Isakare Isakare skrev:
Det var jag som började, men det var inget om skiftgång, utan svar till TS varför hantverkarna kommer 7,45 och åker 15,15.
Men det svaret stämmer inte, resor med firmabilen till och från (tillfällig) arbetsplats räknas inte som arbetstid, men inte heller som förmånspliktig privatresa.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
T
J j-o75 skrev:
Mellan 06.00 och 22.30 får du ju in ett normalt tvåskift, så jag missade nog problemet där?
Det finns ju för övrigt ganska många som y trivs jättebra med att jobba senare tider. Jag vet till och med dom som bytt jobb för att få köra eftermiddagsskift.
Har varit i större städer utomlands där byggare kör skiftgång utan större problem.
får man fråga vad du jobbar med? Det är klart att det skulle va enkelt och bra för dig att din renovering går så enkelt och smidigt som möjligt, men hur insnöad och bortskämd kan man vara? Det handlar inte bara om ett bygge utan dessa byggjobbare ska åka vidare till nästa och nästa och nästa bygge. Det handlar inte bara om att det ska passa till dig kunden, byggjobbare har också liv, dom lämnar och hämtar på dagis/skola dom skjutsar till träningar, dom har familjer och liv och konstigt nog inte bara ditt bygge att tänka på i sina liv. Det finns jättemånga yrkesgrupper som skulle behöva arbeta skift med dit egoistiska tänk, mataffärer, hälsocentraler, apotek, telesupport, mm mm. Eftersom det passar mig bättre att det alltid är tillgängligt och smidigt, för gud förbjude att man måste vänta, låt byggjobbarens barn vänta istället. Det är ju ändå ”bara” byggjobbare som elektriker, snickare, rörmokare, målare, kakelsättare, golvläggare som påverkas, jag tycker mig ana lite klasskillnad från dig så låt höra nu vad du jobbar med så vi kan se om vi kanske kan pressa in lite skiftjobb åt dig
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
D duell skrev:
Men det svaret stämmer inte, resor med firmabilen till och från (tillfällig) arbetsplats räknas inte som arbetstid, men inte heller som förmånspliktig privatresa.
Vi fick det svaret av skatteverket på vår firma när de dök upp för revision. Min arbetstid startar när jag sätter mig i bilen, och slutar när jag kliver ur den.
Jag är anställd hemifrån då firman ligger 45 mil bort.
 
Lång tråd, så erkänner att jag inte orkat läsa hela.
Den byggare jag använt till fritidhuset vid två tillfällen planerar med starttid och färdigtid, och har effektiv utförandetid, sedan har det varit 1-4 personer på plats för att klara färdigtid.
Det är ju så vissa jobbar, dvs färre samtidiga arbeten och snabbare byggtider. Det blir ju som skift och med "vanliga" arbetstider.
Känns som det letas lösning med skiftarbete för problem som inte finns med vettig planering, utan företag som överbokar sina resurser är nog en del av problemet.
 
Kaja123
S SueCia skrev:
min övertidsersättning är 240%, skulle en kund vilja ta den extra kostnaden har jag inga problem att jobba mer än 8h eller jobba på natten :)
Oj, fett, vad är det för bransch? Juridik?
 
S
Kaja123 Kaja123 skrev:
Oj, fett, vad är det för bransch? Juridik?
Jag kanske använde ordet övertidsersättning fel. Det jag menar är att jag har 240% av ordinarie lön på övertid. Då kanske man säger att övertidsersättningen är 140%?

Hur som helst är det ingen märkvärdig övertidsersättning utan ganska standard :)
 
M
Isakare Isakare skrev:
Det gäller om hantverkaren eller nån annan yrkesgrupp kommer i firmabil. Om den kommer i privat bil eller med bussen är det en annan sak.

