Vill anlita en firma att montera ikeakök och spackla samt måla tak och några väggar. Vad skulle ni säga är ett ungefärligt timpris inkl moms innan rot för denna typ av jobb i Stockholmsområdet?
 
De flesta firmor med bra rykte/referenser jag kollat med i Stockholmstrakten ligger kring 600kr/timme inkl moms innan ROT, med spannet ungefär 500-700kr/timme innan ROT om jag minns rätt.
 
Redigerat:
T TobiasStockholm skrev:
De flesta firmor med bra rykte/referenser jag kollat med i Stockholmstrakten ligger kring 600kr/timme inkl moms innan ROT, med spannet ungefär 500-700kr/timme innan ROT om jag minns rätt.
tack! Så räknar jag m 700 bör det finnas en gnutta marginal.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
BirgitS
Om du menar att du ska betala en hantverkare för att montera ihop Ikeas platta paket till skåp så kan det vara billigare att köpa ett kök som levereras som färdiga skåp.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att du ska betala en hantverkare för att montera ihop Ikeas platta paket till skåp så kan det vara billigare att köpa ett kök som levereras som färdiga skåp.
Nej skåpen är ihopsatt. Det ska upp på väggen.
 
Räkna med 6-700kr per timme inkl. moms före rotavdrag och lite tillägg för körningar och förbrukningsmaterial.

Om du hittar någon som vill sätta upp det när du själv satt ihop stommarna.

Själv tar jag inte på mig den delen bara för jag har rent för många ggr råkat ut för att folk inte satt ihop stommarna i vinkel och då är det lögn i helvete att försöka få upp en snygg montering. :(
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Räkna med 6-700kr per timme inkl. moms före rotavdrag och lite tillägg för körningar och förbrukningsmaterial.
tack.
Följdfråga: för en hantverkare som på eget bevåg (fastän det inte behövs för jobbets genomförande) delar upp i halvdagar, är det skäligt att restid debiteras varje dag? Ex ett 3-dagarsjobb som delas upp på 6 halvdagar, borde han inte bara debitera 3 resor?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A alacs skrev:
tack.
Följdfråga: för en hantverkare som på eget bevåg (fastän det inte behövs för jobbets genomförande) delar upp i halvdagar, är det skäligt att restid debiteras varje dag? Ex ett 3-dagarsjobb som delas upp på 6 halvdagar, borde han inte bara debitera 3 resor?
Om jag själv av olika anledningar sprider ut arbetet på fler dagar än nödvändigt så tar jag alltid totala antalet arbetade timmar och delar med 8 och får på så sätt fram skäliga antalet körda mil.
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om jag själv av olika anledningar sprider ut arbetet på fler dagar än nödvändigt så tar jag alltid totala antalet arbetade timmar och delar med 8 och får på så sätt fram skäliga antalet körda mil.
tack, det kändes mest rimligt. Jag jobbar som konsult och gör detsamma om inte kunden vill splittra min tid.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Och restid? 50% av timtaxan?
 
BirgitS
100 %
 
Ok så där skiljer det sig från många företag i it-konsultbranschen.
 
Magnus E K
Hur rimligt är det egentligen att man måste jobba över tre timmar för att ha råd att anlita en hantverkare i en timme? Något har gått väldigt fel där.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Rickard.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur rimligt är det egentligen att man måste jobba över tre timmar för att ha råd att anlita en hantverkare i en timme? Något har gått väldigt fel där.
Ska man skatta på pengarna flera gånger om så blir det ju lätt så, inte direkt ett hantverkarexlusivt problem utan det är ju så för allt där man måste betala någons lön inkl. Skatt och allt annat.
 
Redigerat:
BirgitS
A alacs skrev:
Ok så där skiljer det sig från många företag i it-konsultbranschen.
Ja, IT-konsulter behöver ju normalt inte åka förbi kontoret morgon och kväll för att hämta/lämna firmabilen, prylar och verktyg. Det är i alla fall det som hantverkarna i forumet brukar ange som anledning, de "stämplar" in och ut på kontoret och sen är resan till kunden under normal arbetstid.
 
  • Gilla
Lopex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.