I Lea2020 skrev:
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
Vad har du? Bild, planlösning, yta
 
I Lea2020 skrev:
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
Köpte själv hus i somras med direktverkande el som uppvärmning men med fjärrvärme indragen för varmvatten. Kommer att konvertera till vattenburen värme i mitten av november med ”lågtrmperatursystem”. Det är hyfsat enkelt att räkna på kostnaden för olika förslag. Det finns mängder av forum för olika schablonberäkningar.
Snittpris el ligger på cirka 1,30-150kr/kWh ( elpris+moms+skatt mm)
Snittpris fjärrvärme beroende på var i landet du bor, du får ta kontakt med din lokala leverantör av fjärrvärme för kostnaden men det borde ligga på omkring 60-90öre/kWh.
En standardvilla beräknas göra av med 20.000kWh för värme.

I ditt prospekt till huset framgår elförbrukning och kostnader.

Oavsett om du väljer fjärrvärme/ bergvärme eller dylika system kommer du behöva konvertera till vattenburna radiatorer / vattenburen golvvärme.

Du får räkna på era kostnader och se om det är värt några extra rör.

Vi har källare i huset (fint inredd) men det kommer inte påverka speciellt mycket med rördragningarna upplever vi.

Ett annat alternativ är förstås solceller på taket, men det har sina för och nackdelar det med.
 
Redigerat:
  • Gilla
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Olika priser i landet beroende på leverantör samt vilken årstid det är. Vi har fast avgift på 440 (tror jag) per månad sen typ 600-650 per Mwh under den kallare årstiden.
Om man varma mycket huset koster det extra ?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
...en värmepump...kräver service...
En värmepump kräver väl ingen speciell service som inte en normalt händig person kan göra, t ex kolla smutsfilter. En del firmor säljer denna helt onödiga "tjänst".

Unikt namn Unikt namn skrev:
När Elpriserna verkar skjuta i höjden kan det vara intressant att räkna på den gamla sanningen "fjärrvärme är snordyrt".
Kan bli så i framtiden att fjärrvärme blir konkurrenskraftigt om elpriserna skenar, ja.
 
S Sherlock skrev:
En standardvilla beräknas göra av med 20.000kWh för värme.
Energimyndigheten säger 17000 kWh för hus som värms med el (men räknar väl in värmepump/etc), 20000 kWh för hus som värms med fjärrvärme. Min energideklaration är F och jag använde 5500 kWh fjärrvärme 2020 :)
 
Vi bytte ett hus med bergvärme, mot ett med fjärrvärme.... Vill ha tillbaka min värmepump...
Men kalkylen går inte ihop..
Men att bara skaffa fjärrvärme för varmvatten verkar ganska dyrt.
Vad kostar installation och anslutningsavgift?
 
Unikt namn
M MagHam skrev:
En värmepump kräver väl ingen speciell service som inte en normalt händig person kan göra, t ex kolla smutsfilter. En del firmor säljer denna helt onödiga "tjänst".


Kan bli så i framtiden att fjärrvärme blir konkurrenskraftigt om elpriserna skenar, ja.
Att spola silen kanske är enkelt, men är det inte alltid något bök som går sönder?
Vredet till manöverpanelen på min pump glappar.
Jag har för mig att en ny panel skulle gå på 2000.
Sen är det någon givare som rapporterar konstiga värden, så den bör väl även ses över eller ersättas.

Möjligt att en normal händig person löder om vredet på kretskortet och lagar givaren med något kirurgiskt ingrepp, men det är lite mer än jag vill ta mig an.

Jag har bilden av att fjärrvärmeventraler är enklare pjäser med färre saker som går sönder. Men det kanske är en felaktig bild jag fått av bekanta?
 