Skatteverket har ingen särbehandling av bilar, åker du bil, oavsett vad det är för bil, utanför arbetstid är det en förmån som ska beskattas.
Är själv hantverkare, och har ingen lust att betala skatt för en bil jag inte har nån nytta av mer än i jobbet. Kunde jag ha nytta av bilen privat vore det en annan sak.
Den som använder servicebil får absolut köra direkt mellan arbetsplats och hem med servicebilen utan förmånsbeskattning. Dock viktigt att inte köra massa omvägar för privata ärenden.

körjournal behövs för att styrka detta.

sen så är det upp till arbetsgivaren att se till att de anställda arbetar enligt deras regler.
Om man arbetar på en byggarbetsplats 1mil från kontoret så börjar man rimligtvis inte arbetsdagen på kontoret om det inte finns särskilda skäl, utan man börjar då på byggarbetsplatsen och då ska man infinna sig där när arbetsdagen börjar.
 
nino nino skrev:
Stötte på ett gäng polacker som renoverade en stugby från vår till sen höst, dom gjorde allt utom plattsättningen...
Jobbade 6dagar i veckan och minst 12h /dag
I början var det bra fart på dom, på hösten stod en och målade en knutbräda, jag lovar att vilken svenska målare som helst skulle ha målat hela det lilla huset på tiden det tog att måla knutbrädan :D
Ganska vanligt fenomen. Om man inte har lite stake så kan plötsligt hela polackens familj stå på gården och jobba på samma hörn. Men det får man räkna med, det var billigt. :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
sen finns det alltid undantag i vården...
region värmland kör 24-timmars pass på ambulanserna sommartid,i år med fullt betalt för 13 av de 24 timmarna
Ambulansen är ett eget kapitel arbetstidsmässigt. Vet att det är vanligt med heldygn där och ibland ännu längre. Kommer en utryckning 30 minuter innan man skall gå hem så kan man ju inte direkt vänta in nästa skift.
Jag brukar tänka på det när jag blir omkörd av en ambulans, att det kan sitta en förare som varit vaken 24 timmar!
 
S Sajmon skrev:
Det är du.
Grannar i lägenheter över, under och bredvid störs förmodligen inte dagtid då de själva är på jobbet. De flesta brf:er har väl skrivet i stadgarna under vilka tider jobb får utföras.
Andra butiker med förnödenheter som kan tänkas behövas för att utföra jobb eller support för olika produkter utanför vanlig arbetstid försvinner.
Det är nog mer komplext än att hantverkaren inte VILL arbeta nattetid, även om det sannolikt är så att den inte vill det heller.
Just natt tog jag inte upp i min fråga, den gällde ju skift. Två skift får man ju in på dagtid trots allt
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fast det du jämför är 4veckor av ingen störsel alls, eftersom alla är på jobbet.
Med två veckor av kvällstortyr och dålig sömn.
Jag föredrar nog att du får vänta 2 veckor till på ditt badrum.

Folk som pular på själva har väl lite fingertoppskänsla för vilka moment som görs kvällar, och kör de skräniga maskinerna på helger.
Nej "alla" jobbar inte dagtid. Det finns massor av folk som jobbar olika tider. Jag möter grannar på väg till och från jobbet både när jag själv åker just till och från mitt jobb. Skulle nog vilja påstå att i mitt grannskap är alltid någon eller några hemma samt några är på jobbet..
 
P Pyret685 skrev:
Då tycker jag att du ska fortsätta att anlita dem.
De flesta hantverkare har (kors i taket) ett liv efter att ha jobbat en hel dag. För mig känns det otroligt orespektfullt mot hantverkare att ens tänka så.
Jag skulle definitivt anlita dom igen om det vore aktuellt. Dom gjorde ett mycket bra jobb förutom att det gick fort.
 
G Grumsgrums skrev:
32 timmar i sträck!! Inget avtal eller??
Nej från fredag eftermiddag till söndag kväll är det betydligt fler timmar än så. Dom jobbar alltså inte 32 timmar i sträck. Det är i överenskommelse med facket och helt normalt i min branch. Det är dessutom kö till det skiftet. Du får betalt för 40 timmar, jobbar 32 och får en bonus varje vecka som jag inte kan nämna storleken på..
 
nino nino skrev:
Stötte på ett gäng polacker som renoverade en stugby från vår till sen höst, dom gjorde allt utom plattsättningen...
Jobbade 6dagar i veckan och minst 12h /dag
I början var det bra fart på dom, på hösten stod en och målade en knutbräda, jag lovar att vilken svenska målare som helst skulle ha målat hela det lilla huset på tiden det tog att måla knutbrädan :D
Icke produktiva arbetare är ett problem för sig och är inte så värst beroende av nationalitet enligt min erfarenhet. Det var inte det som detta handlade om!
 
J j-o75 skrev:
Icke produktiva arbetare är ett problem för sig och är inte så värst beroende av nationalitet enligt min erfarenhet. Det var inte det som detta handlade om!
Nej absolut är det så, var mest att man inte är så effektiv när man jobbat mycket och länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.