Hej, jag har köpt en lägenhet och vill renovera badrummet. Nu är jag sedan 20 år husägare och har aldrig tidigare ägt en bostadsrätt, så jag är rätt så novis när det gäller det här. Hoppas det finns någon klok här som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga på smartaste sättet för att få igenom mina ändringar...

Jag vill göra 3st förändringar
1. Flytta golvbrunnen in mer mot duschen
2. Byta ut element till handdukstork och el golvvärme
3. Flytta väggen ut en bil i hallen och där sätta TM/TT.


Stambyte gjordes 1993/1994. Eftersom man då verkade ha badkar (nu borttaget) ser det ut som golvbrunnen sitter alldeles för långt ut. Jag tänker att fallet blir fel om jag vill ha en dusch där istället. Brunnen sitter ju rätt så långt ut.

Jag vill också gärna ha en handukstork istället för elementet. Kan föreningen neka mig detta om jag ser till så att effekten bibehålls och att fallet blir fackmannamässigt utfört?
Menar man även golvbrunn om man säger avlopp? Kanske en dum fråga men jag kan inget om det här alls..

I föreningens stadgar står det så här:
" Bostadsrättsinnehavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
- ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten eller
- annan väsentlig förändring av lägenheten."

Jag har kontaktat föreningen och fått det här svaret.
"
Välkommen till xxxxxxx!

Just en sådan ändring känner jag inte till att någon gjort här och det viktiga är att det är fackmannamässigt gjort när det gäller våtutrymme.

Men det som gäller ändringar är att följande INTE får lov att göras:
inte ta bort element
inte ändra bärande väggar
inte göra ändringar som påverkar ventilationen
Inte flytta avlopp

Tacksam för lite råd och tips inför min diskussion med föreningen.
Jag har ännu inte flyttat in utan tänkte göra denna renoveringen innan jag flyttar in.

Mvh
Tina :)

Badrum med vit kakel, tvättmaskin, toalett, träbrun möbel och synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en lägenhet med tydligt markerade rum som vardagsrum, kök, hall och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en lägenhetsplan med markerade områden för badrum, sovrum och kök, inriktad på renoveringsplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
T Tina Lilja skrev:
Jag vill också gärna ha en handukstork istället för elementet. Kan föreningen neka mig detta om jag ser till så att effekten bibehålls och att fallet blir fackmannamässigt utfört?
Välkommen till forumet!

Problemet är väl hur du ska kunna intyga att bytet inte kommer att påverka uppvärmningssystemet.

T Tina Lilja skrev:
Menar man även golvbrunn om man säger avlopp? Kanske en dum fråga men jag kan inget om det här alls..
En flyttad golvbrunn innebär att avloppsrör måste flyttas och därmed har man flyttat avlopp. Men jag tror inte att föreningen kan neka dig det hur som helst utan de måste tillåta det om du kan visa att det inte påverkar föreningen negativt. Borde gå bra till skillnad från att ersätta elementet.
 
  • Gilla
Tina Lilja1
  • Laddar…
Tack för svar Birgit! Jag tänker att om jag ersätter element med handdukstork med samma effekt som jag kopplat på vattnet dvs samma som går till elementet och på så sätt inte förändrar förutsättningarna för flödet på vattnet?
 
Johhhan
Vad gäller byte till vattenburen handdukstork har jag sett att en del föreningar vill att man antingen använder samma radiatorventil till denna eller att man använder en av dem specificerad modell, som fastighetsskötaren får ställa in rätt flöde på. Man får nog förresten räkna med att en handdukstork inte värmer lika bra som en radiator.
 
Redigerat:
Flytt av avlopp, golvbrunnen kan ha att göra med att den ligger så lågt så du riskerar att komma ner till grannen när du flyttar.

I en brf där jag hade lgh så fick man inte flytta brunnen själv utan det var en specifik firma som gjorde flytt/byte av brunn
 
BirgitS
T Tina Lilja1 skrev:
Tack för svar Birgit! Jag tänker att om jag ersätter element med handdukstork med samma effekt som jag kopplat på vattnet dvs samma som går till elementet och på så sätt inte förändrar förutsättningarna för flödet på vattnet?
Finns det uppgivet effekt på vattenvärmda element och handdukstorkar?
 
BirgitS
nino nino skrev:
Flytt av avlopp, golvbrunnen kan ha att göra med att den ligger så lågt så du riskerar att komma ner till grannen när du flyttar.

I en brf där jag hade lgh så fick man inte flytta brunnen själv utan det var en specifik firma som gjorde flytt/byte av brunn
Kan man inte låta den gamla brunnen vara?
Nya golvbrunnar är väl inte lika djupa som gamla?
 
Botten kan man lämna ibland men har man kommit så långt så är nog även botten lös.

Säger inte att det är så men det kan vara det...
Har själv kört spettet på bilmaskinen genom golvet och ner genom taket i badrummet i lägenheten under...
Det var dessutom stenhård betong så stor maskin krävdes för att ens få bort botar av betongen, rasade puts feån taket i köket i lgh under
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Botten kan man lämna ibland men har man kommit så långt så är nog även botten lös.

Säger inte att det är så men det kan vara det...
Har själv kört spettet på bilmaskinen genom golvet och ner genom taket i badrummet i lägenheten under...
Det var dessutom stenhård betong så stor maskin krävdes för att ens få bort botar av betongen, rasade puts feån taket i köket i lgh under
Här i föreningen finns en regel om att man alltid ska se till att skydda badrummet under när man bilar i badrummet eftersom det just är lätt hänt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vattenvärmd handdukstork blir nog svårt. Man kan inte koppla den på VVC (varmvattencirkulation - om det finns) pga risk för legionella och om du kopplar den på radiatorvattnet får du bara värme på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.