Ska dränera vid ladugårdsdelen på min lada, det är betongplatta. Har grävt ca:50 cm utanför väggen och ca 60cm djupt vilket gör att botten på schaktet är ca20cm under lägsta punkten på grundplattan. Själva rännan med schaktbotten ska ju luta utåt ca45 grader

Min fråga är hur schaktbotten sedan skall vara utformad. Finns nån vänlig själ som utifrån min bild av grävningen kan skissa hur jag ska forma rännan de där 45 graderna från väggen ned mot schaktbotten på bästa sätt innan jag väger av botten för rätt lutning i rörens riktning. Grävd schakt för dränering längs ladugårdens betongplatta, ca 60 cm djup och 50 cm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt intill en ladugårdsvägg för dränering, med jordhögar och en synlig betongplatta längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt intill en ladugårdsvägg för dränering, med jordhögar och en synlig betongplatta längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrapa av så du får lutningen ut från plattan, sen lägger du en markduk som går ner i botten på graven uppifrån plattan, dit med rören som bör ligga halvvägs ( som i en grop ) ner och en duk ovanför, fyll därefter med kross 8 -16 ca 20 cm ovanför, allt täckes med en duk från platta och ut över graven. ( för att inte småskit ska komma in i rören ) Sen bara återfyll med vanliga massor, blir kanske ca 10 - 20 cm.
 
  • Gilla
Backaframåt
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skrapa av så du får lutningen ut från plattan, sen lägger du en markduk som går ner i botten på graven uppifrån plattan, dit med rören som bör ligga halvvägs ( som i en grop ) ner och en duk ovanför, fyll därefter med kross 8 -16 ca 20 cm ovanför, allt täckes med en duk från platta och ut över graven. ( för att inte småskit ska komma in i rören ) Sen bara återfyll med vanliga massor, blir kanske ca 10 - 20 cm.
J jonaserik skrev:
Skrapa av så du får lutningen ut från plattan, sen lägger du en markduk som går ner i botten på graven uppifrån plattan, dit med rören som bör ligga halvvägs ( som i en grop ) ner och en duk ovanför, fyll därefter med kross 8 -16 ca 20 cm ovanför, allt täckes med en duk från platta och ut över graven. ( för att inte småskit ska komma in i rören ) Sen bara återfyll med vanliga massor, blir kanske ca 10 - 20 cm.
Tack för bra svar! Men betyder det att jag ska lägga två dukar? Alltså först en duk som går från plattan ned i schaktbotten och linda in runt röret sedan 8-16 ovanpå duken och röret och och sedan ännu en duk från plattan igen ovanpå gruset och därefter jordmassor som slutlager?
 
Det första duken ska hålla jorden/massor på plats så dom inte åker ner och ligger i botten på graven, med röret ovanpå, gärna då lite som en grop som röret ligger i, försök att inte gräva bort för mycket, utan att det blir som ett golv som är hårdare än sidorna. Vattnet samlas då i botten och går in i röret. Sen krossen och på den blir duken som skydd för mindre skit att gå in ovanfrån i röret, den behöver inte vara mer än ca 40 cm bred. Ett slutlager på det blir bra.
 
  • Gilla
Backaframåt
  • Laddar…
Tänkte lite på din lada, normalt inga hängrännor på en sådan, då kommer det att komma ner kanske mycket från taket och ramla ner på marken. Då är det bra att det är lutning ut från plattan, så det stänker utåt och inte inåt mot lada/platta, samt att dukarna håller jorden på plats så den inte far iväg med vattenströmning som kan bli.
 
J jonaserik skrev:
Tänkte lite på din lada, normalt inga hängrännor på en sådan, då kommer det att komma ner kanske mycket från taket och ramla ner på marken. Då är det bra att det är lutning ut från plattan, så det stänker utåt och inte inåt mot lada/platta, samt att dukarna håller jorden på plats så den inte far iväg med vattenströmning som kan bli.[/QUOTE

Precis min tanke , jag har gjort en lutning utåt från plattan så vattnet ska ta sig till dräneringen. Nu har jag som tur är också hängrännor som leder ut vattnet i rör under marken till tre olika dagvattenbrunnar som sedan leder vattnet ut i ett dike som i sin tur går till ett våtmarksområde. Ladan står högst upp på marken som sluttar mot samma våtmarksområde så vattnet har naturlig lutning dit. Tänker dra slutna rör till samma brunnar som takrännorna går till fast i separata rör. Ladan är 43 meter lång och 9 meter bred, mycket rör och duk blir det.
 
Har du bra lut på rören till brunnarna , så går det att koppla ihop drän/stup eller om det går, dra ihop dränrören till täta rör i Y-koppling på stupen. Normalt ska inte drän och stup samkopplas, men i ditt fall med lut bort från ladan kan du göra det. Glöm inte att ha spolbrunnar om det skulle behövas rensas. Lämpligt med 2st 45 graders i början på dränen och om du vill ett T på mitten. 43 meter är långt för att rensa, samt ett T vid lämplig plats där stup/drän går ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.