Vad finns det för olika tätskiktslösningar för utomhus? Jag behöver täta väggens anslutning mot betongen vid en uteplats.
 
Utomhus använder man i huvudsak cementbaserade tätskikt. Alltså på balkonger, takterasser, simbassänger och så vidare. Schönox har ett som heter 1K-DS exempelvis.
 
Vi lägger en hel del balkonger, parkeringsdäck, kulvertar osv. med papp, (trodde jag var det vanligaste) tänk på att du måste prima ytan innan med asfaltsprimer.

Jon: är dom cementbaserade tätskikten tåliga på samma sätt som dom bitumenbaserade?? visste inte ens att det fanns sådana!
 
Oj, jag var helt inne i plattänket nu, jag menar naturligtvis bara tätskikt under plattsättning. På något vis fick jag för mig att Ms_IT-Nisse skulle ha keramiska plattor på uteplatsen. Antagligen för att tråden postades i badrumsforumet av någon anledning, eller för att jag är yrkesskadad.. :)
 
Ok, dom gånger vi kör tätskiktet innan klinker så lägger man en finsats uppe på pappen, normalt sett en 3500 yep.
 
Visst, och det går också att lägga plattorna i bruk på en pappskiktet. Men med tunnskiktsmetoden (fix som kammas på tätskiktet) lär man köra cementbaserat.
 
Jag var kanske lite otydlig...

Jag skall lägga klinker på min uteplats (som är en hörna av huset). Här måste jag täta in mot ytterväggarna då plattan är i samma nivå ute som inne. Det är visserligen tak på uteplatsen, men om det blåser och regnar så kommer det vatten in mot väggen där ändå och då läcker det in i huset.

Är det rätt uppfattat att man gör såhär:

- prima med asfaltsprimer
- lägger papp uppvikt mot gips/fönster (fäster denna med asfaltsklister mot underlaget)
- finsats 3500 yep på pappen
- klinkerläggning som vanligt.
 
Klantigt uttryckt av mig.......... Pappen ska vara en yep 3500....... vad en ev finsats heter vet jag inte.

Annars är du rätt på det:

1. Prima ca 30 cm ut på betongplattan
2. Klistra en 50cm remsa upp på väggen (25 upp och 25 ut) HELST hade jag nog sett att du hade svetsat den med gasolbrännare, men det kräver en del teknik, slå en pling till någon takläggare och hör om dom kan slänga dit det för en femhundring eller nåt efter kl. 1600.
i annat fall får du köra med asfaltsklister.

3. huruvida du sedan behöver någon finsats för dessa 25 cm på betongen får jon.h eller något annat proffs svara på.
 
Jag vet inte, men jag skulle tippa att det funkar dåligt att lägga direkt på pappen med tunnskikt. Kolla med leverantören av fix.

Men jag skulle funderat på om det inte vore vettigt att lägga tätskikt över hela plattan, det minskar risken att betongen fryser sönder, och om det nu är dåligt fall från huset så hindrar det ju att fukten kryper under pappen och in mot själva huset. Bara en tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.