Skall strax till o måla taket i mitt sovrum och funderar över färgval. Har tidigare inte satt gips nånstans i huset men nu vart det så i sovrummet.

På gipset limar jag även en slät väv innan målning.

Dom alternativ som jag ser det är följande.

Linolja(ev Gysinges matta)
Äggoljetempera
Limfärg

Nån som har några erfarenheter rekomendationer över vilket av alternativen som lämpar sig bäst på gips?

Eller finns det nåt annat bra alternativ?
 
Varför inte köra med vanlig vit takfärg, vattenburen?
 
gysinges matta vita färg är otroligt fin och lättarbetad dessutom torkar den på bara 4 timmar.
Du kan ha den på de flesta underlag.
 
Byggnadsvård är väl kanske inte rätt forum för gips och väv :surprised:
 
Kloster skrev:
Byggnadsvård är väl kanske inte rätt forum för gips och väv :surprised:
Nej jag skämms ganska mycket, sorry. Men nu blev det gips med hjälp av en tidigare tråd i detta forum.

Skulle igentligen velat ha Papp men har ett snedtak o där kommer pappen gå sönder direkt(Barn) så nu testar jag gips. Kan ju alltid sätta upp papp om jag ångrar mig senare.

Men jag vill fortfarande inte ha otäcka plast färger och intelligens nivån brukar ju ligga långt över övriga forum här på byggnadsvårds forumet ;) så jag tycker man får bäst svar här iaf bland folk som inte låter sig luras av byggindustrin o brädgårdarna.
 
Kulturhantverkarna har en vägg och takfärg som vi har kört på rena gipstak och det har fungerat, hör med dem. Det är en emulsionsfärg och är väldigt lätt att rolla ut, ytan blir matt och fin.

/sarah
 
Peter_-_Emma skrev:
gysinges matta vita färg är otroligt fin och lättarbetad dessutom torkar den på bara 4 timmar.
Du kan ha den på de flesta underlag.
Kan instämma i att Gysinges matta är lättjobbad. Har iofs bara erfarenhet av att penselstryka den men har för mid att det var nån i detta forum som hade provat att rolla och sen släta med pensel. Borde funka.
 
Kloster skrev:
Kan instämma i att Gysinges matta är lättjobbad. Har iofs bara erfarenhet av att penselstryka den men har för mid att det var nån i detta forum som hade provat att rolla och sen släta med pensel. Borde funka.
Jag tycker att ytan torkar så snabbt att efterstrykning med pensel efter att ha rollat kan bli svårt. Nog svårt med att färdigstryka efter vanligt penseljobb. Man måste ta små ytor i taget.
 
Hej,

Hade samma situation när vi skulle inreda overvåning, snetak och för lättåtkomligt för barn och andra oförsiktiga. Mao satt vi gips. Såg inte så mycket andra alternativ.

Men färgen sen - efter mycket om och men valde vi till slut WIBO Emulsions färg. Den var avsedd för väggar och tak. Innehöll inga konstigheter: vatten, linolja, pigment och cellulosalim. Den är tvättbar (där sprak limfärgs idéen ju). OCh verktygs regöring krävde bara vatten.

Resultatet blev jättebra, var inte svårhanterligt på något sätt, rollades bara på. Tror vi körde 2 strykningar. Kan varmt rekommenderas.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag tycker att ytan torkar så snabbt att efterstrykning med pensel efter att ha rollat kan bli svårt. Nog svårt med att färdigstryka efter vanligt penseljobb. Man måste ta små ytor i taget.
Jo. Men med en "liten" roller borde det gå bra att ta mindre ytor och sen eftersläta. Skulle ha provat det själv om inte taket varit brädor på lock och inte slät yta. ;)
 
selala skrev:
Hej,

Hade samma situation när vi skulle inreda overvåning, snetak och för lättåtkomligt för barn och andra oförsiktiga. Mao satt vi gips. Såg inte så mycket andra alternativ.

Men färgen sen - efter mycket om och men valde vi till slut WIBO Emulsions färg. Den var avsedd för väggar och tak. Innehöll inga konstigheter: vatten, linolja, pigment och cellulosalim. Den är tvättbar (där sprak limfärgs idéen ju). OCh verktygs regöring krävde bara vatten.

Resultatet blev jättebra, var inte svårhanterligt på något sätt, rollades bara på. Tror vi körde 2 strykningar. Kan varmt rekommenderas.
Låter bra jag har bestämt mig för att satsa på emulsionsfärg får återkomma med hur resultatet blev.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.