Hej.
Har en stuga från 80-talets mitt som står på plintar. En av plintarna har nästan ständigt stående vatten i plintgropen. Plinten bredvid kan ibland få en mindre samling av vatten. (Se bilder). Inga andra plintar har detta problem och det är inga andra fuktproblem i grunden. Jag har försökt hitta tips på lösningar för att testa att få bort detta vatten och hittat personer med liknande problem, dock under anläggning av själva plintarna. Nu har jag detta problem i en färdigbyggd grund. Eftersom andra plintar inte har samma problem, vill jag gärna hitta en ”enkel” lösning för problemplinten. Har någon kunnig bra tips som jag kan testa?
Tacksam för alla svar
 
  • En bild visar stående vatten i en plintgrop under en stuga, omgiven av fuktig jord och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplint i grop med stående vatten omgiven av fuktig jord under en stuga, markerande fuktproblem vid grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du några problem med tjälskjutning?
 
F fribygg skrev:
Har du några problem med tjälskjutning?
Hur kan man se om jag har dessa problem? Ursäkta för nybörjarfråga
Tjälskjutning verkar innebära att marken ”lyfter” när det fryser. Gissar då på att det kan leda till skador i huset (?)
 
Poria M Poria M skrev:
Hur kan man se om jag har dessa problem? Ursäkta för nybörjarfråga
Tjälskjutning verkar innebära att marken ”lyfter” när det fryser. Gissar då på att det kan leda till skador i huset (?)
Om du inte har några problem med att huset rör sej med årstiderna, om du har lätt att öppna och stänga fönster och dörrar oavsett årstid så behöver du nog inte göra något, möjligtvis släta till befintligt mtrl runt plinten om du inte vill ha en vattenpöl där.
 
F fribygg skrev:
Om du inte har några problem med att huset rör sej med årstiderna, om du har lätt att öppna och stänga fönster och dörrar oavsett årstid så behöver du nog inte göra något, möjligtvis släta till befintligt mtrl runt plinten om du inte vill ha en vattenpöl där.
Jag förstår. Tack snälla för förklaring. Inga problem med stängning av fönster och dörrar beroende på årstid. Däremot kan jag se sprickor i tapet/väggfärg som är något expanderade under vintern men som går ihop under somrar. Sprickorna har nog funnits tidigare. Vet inte om tillkommit några (har ägt huset endast 1,5 år), kanske någon spricka som tillkommit. Kan detta tyda på ett problem som kan härledas till tjälskjutning?
 
Är det någon som har en idé om hur jag enkelt kan få vattnet att rinna bort snabbare?
Kan jag tex gräva ett hål på säg 1-2m på ett avstånd av 0,5-1m ifrån plinten och fylla hålet med sten för att ”leda” vattnet dit?
Kan det finnas andra enkla metoder att testa?
 
S
Du behöver förhindra att det rinner in vatten utifrån.
Det ser ut som det bildats ett dike som leder in vatten under huset.
 
S sinuslinus skrev:
Du behöver förhindra att det rinner in vatten utifrån.
Det ser ut som det bildats ett dike som leder in vatten under huset.
Ja, du har nog helt rätt. På den östra gaveln av huset, lutar marken något mot huset. Där brukar gräsmattan vara extra blöt (vid regn). Misstänker att det är därifrån vattnet tar sig ner. Dock är de yttre plintarna som ligger närmare vattnet helt torra.
Har en jordborr som jag kan komma ner med ca 2m. Kanske kan vara en idé att borra ett antal hål i gräsmattan som fylls med sten. Kanske lyckas hålen leda ner en del av vattnet innan den tar sig mer under huset
 
Skånepöjk
Kanske är jobbigt men kan du inte fylla upp gropen som plinten står i? typ fylla hälften med makadam och sen blanda till lite halvlös betong några säckar och hälla uppepå? Alltså du bygger bort gropen runt plinten
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Kanske är jobbigt men kan du inte fylla upp gropen som plinten står i? typ fylla hälften med makadam och sen blanda till lite halvlös betong några säckar och hälla uppepå? Alltså du bygger bort gropen runt plinten
Absolut. Skulle nog gå. Kvarstår inte problemet att vatten finns under den nivån som jag ”bygger bort”?
 
Skånepöjk
Som någon annan svarade så är det egentligen ett ickeproblem med vatten runt plinten. Men du kan ju alltid använda endast makadam, vattnet samlas inte lika mycket (får inte plats lika mycket vatten) och plinten skyddas lite extra pga det. Så hade nog jag gjort.
Snabbt, enkelt och billigt
 
S
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Som någon annan svarade så är det egentligen ett ickeproblem med vatten runt plinten. Men du kan ju alltid använda endast makadam, vattnet samlas inte lika mycket (får inte plats lika mycket vatten) och plinten skyddas lite extra pga det. Så hade nog jag gjort.
Snabbt, enkelt och billigt
Jorden lär fortsätta erodera så länge det rinner vatten.

Bättre leda bort vattnet innan det rinner in.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kanske testar en kombination :)
Tack för alla goda tankar och råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.