag hade lärt mig gräva ut kabeln väldigt fort.
De gräver sällan ner fiberkabeln de plöjer ner den... De har ett plogskärs liknande redskap i redskapsfästet på grävmaskinen..
som de drar inåt maskinen med hjälp av stickan och bommen på kranen.

Detta redskap har oftast en kabeltrummehållare monterat på sig som lägger kabeln i fåran och sedan trycker man bara tillbaka jorden över kabeln..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
S
Även om du nu skulle godta att de får dra kabeln över din mark, så glöm inte att läsa det finstilta om vad de har för rättigheter när det kommer till underhållsarbeten om det behövs ingrepp i kablen framöver!
Mvh
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Maskintok skrev:
De gräver sällan ner fiberkabeln de plöjer ner den... De har ett plogskärs liknande redskap i redskapsfästet på grävmaskinen..
som de drar inåt maskinen med hjälp av stickan och bommen på kranen.

Detta redskap har oftast en kabeltrummehållare monterat på sig som lägger kabeln i fåran och sedan trycker man bara tillbaka jorden över kabeln..
Eller så har dom en Ditch Witch :D Jag som inte ens är speciellt intresserad av maskiner tyckte fan att den var lite mullig. Trots att exemplaret som användes hos mig var riktigt riktigt trött.

På min tomt räckte det nästan att köra tillbaka och över "rännan" med maskinen för att återställa.

Ditch Witch maskin används på en tomt med en vit skåpbil och person med skyddsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A
B Bästerortarn skrev:
Eller så har dom en Ditch Witch :D Jag som inte ens är speciellt intresserad av maskiner tyckte fan att den var lite mullig. Trots att exemplaret som användes hos mig var riktigt riktigt trött.

På min tomt räckte det nästan att köra tillbaka och över "rännan" med maskinen för att återställa.

[bild]
Jajemän (y)
 
Agge87 Agge87 skrev:
Har faktiskt ingen aning om hur en grävskopa funkar.
Nyttig information för resten av forumets användare.
Men jag kan slå vad om att jag hade lärt mig gräva ut kabeln väldigt fort.
Nej, uppenbarligen ingen aning. Men vi får väl vara tacksamma för att du inte kallar fiberkabeln för 'sladden' åtminstone...
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.