Har aldrig jobbat med PEX-rör och har nu med liv och lust kastat mig in i denna lite dunkla värld. Jag förstår hur en klämringskoppling funkar och det är egentligen inga konstigheter alls. Inte heller väggkopplingar där man kan dra ihop slangen mot anhållet bakom (t.ex en bockningsfixtur). Men sen kommer vi till duschblandarfästen och då förstår jag ingenting längre.

Rören tittar ut några centimeter genom väggen och skyddsrören kapas strax utanför väggbeklädnaden. Jag avser att montera ett vanligt 160 cc väggfäste jag har. Jag fick vad jag kan se inte med några stödhylsor eller klämringar i paketet med väggfästet. I många andra fabrikat (tex Vatette) så ingår klämringar och någon variant av hylsa som gängas in i röret med insex. Se bild nedan. Ser ju vettigt ut faktiskt.

Väggfäste för duschblandare med klämringskopplingar och stödhylsor för PEX-rör montering, märkt V6.

Men till mitt och flera andra blandarfästen finns inget sånt med. Jag antar att tanken med duschblandarfästen är samma som för väggbrickor, dvs ringen kläms mot en kona i fästet som klämmer åt och tätar röret mot stödhylsan? Det skulle ändå kännas logiskt men det kanske är fel?

Följande frågor uppstår.

1) Är det speciella stödhylsor som används (generellt) för PEX i blandarfästen.
1b) Om jag inte har några sånna hylsor eller klämringar med, är det då så att jag har köpt fel blandarfäste för PEX 15x2,5? Mitt fäste har bara genomföring och den större gängan för blandare.

2) Som hylsorna och ringarna är illustrerade på produktbilder och i bruksanvisningar (exempelvis Vatette) så hittar jag inga att köpa löst. Är det inte möjligt att köpa dessa löst eller söker jag på fel produkt och vad heter dessa i så fall?

3... eller är det "vanliga" stödhylsor och klämringar för PEX som ska användas och är det isåfall bara den plana stödhylsytan som tätar mot blandaren? (nedan).Det är inte enkelt att hitta lösa klämringar för PEX heller. Är detta inget man köper och kan/vill byta ut eventuellt framöver?

Varianten som Vatette visar med en liten gänga och nån oringstätning på utsidan mot blandaren känns ganska bra och logisk. Hittar dock ingen sån att köpa löst.

3241153A.jpg

Upplys en okunnig och förtvivlad. Att googla på detta gjorde mig inte mycket klokare tyvärr.
 
Johhhan
Det bör finnas någon monteringsanvisning till blandarfästet du köpt; då ska du följa den.

Vatettes klämringar och stödhylsor som syns på första bilden är utformade för att passa just det systemet och eftersom du verkar ha ett annat fabrikat funkar de inte i ditt blandarfäste.

Det skulle underlätta om du berättade mer exakt vilket blandarfäste du har.

Eftersom du nämnde möjlighet att byta framöver, är det lämpligt att kolla i monteringsanvisningarna om det också beskrivs hur fästet demonteras; det finns de som inte går att demontera (utan förstörande ingrepp).
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
Det enda jag vet utan mer erfarenhet är att man måste veta att blandarfästet är för 15mm om man har såna rör, tydligen olika 15 eller 16.
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
surris
Om du köpt ett blandarfäste för PEX 15x2,5 så ska du följa monteringsanvisningarna som följer med. Om du inte vill montera på det sättet och efter Vatettes sätt så råder jag dig till att köpa det blandarfästet istället.
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
Nu är jag på banan igen. Det som jag inte förstod helt självklart var att stödhylsorna till blandare inte var standard hyllvara. Eftersom jag "saknar" mina tillbehör så kan jag alltså inte (i alla fall inte enkelt) köpa nya eftersom dessa verkar vara mer eller mindre unika för hela fästet.

Fästet jag har liggandes är ett trio perfecta utan kartong. Således ligger det en kartong någonstans med hylsor, klämringar och instruktioner. Jag trodde i min enfald att det var mer standardiserat än så. Trodde även att man kunde komplettera med andra eller samma hylsor och ringar men nu vet jag bättre.

Blir nu ett nytt fäste komplett med alla delar.
Tack för svaren!
 
Hade ganska nyligen en plattsättare som räknade på ett fastprisjobb åt ett projekt jag ska hålla i nästa år. 5m2 badrum helkaklat med 60x60 golv och väggar samt 3m2 bastu med 60x60 på golv samt någon sockel typ 15x15. 37500 kr ink flytspackel, tätskikt, fix, fog, arbete och transporter men exklusive keramiken.
 
A anojak skrev:
Hade ganska nyligen en plattsättare som räknade på ett fastprisjobb åt ett projekt jag ska hålla i nästa år. 5m2 badrum helkaklat med 60x60 golv och väggar samt 3m2 bastu med 60x60 på golv samt någon sockel typ 15x15. 37500 kr ink flytspackel, tätskikt, fix, fog, arbete och transporter men exklusive keramiken.
…. där ser man!
 
Ahhh fel tråd... Man ska inte scrolla för långt på mobilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.