Ska installera en ny taklampa som har en bas man måste fästa direkt på taket mha deras egna metallfäste se bild.
Problemet är att kroken som finns redan idag är fast, går ej att skruva bort och det ser ut som att gamla ägaren har gjort egna fixes där då det ser konstigt ut. Min fråga är, kan jag bara kapa av kroken så att nya lampan får plats eller finns det någon bättre lösning?
Takinstallation med befintlig fast krok och elanslutningar, behov av anpassning för ny lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfäste med en fast krok och synliga elkablar, täckt av vit isolering och spackel, mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya lampan:
Taklampans bas med elektriska ledningar och monteringsmaterial på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampans bas med elektriska ledningar och monteringsmaterial på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Metallfäste och kablage för en taklampa mot trägolv, inklusive skruvar och expander.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka ”fixes” tänker du på? Tycker det ser normalt ut med krok + rörutlopp.

Misstänker att du har putsat tak? Isåfall, tänk två gånger innan du tar bort kroken.
 
S christoffer09 skrev:
Vilka ”fixes” tänker du på? Tycker det ser normalt ut med krok + rörutlopp.

Misstänker att du har putsat tak? Isåfall, tänk två gånger innan du tar bort kroken.
Kanske är normalt, såg lite konstigt ut tyckte jag. Men hur vet jag om jag har putsat tak? Sorry för dumma frågor.
 
E etompau skrev:
Köp någon passande takkopp som täcker krok och elkabel. Montera den nya armaturen en bit från kroken.
Undvik att "rota" med krok och befintlig kabel.
[länk]
[bild]
Perfekt! Exakt vad jag behöver, tack!
 
E etompau skrev:
Köp någon passande takkopp som täcker krok och elkabel. Montera den nya armaturen en bit från kroken.
Undvik att "rota" med krok och befintlig kabel.
[länk]
[bild]
Fick ett problem nu när jag tänkte implementera denna lösning, när jag ska montera taklampan lite längre ifrån kroken så drar jag ju sladd dit mha takkåpan, men sladden måste in sedan till armaturen och det finns inget håll för sladden att gå in. Om du kikar på bilderna på armaturen så är det endast två "hål" det är där skruven för monteringsplattan ska in. Ska man borra in ett hål i armaturen för sladden?
 
H hoggy32 skrev:
Fick ett problem nu när jag tänkte implementera denna lösning, när jag ska montera taklampan lite längre ifrån kroken så drar jag ju sladd dit mha takkåpan, men sladden måste in sedan till armaturen och det finns inget håll för sladden att gå in. Om du kikar på bilderna på armaturen så är det endast två "hål" det är där skruven för monteringsplattan ska in. Ska man borra in ett hål i armaturen för sladden?
Borra, eller klipp upp ett hål motsvarande det i "plastlocket"
 
S christoffer09 skrev:
Borra, eller klipp upp ett hål motsvarande det i "plastlocket"
Det är metall, armaturen, men ja jag får borra helt enkelt. Tack för hjälpen
 
H hoggy32 skrev:
Det är metall, armaturen, men ja jag får borra helt enkelt. Tack för hjälpen
Ja eller klipp upp med plåtsax/
H hoggy32 skrev:
Det är metall, armaturen, men ja jag får borra helt enkelt. Tack för hjälpen
Jo det är metall, men klippa går ju oftast fint med en plåtsax. Kan vara lite pilligt att borra på en välvd yta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.