Nu styrs det väl lite av installationskostnaden men fjärrvärme borde vara det i särklass smidigaste sättet att få värme i ett hus, det kanske inte är det billigaste men det är inte dyrt . Jag skulle dock aldrig sätta in det för enbart varmvatten och ska man i efterhand konvertera ett hus till vattenburet blir det snabbt väldigt dyrt men desamma gäller ju för övriga värmepumpslösningar också. Självklart kan man köra luft luft pump men det ger inte på långa vägar samma komfort som vattenburen värme även om ren initial besparing är i en klass för sig pga den låga installationskostnaden
 
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
I Lea2020 skrev:
Hej

Vi har köpt hus som har direktverkande el är det värd och byta ut mot fjärrvärme? Fördel nackdel?
Hjälpte vår dotter med familj att ändra ifrån direktel till luftvatten värmepump golvvärme med lk spårskiva i cellplast på befintlig sula utom i toa där vi gjöt nytt golv med slangen i betongen. Höjde innerdörrar o nytt golv. Enda stället man tänker på det är vid nedersta trappsteget till ovanvåningen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
...Jag har bilden av att fjärrvärmeventraler är enklare pjäser med färre saker som går sönder. Men det kanske är en felaktig bild jag fått av bekanta?
- Jag har nu tagit över mitt föräldrahem där jag (själv) installerade en Nibe1230 värmepump 2006 så den lever snart på övertid. Den har under dessa år krävt följande åtgärder: Byte av ställdon till växelventil, nya flex-slangar för köldbärare till kompressormodulen, temperaturgivare på köldbärarsidan. I övrigt har den gått som en klocka (jinx jinx).
- I förra huset vi bodde hade vi fjärrvärme som installerades 2003 och vi bodde där till 2015. Det må vara en lite enklare pryl, men regulatorn till varmvattnet var aldrig bra. Det är en tekniskt undermålig konstruktion med en dubbelpackad genomgående spindel som vid behov startar primärflödet i plattvärmeväxlaren. Till sist började regulatorn att läcka vilket är dyrt att fixa om man inte lyckas göra det själv (ganska svårt).
Så... nja Inga prylar i ett hus är nog helt bekymmersfria.
 
Finnas väl ingen anledning att tro att fjärrvärmepriser inte skulle följa med elpriserna uppåt? Är ingen välgörenhet de sysslar med, och när man väl har betalt installationskostnaden är man mer eller mindre fast.
 
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Att konvertera till vattenburet bör väl ses som en självklarhet om man tittar i det långa perspektivet.
Om sedan värmekällan ska vara fjärrvärme, lvvp eller nåt annat är nästa fråga.

Men att installera fjärrvärme bara för varmvatten måste vara det dyraste man kan tänka sig.

En sak som värmepumpsägare/säljare/installatörer "aldrig" nämner är att väääldigt många råkar ut för kompressor haverier (som oftast är så dyra så man byter vp istället för bara kompressor) och läckage av köldmedia.

En vp bör ALLTID vara försedd med mätare för upptagen/avgiven energi så att man kan hålla koll på Cop-talet
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
A ajn82 skrev:
Finnas väl ingen anledning att tro att fjärrvärmepriser inte skulle följa med elpriserna uppåt? Är ingen välgörenhet de sysslar med, och när man väl har betalt installationskostnaden är man mer eller mindre fast.
Kraftvärmeverk producerar ju el och värme. Dvs vid stigande priser på el finns många fjv bolag som tjänar mer pengar på elförsäljning, vilket snarare talar för lägre prisökningstakt på värmen (i alla fall om det är ett kommunalt bolag).

Inte helt självklart att stigande elpriser ger dyrare fjärrvärme, i alla fall inte i alla fjärrvärmenät
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
S Sherlock skrev:
Snittpris el ligger på cirka 1,30-150kr/kWh ( elpris+moms+skatt mm)
.

Vi har ett pris på ca 2,50 kr per kwh inräknat allt. Då är överföringskostnader i elnätet en betydande del av detta
 
Fjärrvärme konkurerar ju främst mot VP anläggningar, så de maxar väl sitt pris i förhållande till att vara konkurrenskraftigt där. Deras produktionskostnad är ju golvet på deras pris, de kommer såklart maxa vad de kan, eftersom det är vinstdrivande verksamhet. Högt el pris leder därmed till hög fjärrvärmepris
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.