Hej!
Funderar på att köpa en fristående bastu och har fastnat för Träbyggarna i Kalix. Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av denna leverantör.

Dessutom har jag liten fundering kring hur nära huset man kan ställa bastun. Finns det några regler?
 
dom levererar fina byggen. håller till i min hemstad. behöver inte vara orolig
 
Visserligen en väldigt gammal tråd men eftersom min recension på hemsidan ej publicerades så skriver jag här istället.

jag beställde en 15 kvm friggeboda (https://www.trabyggarna.com/produkt/forradboda-15-m2-monteringssats/ ). Sammanfattningsvis är jag relativt nöjd pga prislappen var låg (23 500), nu har de gjort en prisjustering så modellen kostar ca 35 tkr.

den kom levererad i 3 paket, osorterad. Den är byggd med ”fusktimmer” och knutbräda. Beskrivningen var undermålig och en generell beskrivning för flera modeller, vissa av arbetsmomenten var inte beskrivna vilket kräver en viss förkunskap. Många av arbetsmomenten tycker jag borde vara gjort av träbyggarna, som ex var takbjälkarna ej urjackade, golv och tak var löpande längder så det blev en massa kapande. Hålet för dörren var för liten så jag fick kapa ytterligare vilket inte var beskrivet någonstans.

för att montera bodan använde jag följande verktyg: kap och gersåg, hammare, skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg.

vad du behöver köpa till för att stugan ska vara komplett: lecablock för grundsättning, takpaket (underlagspapp ingår), dörrhandtag o cylinder, skruvpaket, färg för utvändig målning.

kan nämna också att bilden som visas på hemsidan är felaktig, ingen fönster eller takutstick ingår i standard. Vikt på paketet är också felaktig, väger ca 1500 kg. Jag tog hem paketet på ett biltransportsläp.

Jag rekommenderar denna boda om du har viss förkunskap och inte har något emot att lägga ned lite extra tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.